قدس انلاین – سعید کوشافر: از همان روزهای پایانی سال 93 بازارهای بی رونق منتظر اتفاقی شگرف درمذاکرات بودند تا رونق درسال 94 تجربه کنند از دیگر سو تقریبا تمام بازارها منتظر تصمیم هیات ایرانی حاضر درمذاکرات بودند تا ببینند که چگونه توافقی حاصل میشود .

رشد شگفت انگیز شاخصهای بورس و سقوط قابل پیش بینی طلا وارز/ خودرو  رو به ارزانی و صادرات روبه افزایش/ایران اماده برای فروش نفت بیشتر با قیمت کمتر

این درحالی بود که در اخرین روز تعطیلات نوروزی و درحالی که امیدها برای توافق کمرنگ شده بود درنهایت یک بیانیه منتشر شد تا نشان دهد که زحمات نوروزی تیم هسته ای بی نتیجه نبوده است و حاصل ان توافقی بود که به صورت یک بیانیه قرائت شدو طرفین برای نگارش یک توافق نهایی تا تیرماه فرصت یافتند.

اما از امروز صبح که بازارها اقتصادی پس از یک هفته تعطیلات کامل ویک هفته تعطیلی نصف ونیمه بازگشایی شد واکنشهای خود را به این بیانیه نشان دادند و همانگونه که انتظار میرفت همان لفظ لغو تحریمها هم کار خودرا کرد.

***روی خوش بازارهای جهانی به ایران

بر اساس یک گزارش هر چند بسیاری از کارشناسان از ارایه پیش بینی قطعی درباره وضعیت اقتصاد پس از پایان ماراتن فروردین خودداری می کنند و پیش بینی را به نتیجه پیش رو در تیرماه سال جاری گره می زنند اما امیدها به بهبود اوضاع کم نیست. در این میان بسیاری معتقدند اتفاقات رخ داده از سمتی پیش رو در سال ١٣٩٤ نخواهد کاست، قرار نیست با امضای توافق هسته ای اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد، امکان افزایش صادرات نفت ایران در کوتاه مدت ممکن نیست، ورود سرمایه های خارجی در دوره زمانی کوتاهی تاثیرات خود را نشان نخواهد داد، اقتصاد ایران نمی تواند به سادگی از دام تورم رهایی یابد، بحران ساختاری اقتصاد ایران نمی تواند با امضای یک توافقنامه حل شود و راه درازی برای بهبود ساختاری در پیش است اما برداشته شدن فشار تحریم از گرده اقتصاد می تواند حرکت در مسیر پیش رو را تسهیل کند.

بر اساس این گزارش پیش بینی ها حکایت از آن دارد دلار در واکنش اولیه به توافق حاصله با کاهش قیمت روبه رو شود. دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته، پیش از اعلام نتایج مذاکرات در روز سه شنبه کاهشی ٨٠ تومانی را تجربه کرد. فعالان این بازار معتقدند روند ریزشی قیمت دلار در نخستین روزهای هفته جاری تشدید خواهد شد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است تحریم های اقتصادی و هسته ای مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو خواهد کرد، لغو تحریم های شورای امنیت نیز خود گواهی بر آن است که مراودات مالی ایران با جهان از سر گرفته خواهد شد و مبادلات ارزی را تسهیل خواهد کرد اما برآوردهای صورت گرفته در قالب بودجه سال ١٣٩٤ و تعیین قیمت ٢٨٥٠ تومان برای دلار در قالب قانون بودجه حکایت از آن دارد که دلار نمی تواند از این سد مقاومتی عبور کند.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتی نیز معتقدند کاهش قیمت دلار می تواند بنگاه های تولیدی و صنعتی را چه در بخش صادرات و چه در بخش تولید داخل با مشکل مواجه کند. با این همه کاهش قیمت اقلام مهم وارداتی نظیر خودرو، گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و لب تاپ و لوازم صوتی و تصویری دور از ذهن نیست. در این میان پیش بینی می شود روند کاهشی قیمت سکه و طلاکه از نخستین روزهای سال در بازار احساس می شد، نیز در این میان تشدید شود.

در شرایط تازه کم نیست شمار کارشناسانی که معتقدند پای خارجی ها به صنعت خودروی ایران باز خواهد شد. پراید بالای بیست میلیون تومان که به مثلی برای تشریح نارضایتی افکار عمومی ایران از تغییرات اتفاق افتاده تبدیل شده است، احتمالادر سال های پیش رو جایگاه قرص و محکمی در بازار خودروی ایران نخواهد داشت. اروپایی ها از مدت ها پیش رایزنی را برای ورود به بازار ایران آغاز کرده اند اما این بار طرح احتمال ورود امریکایی هاست که سرنوشت خودرو در سال های پیش رو را متفاوت از سال های گذشته خواهد کرد.

هر چند ناظران بین المللی معتقدند فضای کسب و کار امریکایی ها در بازار ایران هنوز مهیا نیست و باید کار در ایران را به وقتی دیگر موکول کرد اما با این حال طرح گزینه هایی از این دست بار دیگر پیگیری خبر تشکیل اتاق بازرگانی ایران و امریکا را در دستور کار بسیاری از فعالان اتاق بازرگانی از یک سو و فعالان رسانه ای از سوی دیگر قرار داد.

درهمین حال بنا برگزارشها ساختمان حافظ خود را برای روزهای داغی آماده می کند. حتی اگر مذاکرات هسته ای هم نبود، بورس تهران در روزهای کاری نوروز سبز می پوشید چرا که قیمت ها آن قدر جذاب بودند که برخی تصمیم قطعی را برای خرید بگیرند.

فعالان بازار می گفتند قیمت های پایین خود عاملی برای تشویق به ورود سرمایه به این بازار هست اما به نظر می رسد با نتیجه حاصل شده از مذاکرات هسته ای، گروه ها و نمادهایی که در چند سال اخیر از تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت آسیب دیدند و رکودی سخت را تجربه کردند، درگیر هیجان مثبت شوند و با تشکیل صف های خرید روبه رو شوند. بر این اساس به نظر می رسد گروه فرآورده های نفتی، پالایشی و صنایع پتروشیمی در وهله اول و معدنی ها و فلزی ها و خودرویی ها در وهله دوم با اقبال سرمایه گذاران روبه رو شوند.

افزایش تقاضا برای خرید در گروه های دیگر نیز رخ دهد اما فعالان بازار معتقدند شدت و ماندگاری این هیجان در گروه های پیش گفته بیشتر از سایر گروه ها خواهد بود. با اجرایی شدن برنامه لغو تحریم ها این هیجان های مقطعی جای خود را به رشد پایدار خواهد داد. به طور حتم در سال آینده سرمایه گذاران فردوسی راه حافظ را در پیش خواهند گرفت چرا که بازار ارز و طلاو سکه از جذابیت تهی خواهد شد.

درعین حال هر چند بازار مسکن به طور مستقیم تاثیری از مذاکرات هسته ای نمی گیرد اما بسیاری می پرسند خانه به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟ ارزان می شود یا گران. دست اندرکاران این بازار معتقدند بهبود اوضاع اقتصاد می تواند افزایش قدرت خرید را به همراه داشته باشد اما نکته قابل تامل این است که مسکن پس از یک دوره طولانی رکود و کاهش قابل توجه سرمایه گذاری ها، با افزایش ساخت و ساز و رونق سرمایه گذاری روبه رو خواهد شد. این اتفاق وقتی می تواند تداوم داشته باشد که حباب قیمتی مسکن تخلیه شود و خریدار قدرت بالفعل کردن تقاضای خود را داشته باشد.

درهمین حال و پس از توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و ٦ قدرت بزرگ جهان، بسیاری از کشورها واکنش مثبتی به این رویداد مهم نشان دادند و اثرات بلندمدت و کوتاه‌مدت این توافق را بررسی کردند. بسیاری از آنها ضمن ابراز خرسندی از این توافق، آن را گام بزرگ و مهمی در عرصه سیاست جهانی عنوان می‌کنند، گامی که می‌تواند در صورت اجرایی شدن منافع قابل‌توجهی برای آنها به ارمغان آورد.

بسیاری از کشورها با تأکید بر جوانب مثبت این توافق، ابراز امیدواری کرده‌اند که اجرایی شدن آن و در پی آن لغو تحریمهای بین‌المللی علیه تهران می‌تواند در جهت منافعشان باشد، تحریمهایی که مانع اصلی همکاری آنها با ایران به ویژه در زمینه تجارت و انرژی بوده است.

بر اساس این گزارش، مقامهای روسیه به طور رسمی از توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و گروه ٥+١ استقبال و نسبت به دستیابی به توافق نهایی در مهلت مقرر ٣٠ ژوئن (نهم تیر ماه) ابراز امیدواری کرده‌اند.

از نظر اقتصادی نیز لغو تحریمها علیه تهران می‌تواند راه ورود روسیه را به بازارهای بزرگ ایران باز و زمینه صادرات محصولات این کشور را فراهم کند.

در همین حال، دولت ترکیه ابراز امیدواری کرد که توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و ٦ قدرت بزرگ جهان می‌تواند نخستین گام در جهت لغو تحریمها علیه این کشور باشد.

چین، بزرگترین شریک تجاری ایران، نیز ضمن استقبال از توافق حاصل‌شده، از آن به عنوان خبر خوبی برای جهانیان یاد کرد.

وانگ یی، وزیر امورخارجه چین، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین از این توافق مهم استقبال می‌کند و بر این باور است که این توافق شالوده محکمی برای توافق جامع بیشتر خواهد بود.

وی با اعلام این که این توافق در راستای منافع مشترک کشورهای جهان و اصل منشور سازمان ملل برای حل‌وفصل مسائل از طریق گفتگو و مذاکره است، از طرفهای مذاکره خواست تا با تأکید بر نتایج، ایجاد شرایط مطلوبتر و برطرف کردن تمامی موانع ممکن، مقتدرانه برای دستیابی به توافق نهایی تلاش کنند.

***پیش بینی کارشناسان

درهمین راستا و براساس یک گزارش جداگانه بخشی از تفاهم نامه که بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود، اینگونه تشریح شده است : براساس راه حل های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک جانبه آمریکا از جمله تحریم های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم های مرتبط هسته ای ایران از جمله؛ بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوییفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی و کشتیرانی نفت به طور همه جانبه فورا برداشته خواهند شد.

علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره تاثیر توافق هسته ای بر اقتصاد ایران میگوید:به نظر نمی رسد بازار نفت در کوتاه مدت به بیانیه تفاهم هسته ای واکنش مثبت و قابل توجهی نشان دهد، به این دلیل که کماکان عرضه بیش از تقاضاست. به این سبب روند کاهشی قیمت نفت را کماکان شاهد هستیم. از سویی احتمال افزایش تقاضا و کاهش عرضه نیز وجود ندارد، بلکه برعکس ممکن است عادی شدن این بازار، موجب افزایش عرضه شود. بنابراین اثر مثبتی روی تحکیم قیمت نخواهد گذاشت.

وی افزود: در بلندمدت نیز نمی توان این بازار را پیش بینی کرد، زیرا عوامل متعددی در تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی دخیل هستند. در شش ماه اخیر سرمایه گذاری در استخراج نفت از سنگ و شن بسیار کاهش یافته و در آمریکا در حدود صدمیلیارددلار سرمایه از این بخش خارج شده، بنابراین افزایش تولید از مسیر تجارت سنگ و شن نفت زا افزایش نخواهد یافت، اما سرمایه گذاری هایی که در چند سال گذشته در این زمینه صورت گرفته بود، کماکان تولیدات جدید را وارد میدان می کند، اما چون عمر میدان های (Infinite Acting) کوتاه است، از آخر سال میلادی جاری، تولید آن کاهش خواهد یافت و فرصتی یافت می شود که ایران بتواند سهمی از بازار خود را بازیابد.

به گفته وی همچنین از آنجایی که رقبای ایران نیز در پی آن هستند که ایران نتواند نفت خود را در بازار جهانی به فروش برساند، اتفاقی همچون دوران ملی شدن صنعت نفت دوباره تکرار خواهد شد. پس از کودتای ٢٨مرداد که محاصره و تحریم انگلیسی ها علیه ایران خاتمه یافته بود، ایران در طول ١٨ماه پس از آن نیز به سبب جلوگیری رقبا از فروش نفت ایران، نتوانست حتی یک بشکه نفت بفروشد و دولت در آن زمان با مساعده کشور را می گرداند. اکنون نیز رقبای ایران با ایجاد امکانات راحت تر و تسهیل شرایط نخواهند گذاشت ایران سهم خود را در بازار نفت بازپس بگیرد و رقابت بین ایران و کشورهای رقیب شدیدتر خواهد شد.

دراین راستا سیدروح الله حسینی مقدم،مدیر نظارت بر شرکت های بورس تهران هم خاطرنشان کرد:توافقات سیاسی به عنوان یکی از متغیرهای کلان سیاسی بر بازار سرمایه تاثیرات زیادی گذاشته و حتی ابهامات آن را افزایش داده بود. گهگاه همین عامل موجب ایجاد جو منفی در بازار می شد. هم اکنون با توافق سیاسی انجام شده، دیگر این متغیر سیاسی کلان در قامت متغیری ابهام آمیز وجود نخواهد داشت و به تبع آن بسیاری از متغیرهای اقتصادی دیگر دستخوش تغییر و تحول خواهند شد.

این کارشناس یاد اور شد: بسیاری از صنایع بورسی با مشکلاتی ازجمله تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود مواجه بودند که از این پس با حل مساله توافق سیاسی، این دست از مشکلات مرتفع خواهد شد و شرکت ها ضمن آنکه دیگر هزینه اضافی هم پرداخت نمی کنند، در فروش محصولات خود موفق خواهند بود و به سودآوری می رسند. به دنبال لغو تحریم ها، مشکلات نقل وانتقال وجوه و بازگشایی ال سی نیز مرتفع می شود. نقل وانتقال وجوه هزینه های قابل توجهی برای صنایع بورسی و بانکداران در پی داشت و روی وضعیت کسب وکار شرکت ها تاثیر بسزایی داشت.

حسینی مقدم تصریح کرد: در سال٩٣ با کنترل تورم، مساله تعادل در متغیر نرخ بهره پیش آمده بود. هم اینک دولت پس از کاهش نرخ تورم به این جمع بندی می رسد که نرخ بهره را کاهش دهد. کاهش نرخ بهره هزینه های صنایع را کاهش می دهد و به عنوان یک متغیر کلان به گردش نقدینگی از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه و تامین مالی شرکت ها کمک می کند.

وی گفت : در ابتدای شروع به کار دولت روحانی یک روند روبه رشد در شاخص های بورس ایجاد شد و حالابا این توافق سیاسی خوشبینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور بیشتر می شود که در نتیجه همه این عوامل روی رشد بازار سرمایه تاثیرات مطلوبی به جا خواهد گذاشت و سرمایه گذاری در بورس مدنظر قرار می گیرد.این خوشبینی ها به وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه و البته رشد نسبت قیمت به درآمد نیز کمک شایانی می کند. درواقع یکی از نکات قابل توجه در چندسال اخیر، کاهش قیمت سهام در شرکت های بورسی بود که ابهامات بسیاری را ایجاد کرده بود و به نظر می رسد با توافق سیاسی انجام شده، از این پس نسبت قیمت به سود روند روبه رشدی داشته باشد.

همچنین احمد حاتمی یزد، کارشناس بانکی درباره اوضاع پولی و ارزی کشور اینگونه اظهار نظر کرد:با توافقات سیاسی انتظار می رود که تبادلات بانکی تسهیل شود. هم اکنون از حدود ٣٠بانک فعال در کشور، ١٥بانک فعالیت بین المللی ندارند، ١٠بانک هم که در تحریم هستند. در این میان فقط پنج بانک تحریم نیستند که آنها هم در روابط بانکی خود با مشکلات سوییفت مواجهند، ضمن آنکه بانک های خارجی به دلیل جریمه های هنگفت آمریکا از فعالیت با بانک های ایرانی اجتناب می کنند.با همه این اوصاف به دلیل آنکه جزییات تفاهم هنوز به طور کامل نوشته نشده است، قاعدتا نمی توان در انتظار تغییر و تحولی در نظام بانکی بود. ضمن آنکه سه تا چهارماه طول می کشد که بانک های خارجی مجوزهای لازم را از طرف دولت های خود برای فعالیت با بانک های ایرانی بگیرند. بنابراین تا شش ماه تغییری در روابط بانک های ایرانی و بانک های خارجی پیش نمی آید و شاید تنها بانک های ایرانی بتوانند اجازه پیدا کنند با بانک های خارجی روابط کارگزاری داشته باشند.

وی یاد اور شد: از سوی دیگر بانک مرکزی و بانک ملی ایران موثرترین بانک های ایران در روابط خارجی بانکی هستند که در شرایط تحریمی حتی قادر نبودند در بانک های خارجی سپرده گذاری داشته باشند چه برسد به اینکه حساب باز کنند. حتی پول نفت بلوکه شده ما قابلیت استفاده نداشت و اجازه استفاده از آن برای خرید کالاهای مصرفی با هزینه گزاف همراه بود.

این کارشناس تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر هم این است که استفاده از تسهیلات بانکی بین المللی ازجمله فاینانس و اعتبارات بانکی خارجی و تامین مالی در سال ٩٤ پروسه طولانی مدتی را طی می کند؛ چراکه بانک های ایرانی برای تامین مالی پروژه های صنعتی و نفتی با بانک های خارجی باید گفت وگوهای مفصلی داشته باشند و پیش بینی می شود که حداقل یک سال برای انجام این قضایا نیازمند مذاکره و تبادل اطلاعات هستند. به هر ترتیب از سال ٩٥ به بعد می توان انتظار رشد اقتصادی و سودآوری بانک های ایرانی را در پی توافق هسته ای داشت.

مجیدرضا حریری، فعال اقتصادی هم درباره پیش بینی خود از اینده اقتصاد ایران گفت: تفاهم هسته ای ایران با گروه١+٥ تاثیرات کوتاه و بلندمدتی بر مبادلات تجاری ایران دارد. اثرات کوتاه مدت تفاهم مذکور از امروز تا سه ماه دیگر یعنی ٩تیرماه است، یعنی زمانی که این تفاهم به توافق تبدیل می شود. در این سه ماه بازار با عدم ثبات مواجه می شود و تمام فعالیت ها در حالت انتظار قرار می گیرند. در این مدت احتمال اینکه دارندگان پس اندازهای خرد ارزی اقدام به عرضه ارز خود در بازار کنند، بسیار زیاد است که البته به نظر می رسد توان جذب این میزان ارز وجود نداشته باشد زیرا بازار مملو از کالاهای مصرفی است.

وی یاداورشد : یکی از اثرات بلندمدت توافق هسته ای، کاهش هزینه مبادلات تجاری است، البته این منوط به بازشدن سوییفت و امکان نقل و انتقال پول از طریق شبکه بانکی است. در این صورت هزینه مبادلات به طور میانگین تا هفت درصد کاهش می یابد. در حال حاضر حجم صادرات غیرنفتی و واردات سالانه کشور ١٠٠میلیارددلار است که با توجه به این رقم، هزینه مبادلات تا هفت میلیارد دلار کاهش می یابد. نکته قابل توجه دیگر این است که تا پایان سال روند آزادسازی منابع ارزی ادامه خواهد یافت که این منابع می توانند مانند شمشیر دولبه عمل کنند.درصورتی که این منابع درست مدیریت نشوند و در راه واردات بی رویه به کار گرفته شوند، تولید بیش از قبل نیمه جان خواهد شد. بهترین راهکار در این زمینه این است که منابع ارزی آزادشده صرف تامین زیرساخت ها ازجمله حمل و نقل، راه آهن، جاده ، سرمایه گذاری در بخش نفت و... شوند، تنها در این صورت است که منابع ارزی به استفاده بهینه می رسند.

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن مفاد توافق هسته ای آنچه اتفاق خواهد افتاد، سهولت در مبادلات بانکی خواهد بود که از مهم ترین مشکلات عمده صادرات و واردات کشور است و افزود:  اختلالاتی که در عرصه مبادلات بانکی کشور با کشورهای جهان ایجاد شد مشکلات گسترده ای را در خریدوفروش مواد اولیه، مواد واسطه ای و... برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده بوداز سویی صادرکننده های ایرانی در بازگرداندن منافع حاصل از فروش محصولات خود در بازارهای جهانی به شدت دچار مشکل شده بودند. با حل این مشکلات که به واسطه لغو تحریم های بانکی ایجاد می شود، هزینه و ریسک مبادلات بانکی تحمیل شده بر فعالان اقتصادی کشور برای دورزدن تحریم ها کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: از سویی رفع تحریم ها موجب رفع مشکلات بیمه نیز خواهد شد. با کاهش هزینه بیمه مبادلات تجاری، قیمت تمام شده برای صنایع داخلی نیز کاهش یافته و سود صادرکنندگان نیز افزایش می یابد. با وجود تحریم ها، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طرح های تولیدی در ایران با محدودیت هایی روبه رو بودند که با شرایط جدید این سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در داخل کشور خواهند داشت که این امر موجب روشن شدن افق اقتصادی کشور می شود.

وی افزود: رفع تحریم ها شرایط را برای صنایع کشور که با محدودیت هایی برای تامین مواد اولیه و واسطه ای روبه رو بودند، سهل تر می کند و به این ترتیب با حضور صنایع کشور در بازار رقابت جهانی، شاهد رشد کیفیت محصولات خواهیم بود؛ چراکه با اعمال تحریم ها می توان ادعا کرد صنایع ایران در وضعیت گلخانه ای قرار گرفته بودند و رقابت برای ارتقای کیفیت آنها بسیار کمرنگ شده بود.از سویی شرکای تجاری ایران نیز افزایش می یابد. اگر نگاهی به آمارهای سال های گذشته داشته باشیم خواهیم دید که تنوع شرکای تجاری کشور به شدت کاهش یافته و تجارت ایران محدود به چند کشور شده بود که این امر ریسک سرمایه گذاری تجاری کشور را بالابرده بود، اما اكنون با فراهم کردن شرکای تجاری یا مشتریان محصولات تولید داخل، قدرت چانه زنی ایران چه در خرید و چه در فروش محصولات افزایش خواهد یافت.

به عقیده وی اگر فضا بازتر و مبادلات گسترده شود، راه واردات محصولات خارجی به کشور باز می شود و با تنوع محصولات در بازار داخلی روبه رو خواهیم شد و به این ترتیب تولیدکنندگان داخلی با محصولاتی روبه رو خواهند شد که کیفیت بالاتر و قیمت معقول تری دارند و در این شرایط مجبور به رقابت با رقبای خارجی خواهند شد.در این شرایط تولیدکنندگانی باقی خواهند ماند که بتوانند در رقابت با رقبای خارجی، محصول باکیفیت تر و با قیمت پایین تر عرضه کنند. افرادی که به طور سنتی فعالیت کرده یا حاضر به تطبیق خود با شرایط جدید نیستند دچار مشکل خواهند شد و امکان حذف نیز برای آنها وجود دارد، اما می توان با تاکید گفت تولیدات صادرات گرا در شرایط جدید با رشد قابل توجهی مواجه خواهند شد.

دراین خصوص میثم رادپور، کارشناس بازار ارزهم میگوید: در پی تفاهم سیاسی ایران با غرب، انتظارها بر این است که بازار ارز با کاهش قیمت مواجه شود. این اثر روانی کوتاه مدت، با وجود بسته بودن بازار رسمی تا حدودی موجب ریزش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی شد، به طوری که گزارش ها نشان می دهد قیمت دلار پس از انتشار خبر توافق سیاسی ١٠٠ تا ١٣٠تومان در بازار های غیررسمی با کاهش روبه رو شد.

وی اظهار میدارد: با تمام این اوصاف نباید انتظار داشت که این تفاهم سیاسی موجب شکستن سطح قیمتی سه هزارتومانی دلار شود. ضمن آنکه باید اثرات بلندمدت بیانیه مشترک را نیز در نظر داشت. از طرفی کاهش قیمت نفت موجب شده ٥٠درصد از درآمد های ارزی کشور از بین برود. ضمن آنکه افزایش تقاضا برای دلار به خاطر رفع محدودیت ها و اثر تورم انباشت شده در یک سال گذشته می تواند دوعامل مهم افزایش قیمت دلار در چندماه آینده باشد، البته در یک سال اخیر شاخص دلار در بازارهای جهانی هم حدود ٢٠درصد با افزایش مواجه شده که این نیز در قیمت گذاری ارز در ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

این کارشناس بازار ارز در ادامه تصریح میکند: ازاین رو حتی اگر انتظارات بازار نسبت به لغو تحریم ها برآورده شود، باز هم انتظار این است که قیمت دلار افزایش یابد. برخی گمان می کنند با تفاهم و در ادامه توافق هسته ای، قیمت دلار تا دوهزارو٥٠٠تومان کاهش خواهد یافت، اما نکته مهم در این میان این است که دلار دولتی که توسط بانک مرکزی قیمت گذاری می شود هم اینک دوهزارو٨٠٠تومان است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که قیمت دلار به مرز دوهزارو٥٠٠تومان نزدیک شود. ازسویی دیگر شایعاتی در مورد افزایش قیمت دلار در روز گذشته در فضای مجازی مطرح شد که چندان قابل اتکا نیست به این دلیل که تعداد فعالان در بازار ارز بسیار محدود است و حتی با فرض اینکه صدهزاردلار معامله صورت گرفته باشد، این حجم از معامله نمی تواند کل بازار را نمایندگی کند.به هرترتیب صحبت از قیمت دلار در آینده بسیار دشوار است، اما تصور من این است که بعید نیست در بازه ای نسبتا بلندمدت، قیمت دلار بیش از سه هزارو٥٠٠تومان شود. تا همین چندوقت اخیر هم مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز موجب نگه داشتن قیمت ها شد. به نظر می رسد در ماه های آتی باید منتظر افزایش ١٠ تا ١٥درصدی قیمت دلار باشیم، اما در روز شنبه قاعدتا انتظار کاهش کوتاه مدت قیمت دلار دور از ذهن نیست. پیش بینی ها بر این است که قیمت دلار روی سه هزارو١٠٠ تا سه هزارو١٨٠ تومان باقی بماند، اما نباید انتظار ریزش جدی در قیمت دلار را داشته باشیم.

وی به نکته دیگری هم اشاره دارد و میگوید: حتی آن زمان که اخبار مثبت در خلال مذاکرات هسته ای منتشر می شد و قیمت هربشکه نفت هم صددلار بود، قیمت دلار تنها برای لحظاتی روی دوهزارو٩٠٠تومان ایست کرد و سپس روند صعودی به خود گرفت، بنابراین به نظر می رسد قیمت دلار به آن شدت کاهش پیدا نکند. هر چند در روزهای آینده ممکن است دلار روی قیمت های پایینی ایست کند، اما در بلندمدت آن قدرها عجیب وغریب نیست که انتظار افزایش قیمت دلار را از مرز سه هزارو٤٠٠ به بالاداشته باشیم.

***شنبه رویایی بورس تهران

اما خبرها حکایت از این دارد که بورس تهران بعد از اعلام رسمی توافق هسته‌ای روز رویایی و بی سابقه ای را تجربه کرد و با افزایش چشمگیر قیمت ها و رشد بی سابقه تقاضا موجی از خوشحالی را در بین اهالی تالار شیشه ای رقم زد.

سهامداران منتظر بورس تهران که در سال گذشته حال و روز خوبی نداشتند و زیان های هنگفتی متحمل شده بودند، اکنون از سرمایه گذاری خود در بورس تهران خوشحالند زیرا توافق هسته ای موجب برگشت ورق بورس و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور شده است.

به این ترتیب سهامداران صبور تالار شیشه ای که روزهای سختی را در سال گذشته سپری کرده بودند، امروز شاهد رفع مهم ترین ابهام بازار سرمایه و برگشت مجددا رونق به این بازار و همچنین جبران زیان های گذشته خود بودندبر این اساس بورس تهران که با خوش بینی ناشی از مذاکرات روزهای ابتدایی سال خود را آغاز کرد، امروز به خبر اعلام توافق هسته ای واکنش بسیار مثبتی را نشان داد و روند صعودی خود را تشدید کرد.

به طوری که در معاملات اولین روز هفته و در رویدادی بی سابقه بورس تهران رکوردهای جدیدی ثبت کرد به طوری که اشتیاق سهامداران برای خرید سهام شرکتهای بانکی و خودرویی موجب تشکیل طولانی ترین صف های خرید در بورس تهران شد.

این اتفاق و اقبال سهامداران به بازار سرمایه منجر به رکورد شکنی جدید شاخص بورس شد به طوری که شاخص بورس تهران برای اولین بار در تاریخ بیش از 2000 واحد رشد کرد و با رشد درصدی موفق به عبور از کانال‌های 66 و 67 هزار واحدی و توقف در کانال 67 هزار و 827 واحدی شد.

در بازار امروز تمامی شرکتهای بورسی به جز شرکتهای انگشت شماری به رنگ سبز درآمدند و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،ارتباطات سیار،مخابرات،تاپیکو، فولاد مبارکه،غدیر،پارسیان،ملی مس،بانک پاسارگاد،پالایشگاه بندرعباس، مپنا، گل گهر،کشتیرانی و چادرملو تاثیر 232 تا 53 واحدی بر رشد بورس گذاشتند.

امروز همچنین در رویدادی بی سابقه برای بانک صادرات تقاضای خرید یک میلیاردی تشکیل شد و در نهایت این شرکت بانکی به همراه بانک ملت و ایران خودرو به ترتیب از تقاضای خرید 851، 408 و 217 میلیون سهمی برخوردار شدند.

علاوه بر این روزهای رویایی سال 1392 در حالی به بورس تهران برگشته است که امروز نیز بعد از مدتها ارزش بازار سرمایه با افزایش قیمت ها شرکتها به عدد 300 هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که در مقابل افزایش شدید قیمت ها و تقاضا، حجم معاملات بورس به دلیل عرضه نکردن سهم از سوی حقوقی ها رشد پیدا نکرد و در مجموع بیش از 388 میلیون سهم به ارزش 124 میلیارد تومان داد و ستد شد.

***بازار خودرو در انتظار ریزش قیمت‌ها

درهمین حال فعالان بازار خودرو می گویند با توافق هسته‌ای، احتمالا قیمت‌ها به ویژه خودروهای وارداتی در این بازار ریزش خواهد کرد.

بنا بر این گزارش ، اعلام دستیابی به تفاهم هسته‌ای پیش‌بینی فعالان بازار ارز از کاهش قیمت ارز در روزهای آینده را به دنبال داشت. در این شرایط در اولین روز کاری پس از پایان تعطیلات نوروزی فعالان بازار خودرو می‌گویند که قیمت این محصولات تحت تاثیر کاهش نرخ ارز، کاهش خواهد یافت.

البته به گفته فعالان، کاهش احتمالی قیمت‌ها در بازار بیشتر تحت تاثیر اثرات روانی تفاهم هسته‌ای خواهد بود و کاهش قیمت خودروهای وارداتی که ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد، بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود.

فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت تمام شده خودروهای داخلی نیز با توجه به دستیابی به این تفاهم در صورتی که تولید خودروهای داخلی در سال جاری در حد نیاز صورت گیرد تا پایان امسال تثبیت یا حتی کاهش خواهد یافت.

در این زمینه کاهش نرخ ارز و تثبیت آن در سطوح قیمتی پایین‌تر از حدود 3300 تومانی پیشین نیز باعث تثبیت قیمت خودروهای وارداتی در سطوح قیمتی پایین‌تر از سال 1393 خواهد شد.

***آماده‌باش قیمت‌ها در بازار ارز

به نظر می‌رسد پس از آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای و اعلام تفاهم ایران با 1+5، انتظار برای کاهش نرخ ارز میان بازیگران بازار بالا رفته است. روز جمعه با وجود تعطیلی رسمی صرافی‌های مجاز، معاملات محدودی در بازار غیررسمی با نرخ‌هایی نزدیک به 3200 تومان میان دلالان صورت گرفت، امری که با وجود غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار تا حدودی نشان‌دهنده سمت و سوی انتظارات در روز ابتدایی هفته جاری است. به‌نظر می‌رسد تکانه روانی مذاکرات می‌تواند در روز شنبه قیمت‌های بازار را تا حدی تعدیل کند، این در حالی است که با وجود نتایج مثبت مذاکرات، توافق نهایی صورت نگرفته و در وضعیت تحریم‌ها و درآمدهای ارزی کشور تغییر خاصی رخ نداده است تا کاهش احتمالی بیشتر ناشی از هیجانات روانی باشد. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی ورود نهاد سیاست‌گذار برای جلوگیری از ریزش شدید هیجانی قیمت‌ها به مدیریت نوسانات بازار کمک کند. در این بین یک منبع موثق خبر داد که برای مدیریت نوسانات برنامه خاصی وجود دارد تا بازار با شوک قیمتی منفی مواجه نشود.  آنچه در بازار ارز اهمیت دارد ثبات نسبی قیمت‌ها است و جزر و مدهای شدید پیش‌بینی‌پذیری و انجام فعالیت‌های اقتصادی را برای فعالان دشوار خواهد کرد؛ بنابراین حضور نهاد سیاست‌گذار در هنگام ریزش برای مدیریت نوسانات و انتظارات بازار از اهمیت خاصی برخوردار است. در اسفندماه دلار تحت‌تاثیر جو روانی و خوشبینی به نتایج مذاکرات قسمتی از ارزش خود را از دست داده بود. قیمت دلار در تاریخ یک اسفند سال گذشته 3420 تومان بود، اما در کمتر از 30 روز این ارز 80 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.  از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان کاهش شدید نرخ ارز از شاخص‌های بنیادین اقتصاد مانند نرخ تورم پیروی نمی‌کند و در صورت ریزش بار دیگر قیمت در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. کاهش شدید نرخ ارز صادرات کشور را نیز با ضرر مواجه خواهد کرد.

درهمین حال و بنا برگزارشهای رسیده امروز نرخ فروش هر دلار آمریکا با 30 تومان نوسان به سه هزار و 220 تومان رسیده است که نسبت به دیروز افزایش نشان می دهد.

در ساعات اولیه امروز شنبه و دو روز بعد از صدور بیانیه مشترک هسته ای ، هر دلار آمریکا 3190 تومان بود که در تغییری لحظه ای و بعد از ساعت 11 یعنی زمان تعیین روزانه نرخ ارز در بازار غیررسمی هر دلار آمریکا با 30 تومان افزایش به 3220 تومان رسید.هر یورو هم با 3 هزار و 580 تومان معامله شد.دلار و یورو هر کدام به ترتیب با 50 و صد تومان زیر قیمت فروش خریداری می شود.

آنچه در بازار ارز به چشم می خورد ، وجود فروشندگان ارز است و می توان گفت که تقریبا فروش بیشتر از خرید است.برخی دلالان معتقدند جو حاکم بر بازار کاملا تحت تاثیر روانی موافقت های حاصله از مذاکرات هسته ای است.عده ای از صرافان بر این باورند که جو روانی بازار در روزهای آینده فروکش خواهد کرد و در اواسط هفته جاری قیمت نسبتا واقعی دلار و یورو مشخص خواهد شد.بر اثر افزایش قیمت دلار در ساعات میانی روز سایر ارزها هم مورد تاثیر قرار گرفته است.

در بازار سکه های قد و نیم قد طلا هم امروز هر قطعه سکه بهار آزادی قدیم و جدید به ترتیب 910 و 913 هزار تومان معامله می شود.همچنین نیم سکه 510 و ربع سکه هم 275 هزار تومان به فروش رسید این در حالی است که تمامی این سکه ها با تفاوت هشت تا 10 هزار تومان خریداری می شود.

***بازار طلا در انتظار کاهش قیمت

درهمین حال رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش 15 هزار تومانی قیمت سکه در بازار در ایام نوروز خبر داد و گفت: بازار طلا با توجه به بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و 1 +5 در انتظار کاهش قیمت ها است و تا ظهر امروز شاهد تاثیر توافق هسته ای در این بازار خواهیم بود.

محمدکشتی آرای در خصوص تاثیر توافق هسته ای لوزان بر بازار طلا، افزود: به طور قطع نرخ ارز در پی انتشار بیانیه مشترک هسته ای کاهش می یابد و بازار طلا نیز به تبع آن با کاهش قیمت ها مواجه خواهد شد.

وی با بیان آنکه، با وجود تعطیلات نوروز و تعطیلی بازارها کم و بیش داد و ستد در بازار طلا و سکه انجام می شد، اظهار داشت: خبرهای مثبت هسته ای در روزهای گذشته سبب شد تا نرخ ها در داد و ستدهای متفرقه نیز با کاهش مواجه شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه سمت و سوی نرخ ها در بازار از ساعت 11 صبح در بازار مشخص می شود، ادامه داد: چگونگی تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی تاثیر زیادی بر روند قیمت ها خواهد داشت.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که حجم معاملات طلا و سکه در بازار در سال 94 چگونه ارزیابی می شود، گفت: با توافق هسته ای فضای اقتصادی کشور تغییر روحیه می دهد و برهمین اساس شاهد تغییر شرایط اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: به طور حتم با این تغییرات، داد و ستدها، فضای کسب و کار و همچنین سرمایه گذاری ها روند مثبتی را در سال جاری طی خواهد کرد.

این اظهارات درحالی است که تحلیلگران بازار جهانی طلا انتظار دارند جهت حرکت طلا هفته جاری از آمار اشتغال آمریکا که کمتر از حد مطلوب بود، تاثیر بگیرد.

تحلیلگران به این نکته اشاره کرده اند که بازار طلا بیش از اندازه تحت تاثیر آمار اقتصادی قرار دارد به طوریکه با انتشار اخبار بد که انتظارات را نسبت به افزایش نرخ‌های بهتر کمتر می‌کند، صعود کرده و با انتشار اخبار اقتصادی مثبت که انتظارات را نسبت به افزایش نرخ‌ها در ژوئن بالاتر می‌برد، نزول می‌کند.

بر اساس گزارش کیتکو، نوسان بیشتری در انتظار بازار طلا خواهد بود زیرا گزارش اداره آمار کار آمریکا روز جمعه منتشر شد در حالیکه بازارهای طلا به دلیل تعطیلات رسمی، بسته بودند و معامله گران ساعت شش بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی آمریکا که بازارهای الکترونیکی گشوده می‌شوند، فرصت واکنش به این اخبار را پیدا می‌کنند.

در این بین بانک جی پی مورگان در واکنش به کاهش چشمگیر قیمت طلا در فوریه و اوایل مارس، قیمت مورد پیش بینی برای طلا در سال 2015 را مورد بازبینی نزولی قرار دارد و اکنون پیش بینی می‌کند قیمت طلا برای کل سال 2015 به میزان 3.6 درصد کاهش پیدا کرده و به 1188 دلار در هر اونس می‌رسد.

***واکنش بازار نفت به توافق هسته ای

دراین حال گزارش میرسد که در پی توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵، نرخ جهانی نفت خام حدود ۴ درصد کاهش یافت.

گفته می شود بلافاصله پس از اعلام توافق هسته ای ایران در رسانه های خبری، نرخ نفت خام برنت به ازای هر بشکه به کمتر از ۵۵ دلار رسید.

درهمین حال و بنا برگزارش دیگری صدور بیانیه بزرگ هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ منجر به تندتر شدن شیب سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی شده است.

بر این اساس پس از صدور این بیانیه ، قیمت جهانی هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار معاملات لندن بیش از ۵ درصد کاهش یافت.

گزارش رسانه های بین المللی حاکی از آن است که روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در آخرین معاملات پنجشنبه دو دلار و ۳۰ سنت کاهش یافت و به ۵۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.

همزمان با سقوط آزاد بهای نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام شیرین آمریکا در بازارهای جهانی، بهای سبد نفتی اوپک و حتی قیمت طلای سیاه سبک و سنگین ایران هم کاهشی چند دلاری را تجربه کرده است.

دراین راستا وزیر نفت گفت: باید از فرصت تحریمها استفاده و زمینه های اقتصاد مقاومتی را در صنعت نفت تقویت کنیم.

بیژن زنگنه افزود: باید از این فرصت برای تقویت فناوری و ساخت داخل کردن سامانه ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت بهره ببریم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: در صورت لغو تحریم ها ، اولین اقدام وزارت نفت بازگرداندن ظرفیت تولید ایران به دوران پیش از تحریمهاست که این کاری بسیار مهم به شمار می رود.

زنگنه افزود: در این صورت، ایران در بازار جهانی نفت هم نقش بیشتری در بازگرداندن و ایجاد ثبات به بازار خواهد داشت.

دراین خصوص معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به بیانیه مشترک ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ و پیشرفت های صورت گرفته در مذاکرات هسته ای، گفت: توافق نهایی در مذاکرات هسته ای تاثیر مستقیمی در صنعت نفت خواهد داشت و سبب رونق این صنعت می شود.

حسین زمانی نیا افزود: چنانچه توافق هسته ای ایران و کشورهای عضور ١+٥ نهایی شود؛ وزارت نفت این آمادگی را دارد تا در فاصله بسیار کوتاهی با هماهنگی سازمان کشورهای صارکننده نفت (اوپک) سهم از دست رفته خود را از بازار بازپس گیرد.

معاون امور بین الملل وبازرگانی وزیر نفت گفت: هم اکنون تعدادی از شرکت ها و کشورهای خارجی اظهار علاقه کرده اند تا در صنعت نفت ایران حضور یابند که در حال بررسی پیشنهادها هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید پیش از هر چیز در مدت زمان کوتاهی ظرفیت تولید خود را افزایش دهیم، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف روی مواردی مانند فروش ، سرمایه گذاری و فناوری کار می کنیم.

زمانی نیا گفت: وزارت نفت و شرکتهای تابعه آن آمادگی کامل دارند تا به محض برداشته شدن تحریم ها فعالیت خود را با جدیت تمام آغاز کرده و در یک محیط تازه بین المللی کار کنند؛ ضمن اینکه بقیه کشورهای دنیا هم آماده این همکاری هستند.

***رشد 20 درصدی صادرات

همچنین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش می کنیم در سال جاری نیز همانند سال گذشته به رشد صادرات غیرنفتی کمک کنیم ، گفت: رشد حداقل 20 درصدی در سال 94 برای صادرات غیرنفتی کشور هدف گذاری شده است.

مجتبی خسروتاج با تاکید براینکه دراین راستا برنامه ریزی های لازم صورت خواهد گرفت، افزود: بخشی از اقدامات مورد نیاز در این زمینه به سرمایه گذاری مناسب ارتباط دارد که در این خصوص طی سال های گذشته در زمینه پتروشیمی عملیات اجرایی انجام شده و در سالجاری شاهد به بهره برداری رسیدن این طرح ها خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در برخی بخش ها از جمله بخش کشاورزی شاید نیازمند آن باشیم که از ظرفیت های اضافی این بخش استفاده بهینه تری انجام دهیم به طوری که می توان با برنامه ریزی هدفمند و مناسب در زمینه مازاد تولید داخل، جلوی ضایعات را گرفته و از این ظرفیت های اضافی در راستای مقاصد صادراتی بهره ببریم.

به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بخش معدن نیز همانند سال گذشته با جدیت موضوع تکمیل زنجیره معدن را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم محصول با ارزش افزوده بالاتر را در بخش معدن داشته باشیم.

خسروتاج همچنین برنامه ریزی به منظور توسعه و مشارکت برای ارتقای صنعت توریسم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این صنعت نقش موثری درایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت از این رو ما تلاش می کنیم به منظور رونق این صنعت تعاملات لازم را به عمل آوریم.

وی ادامه داد: در بخش صنایع نیز در گروه های مختلف صنعتی برنامه ریزی های مورد نیاز صورت گرفته تا بتوانیم دراین خصوص نیز به اهداف تعیین شده دست یابیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 1
    نمیدونم چرا صداوسیما هیچ اشاره ای به این رکوردهای تاریخی نکرد؟! اونا که همیشه از رکوردها !!! حرف میزنن...