۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 273610

یک تاریخ‌ نگار و محقق زنجانی، آیین سیزده‌بدر را ادامه مراسم جشن و سرور چهارشنبه‌ سوری دانست و گفت: سیزده‌بدر روز بدرقه ارواح پاک و نیک‌اندیشی است.

زنجانی‌ها چگونه سیزده خود را بدر می‌کنند؟

حسین عباسی‌نیا در گفت‌وگو باایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: مردم ایران طی ایام نوروز با شیرینی خورانی و دید و بازدید آرامش خاطر را برای ارواح خود فراهم می‌کردند و روز سیزدهم فروردین نیز مردم با حضور در دامان طبیعت ارواح پاک و نیاکان خود را مشایعت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه زنجانی‌ها مراسم سیزده‌بدر را در باغات اطراف و حاشیه زنجان‌چایی سپری می‌کردند، افزود: رها کردن سبزه در آب‌های روان یکی از رسوم ایرانیان در سیزدهم فروردین هر سال است؛ چرا که آب نماد زندگی بود و اگر سبزه در آب گل‌آلوده رها می‌شد ناپسند بود.

عباسی‌نیا افزود: مراسم آب‌پاشی نیز در کنار سایر رسوم روز سیزده‌بدر انجام می شد، بدین نحو که مردم با پاشیدن آب روی یکدیگر پاکی را به یکدیگر هدیه می‌کردند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه گره زدن سبزه جزو آدابی است که بعدها به مراسم سیزه‌بدر وارد شده است، افزود: در نوشته‌ها موضوعی در این رابطه عنوان نشده است، ولی این روزها دختران دم‌بخت اقدام به گره زدن سبزه می‌کنند تا در سال جدید تغییری در زندگی‌شان رخ دهد.

عباسی‌نیا با اشاره به برخی رسوم خرافی که مردم سیزده‌بدر را روز نحسی می‌دانند، گفت: سیزدهم فروردین نه تنها در نزد ایرانیان نحس نبوده، بلکه روز سرور و شادمانی نیز محسوب می‌شده است.

 

وی با اشاره به اینکه زنجانی‌ها در این روز غذاهای خاصی می‌پختند، افزود: یکی از غذاهای خاص این روز آش ترش زنجان است که در پختن آن از انواع مغزیجات و تره محلی استفاده می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.