انتخابات

قدس انلاین-قاانی:باپایان یافتن مذاکرات واعلام نتایج بصورت شفاهی ازسوی مسئولین در داخل نمایندگان واکنشهای متفاوتی نسبت بهان ازخود نشان دادند.

نتیجه مذاکرات بیش ازبرد-برد بود/توافقی که به لغو کامل تحریمها منجرنشود را برسمیت نمی شناسیم/ثمره همدلی وهمزبانی دولت وملت،ناامیدی دشمنان است/بردغربی‌هادرلوزان بیشترازایران بوده است

به گزارش قدس انلاین با پایان یافتن مذاکرات نفس گیر لوزان نهایتا طرفین بصورت شفاهی نتایج مذاکرات را اعلام داشتند که درنهایت باید منتظر ماند تا متن نهایی ومتوب توافق منتشر شود اما براساس اخبار واطلاعات نمایندگان مجلس به نتایج مذاکرات لوزان واکنش نشان دادند که در ادامه می خوانید:

*نتیجه مذاکرات بیش از برد- برد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه مشترک رسانه‌ای ایران و گروه 1+5 تاکید کرد: متنی که دیشب قرائت شد، حاصل روزهای کاری متمادی وین، ژنو و لوزان بود که این متن برنامه جامع و راه های حل های اقدام مشترک را که قبلا تنظیم و توافق کرده بودند، به دست آورد.

 عوض حیدر پور در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه متن مذاکرات، منویات رهبری را تامین کرد، توضیح داد:  برداشت من این است که آنچه رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کنند خواسته بودند تا همه موضوعات در یک جلسه و در یک برنامه کلی به توافق برسد عملیاتی شد و آنچه که در این متن آمده بود به طور کامل  تمام مسائل حول محور هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود را تحت پوشش قرار داد.

 نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من  نتیجه مذاکرات چیزی بیشتر از برد- برد بود. در واقع آنچه که منطق جمهوری اسلامی ایران بود را عملی کرد و غرب بارها تاکید داشت که مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران غیر ممکن است اما بیانیه و نتیجه ماه‌ها مذاکرات، نشان داد این موضوع غیر ممکن نیست. همچنین اگر بخواهم در یک جمل از نتیجه مذاکرات بگویم، این خواهد بود که بیانیه مشترک گلی بود که ما زدیم و نتیجه یک هیچ را برای ایران به ارمغان آورد و ما برنده این مذاکرات بودیم.

وی تاکید کرد:  بیانیه شب گذشته که خلاصه نتیجه مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود، نکات مثبتی را به همراه داشت. اول اینکه حق فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران کاملا رعایت شد. همچنین مذاکرات و بیانیه نشان داد تحریم‌ها بر روی مردم ایران کارایی نداشت. نیز در مذاکرات ایران هیچ امتیازی به غربی‌ها نداده است.

حیدرپور افزود: موضوع دیگری که در  مذاکرات به نتیجه رسید این بود که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای شناخته شد و با منطق عمل کرد. تاثیر گذاری ایران در دنیا و منطقه ثابت شد و به دنبال این تفاهم ثبات بیشتری به منطقه از جهات مختلف بر خواهد گشت.

* توافقی که به لغو کامل تحریم ها منجر نشود را برسمیت نمی شناسیم

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر بررسی بیانیه لوزان در جلسه کمیسیون متبوعش، گفت: در توافق نهایی، تحریم‌ها باید به طور "کامل""و"یکجا"لغو شود تا مورد پذیریش ملت و دولت ایران قرار بگیرد. سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به بیانیه‌ای که در پایان مذاکرات هسته‌‌ای ایران با 1+5 در لوزان منتشر شد، گفت: این بیانیه باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ ما در اولین جلسه کمیسون امنیت ملی این بیانیه را به صورت دقیق بررسی و با سیاست‌های کلی تطبیق خواهیم داد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی، تعهدهای که فراتر از سیاست‌های کلی نظام که در بحث‌ هسته‌‌ای کاملاً روشن است را نمی‌پذیرد لذا امیدواریم بعد از بررسی این بیانیه، نتیجه‌ بررسی ها با سیاست‌های کلان تطبیق داشته باشد.

نقوی با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌ها را نتیجه مذاکرات تلقی نمی‌کند، گفت: ما معتقدیم لغو تمام تحریم‌ها باید به عنوان موضوع در مذاکرات هسته‌ای لحاظ شود نه اینکه، قرا ر باشد مذاکرات هسته‌ای منتج به لغو تحریم‌ها باشد لذا ملت و دولت ما، توافقی که در آن به لغو کامل و "یکجا" ی تحریم‌ها تاکید نشده باشد را به رسمیت نخواهد شناخت

* تیم ایرانی از تخصص خوبی برخوردار است 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تیم مذاکره کننده ایران، تیمی بسیار فعال، کارآمد و عملگرایی بود. کارهایی که این تیم انجام داد در ادامه تلاش‌های 10 سال مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود.

 علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به بیانیه مشترک رسانه‌ای ایران  و گروه 1+5 گفت: اراده‌ای که دولت روحانی برای به انجام رساندن مذاکرات هسته‌ای داشت باعث شد شب گذشته در نهایت به تفاهمی در این زمینه به دست آوریم.

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی از تخصص خوبی در زمینه مذاکرات و مسائل هسته‌ای برخوردار بود، ادامه داد: مهارت و تخصص گروه ایرانی باعث شد در نهایت مذاکرات هسته‌ای به تفاهم  تاریخی که به لطف خدا منجر به  توافق می‌شود، دستیابیم.

وی اظهار داشت: غرب تفکر ایران هراسی را در دنیا اشاعه داده بودند و ما را به جهانیان به شکل دیگر معرفی کرده بودند، اما بیانیه مشترک رسانه‌ای ثابت کرد که آنها اشتباه می‌کردند.

منادی سفیدان توضیح داد:غرب می گفت، به ایران اعتماد نکردیم و جمهوری اسلامی ایران را راستی آزمایی کردند. این حرف به این معنا است که اگر اعتماد می‌کردند، اعتماد بی‌راهی نبود و متوجه می‌شدند فعالیت هسته‌ای ایران درست و قانونی است. اکنون که غرب با راستی آزمایی به ایران اعتماد کرد، دیگر برای ما ارزشمند نیست.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شوراس اسلامی افزود: اما نهایتا غربی‌ها اذان داشتند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده است. همچنین آقای اوباما اعلام کرد که فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام دانستن صلاح هسته‌ای می‌تواند پایه‌ای برای ادامه همکاری در زمینه هسته‌ای باشد.

منادی سفیدان اعتقاد دارد که تفاهم سیاسی شب گذشته نشان داد که ایران کشوری است مستقل و قدرتمند و در عین حال دنبال جنگ و سلطه نیست. مذاکرات ثابت کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز تحمل نمی‌کند کسی بالای سرش باشد و استقلالش مهم‌ترین دستاورد در طول سال‌های مبارزه با مستکبرین است.

 وی اظهار داشت: بحثی که شب گذشته بعد از سال‌های مذاکره اتفاق افتاد نشان داد که غربی‌ها برای اولین بار پذیرفت که کشوری غنی سازی کند و همه کشورها پای این غنی سازی را امضا کنند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: البته در گذشته غرب پای غنی سازی ایران امضا گذاشته بود اما الان آنها زیر بار این رفتند که فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب قانونی و حقوق تعریف شده حفظ و ادامه یابد. غرب پذیرفت  که ایران به انر‍ژی‌های نوین و هسته‌ای را که برای ما بسیار اساسی است، دستیابی داشته باشد

* ثمره همدلی و همزبانی دولت و ملت، ناامیدی دشمنان است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین ثمره همدلی و همزبانی دولت و مردم، هم‌صدایی کشور بر اصول انقلاب و نظام در عرصه بین‌المللی است که نا امیدی دشمنان را به دنبال دارد.

علی ایرانپور  در تحلیل و تفسیر خود از شعار سال 94 «دولت و مردم، همدلی و همزبانی» و شرایط تحقق آن اظهار کرد: هرساله رهبر معظم انقلاب نامی را متناسب با شرایط کشور انتخاب می‌کنند.

وی افزود: این نامگذاری از سوی دیده‌بان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، به طور قطع متناسب با شرایط حال حاضر و آتی کشور، منطقه و جهان است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: نام منتخب برای سال 94 از سوی رهبر معظم انقلاب بیانگر سیاست‌های کلان نظام و خط مشی حرکتی مسئولان است که بر اساس مطالبات مردم و نظام و نیازهای انقلاب اسلامی برگزیده شده است.

وی تاکید کرد: همدلی و همزبانی که در حقیقت هم‌صدایی، هم‌رنگی و یکدستی را معنا می‌دهد، بهترین راهکار ممکن به منظور پیشرفت و توسعه کشور و عملی در جهت خنثی سازی توطئه‌های دشمنان است.

ایرانپور با بیان اینکه تعامل رفتاری و تفکری میان هر سه قوا با بدنه جامعه و مردم می‌تواند یأس دشمنان را از توطئه‌چینی به همراه داشته باشد، گفت: این همدلی و همزبانی همچنین موجبات طرح ایده‌های نوین و راهگشا برای حل و فصل مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت مسئولان کشور در هر ارگان و نهادی بسیار سنگین است چرا که مردم در طول سه دهه گذشته به واقع همدلی و همزبانی خود را با انقلاب و نظام به اثبات رسانیده‌اند و حال زمان ادای دین مسئولان از طریق  تحقق همدلی و همزبانی با مردم است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس مهم‌ترین ثمره همدلی و همزبانی دولت و مردم را هم‌صدایی کشور بر اصول انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی دانست که یأس دشمنان،خائنان و سران غربی، آمریکایی را از توطئه‌چینی علیه ایران را به دنبال دارد.

* برد غربی‌ها در لوزان بیشتر از ایران بوده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دستاوردی که غربی‌ها در مذاکرات اخیر لوزان داشتند از ما بیشتر است به طوری که برد آنها نیز از ما بیشتر و بهتر بوده است.

منصور حقیقت‌پور درباره بیانیه لوزان و نکات مثبت و ضعف آن اظهار کرد: از نکات مثبتی این بیانیه این است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها بعد از سال‌ها فهمیدند که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست و همه تلاش‌های تبلیغاتی در این زمینه بی‌نتیجه و غیر‌قابل قبول بوده است.

وی گفت: دومین دستاورد مثبت این مذاکرات پذیرفتن غربی‌ها در مسئله غنی‌سازی از سوی جمهوری اسلامی ایران است که اصل آن با شدت و ضعفی پذیرفته شده و از این بابت باید به تیم مذاکره‌کننده تبریک گفت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی سومین اثر مثبت این مذاکرات را برداشته شدن تحریم‌ها از سوی سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا، اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا اعلام کرد و ادامه داد: البته در این زمینه بین سخنان ظریف و مسئول خارجی اتحادیه اروپا تفاوتی آشکار وجود دارد به طوری که ظریف مدعی است این تحریم‌ها یکسره و به صورت کامل برداشته می‌شود در حالی که موگرینی معتقد است گام به گام این تحریم‌ها برداشته می‌شود.

حقیقت‌پور تصریح کرد: این صحیح نیست که گام به گام تحریم‌ها برداشته شود چرا که این همان نتیجه مذاکرات دو مرحله‌ای است که مدنظر و مورد توجه جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

وی یادآور شد: از دیگر نکات مثبت بیانیه لوزان پذیرفته شدن ورود جمهوری اسلامی ایران به باشگاه هسته‌ای و در آینده رسیدن به توسعه نیروگاه‌های جدید تولید برق هسته‌ای است که غربی‌ها این حق و حقوق ملت ایران را به رسمیت شناختند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به نکات محدود کننده این بیانیه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این نکته‌های ظریف نوع و تعداد سانتریفیوژ‌هاست که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با محدودیت جدی روبه‌رو شده است.

حقیقت‌پور عنوان کرد: غربی‌ها که صحبت از سانتریفیوژ نسل اول کرده‌اند سانتریفیوژ‌های قدیمی و غیر‌کار‌آمد هستند در حالی که ما سانتریفیوژ نسل هشتم تولید کرده‌ایم که 18 برابر سانتریفیوژ نسل اول قدرت غنی‌سازی دارد و به هیچ‌ وجه 5 هزار سانتریفیوژ نسل اول کارایی سانتریفیوژ‌های جدید را نخواهد داشت.

این نماینده مجلس با انتقاد شدید از تعلیق 20 درصد غنی‌سازی در فوردو بیان کرد: ما به این غنی‌سازی نیاز داشتیم چرا که رادیو‌دارو‌هایی که از طریق این مرکز تولید می‌شد نیاز 850 هزار بیمار سرطانی و چشم انتظار را تامین می‌کرد در حالی که با تعلیق 20 درصد ما چگونه می‌خواهیم از طریق مرکز خونداب این رادیوداروها را تامین کنیم.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآور شد: ظریف و تیم مذاکره‌کننده به معنای واقعی و آشکار به وظیفه نمایندگان تعدی کردند به طوری که پروتکل الحاقی که از اختیارات نمایندگان مجلس بود ظریف خود در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و قطعاً مجلس پاسخگویی در این زمینه را در اولین جلسات هفته آینده در دستور کار قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: ظریف باید به طور آشکار اعلام کند که چرا در حیطه پروتکل الحاقی که جزو اختیارات مجلس بوده و از الزامات جمهوری اسلامی ایران است ورود پیدا کرده و در این زمینه به برخی توافقات نیز رسیده است در حالی که غربی‌ها با ابزار پروتکل الحاقی قادر خواهند بود مراکز نظامی و غیر‌نظامی ما را مورد بازدید قرار دهند و همان بلایی را که در کاخ ریاست جمهوری صدام بر سر وی آوردند بر سر ما نیز بیاورند.

حقیقت‌پور ادامه داد: با این موارد انحرافی در مذاکرات و نتایج ضعیف به نظر می‌رسد دیگر نباید از برد ـ برد به مقیاس 50 به 50 نام برد چرا که در لوزان غربی‌ها بیشتر از ما امتیاز گرفتند و وضعیت آنها 60 و حتی 70 به 40 و 30 بوده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان سخنان خود با انتقاد از صدا و سیما در غیر‌حرفه‌ای معنا کردن متن انگلیسی مذاکرات و برخی شیطنت‌ها در این زمینه به خبرنگار فارس در اردبیل بیان کرد: ‌باید متن انگلیسی قرائت شده از سوی موگرینی را نیز مورد بررسی قرار داد تا بیش از گذشته حقیقت این بیانیه که در حقیقت یک بیانیه مطبوعاتی و رسانه‌ای بود برای همه آشکار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    1 1
    روحانی، ظریف متشکریم منطق و عقلانیت برترین سلاح بر ضد دشمنان و کوته فکری و اربده سلاحی است بسوی خود
  • مهدی IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    1 0
    باعرض تشکراز تیم قوی وکاردان مذاکره کننده وتبریک به ملت مظلوم وصبور وتحریم زده ایران.یک تذکربه اون گردن کلفتهایی که ازتحریمهای ناجوانمردانه به نوایی رسیدند.شما بزرگوارن فردای قیامت درپیشگاه خداوند مدیون این قشرزیرخط فقر هستید.شماکه بیشتراز رهبر فهیم وآگاه صلاح مملکت رانمیدونید. پس لطفأ سنگ اندازی نکنید.مردم دیگه توان تحریم وکمبود ندارند.بس کنید.
  • ایرانی IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    1 0
    شما را به قرآن اذیت نکنید.شما که مشکل نون یامشکل تهیه پوشاک ومیوه یا پرداخت شهریه های کمرشکن ندارید.حقوق بالا ازبیت المال میگیرید پس اگه درد وطن دارید به مشکلات سرسام آور حوزه های انتخابیه خودتان برسید. ملت ایران به اول خدا بعد رهبری آگاه ودولت خدمتگذار و باسواد اطمینان دارند شما به وظایف خودتان برسید.