قدس انلاین-قاانی:درحالیکه رقابت نزدیک وفشرده ایی مابین فیلمها برای قرار گرفتن دراکران نوروزی وجود داشت فروش فیلمها علت این موضوع را اثبات کرد.

سینماهاجان گرفتند/دیوانه ای که رخ نشان داد/همیشه پای سیمرغ درمیان نیست!

به گزارش قدس انلاین با بررسی آمار فروش فیلم‌ها در نوروز 94 مشخص می‌شود سینمای ایران شروع امیدوار کننده‌ای در سال نو داشته است. اکران نوروزی بی‌تردید یکی از نقاط عطف در نمایش و فروش آثار سینمایی در ایران به حساب می‌آید

اکران نوروزی سال 94 با توجه به تقارن با ایام فاطمیه اکران متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های قبلی بوده است. با این وجود آمار فروش فیلم‌های نوروز امسال حاکی است که سینمای ایران سال پرباری را پیش رو خواهد داشت.

*فروش بالای فیلم یک سیمرغی

«ایران برگر» با وجود دریافت تنها یک سیمرغ بلورین در جشنواره سی‌وسوم اما از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های بخش ویژه تماشاگران بود. این فیلم که مسعود جعفری‌جوزانی تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اش را برعهده دارد فیلمی پرستاره و در فضایی طنزآمیز و البته انتقادی است. در این فیلم علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، سحرجعفری‌جوزانی و حمید گودرزی ایفای نقش کرده‌اند.

علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران و پخش‌کننده این فیلم با اعلام فروش این فیلم خبر داد که آخرین ساخته مسعود جعفری جوزانی در تهران 900 میلیون و در شهرستانها 500 میلیون تومان تا 13 فروردین ماه فروش داشته است.

به گفته‌ی او؛ «ایران برگر» روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با فروش روزانه 120 میلیونی در تهران رکورد اکران نوروزی را زده است و روز گذشته 13 فروردین ماه که برخی سینماها تعطیل بودند با فروش 105 میلیون تومان، فروش خوبی را پشت سرگذاشته است.

سرتیپی از فروش 80 میلیونی مجتمع سینمایی کورش در روز سه شنبه یاد کرد و گفت: این سینما در روز سه شنبه رکورد فروش را زد و رکورد قبلی این سینما 63 میلیون تومان مربوط به زمانی می‌شد که «شهرموشها» و «آتش بس 2 » اکران شدند.

این پخش‌کننده در پاسخ‌ به اینکه با آغاز تبلیغات تلویزیونی «ایران برگر» فروش این فیلم بهتر شد؟ پاسخ داد: قطعا تبلیغات تلویزیونی و اطلاع‌رسانی خوب تاثیرگذار است اما قبل از این تبلیغات هم «ایران برگر» در اکران نوروزی ،رتبه نخست را داشت ولی به هرحال با تبلیغات تلویزیونی گیشه شهرستانها رونق گرفت.

سرتیپی در پایان درباره میزان استقبال از اکران نوروزی پاسخ داد: به هرحال تعطیلات دو روزه سینماها در ایام نوروز بر فروش‌ها تاثیر گذاشت اما به هرحال امیدواریم میزان فروش نسبت به سال گذشته تغییری نکند البته با توجه به افزایش قیمت بلیت سینماها،تعداد تماشاگر تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اما امیدواریم بعد تعطیلات اکران پررونق‌تر باشد.

فاتح جشنواره فیلم فجر روی سکوی دوم

«رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی که فاتح اصلی جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید تا این‌جا قابلیت‌های خود را آشکار کرده است .«رخ دیوانه» موفق شد در سینماهایی که فروش بلیت مکانیزه دارند هشتصد میلیون تومان فروش داشته باشد. محمد شایسته پخش‌کننده این فیلم نیز فروش «رخ دیوانه» را تا پایان 13 فروردین بالغ بر یک میلیارد تومان عنوان کرده است. «رخ دیوانه» آخرین ساخته ابوالحسن داوودی است که با دریافت پنج سیمرغ و کسب دو سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی موفق‌ترین فیلم جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر به حساب می‌آمد. این فیلم با مضمون اجتماعی‌اش  به ظاهر بهترین زمان ممکن را برای نمایش خود در اختیار دارد اما اکران نوروزی همان‌قدر که می‌تواند در موفقیت یک فیلم موثر باشد می‌تواند باعث نادیده گرفتن تمام ویژگی‌های یک اثر هم بشود. همزمانی اکران «رخ دیوانه» و «ایران برگر» شاید بیشتر از این‌که به نفع این فیلم‌ها باشد به ضررشان تمام شود و همین مساله اکران نوروز را تبدیل به میدان رقابتی دشوار می‌کند.

استراحت چند صد میلیونی

 اما این دو فیلم تنها نیستند. در میدان رقابت اکران نوروزی «استراحت مطلق» آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که با محدودیت سنی مخاطب (14-) همراه است نیز ضلع سوم این رقابت است و با نزدیک به ششصد میلیون تومان فروش بلیت مکانیزه در سینما سومین فیلم پرفروش اکران نوروز به حساب می‌آید. حسین خانی پخش‌کننده این فیلم فروش واقعی آن را نزدیک به هشتصدوپنجاه میلیون تومان عنوان کرده است. «استراحت مطلق» یک کار ناتورالیستی دیگر با حضور جمعی از ستاره‌های سینما است که می‌توانند تماشاگران زیادی را به سوی سالن‌های سینما بکشانند. در سال گذشته فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در رتبه سوم فروش قرار داشت که با وجود اکران این فیلم در دهه سوم اسفند سال 93 موفق شد درحدود پانصدمیلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد که در مقایسه با «استراحت مطلق» با وجود اکران زودتر فروش کمتری داشته است.

رکوردار سال قبل در رتبه چهارم

 اما دیگر فیلم مهم این دوره از اکران فیلم «طعم شیرین خیال» ساخته کمال تبریز است. تبریزی امسال دومین سال پیاپی است که موفق شده در اکران نوروزی حاضر باشد. هرچند سال قبل فیلمش -«طبقه حساس»- در رتبه اول فروش بود و امسال «طعم شیرین خیال» تا این‌جا موفق شده نزدیک به صدوهشتاد میلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد. سال گذشته فیلم «خط ویژه» که فیلم برگزیده تماشاگران در جشنواره فیلم فجر! هم بود که این فیلم با فروش نزدیک به صدو شصت میلیون تومان نسبت به فیلم چهارم رده‌بندی اکران نوروز 94 از فروش کمتری برخوردار بوده است.

تهیه‌کننده فیلم «طعم شیرین خیال» تاکید کرد: رقم دقیق آمار فروش این فیلم، بعد از تعطیلات نوروزی اعلام می‌شود. محمد علی حسین‌نژاد درباره‌ی آخرین رقم فروش جدیدترین ساخته کمال تبریزی با اعلام این مطلب گفت: ما در زمان تولید و پخش این فیلم با توجه به موضوع این فیلم که درباره‌ی حفظ محیط زیست است،سعی کردیم برخی مسائل را رعایت کنیم. او در توضیح این مطلب ادامه داد:در زمان تولید، تمام گروه 90 نفره‌ی این فیلم،کلیه مسائل مربوط به صرفه‌جویی در آب و برق را رعایت کردند و همچنین سعی کردند غذایی دور ریخته نشود و اکثرا چه در زمان فیلمبرداری و چه خارج از این زمان،لباس‌های با الیاف طبیعی پوشیدند و در طبیعت اشغال نریختند، اینها مواردی بود که در تولید رعایت کردیم. حسین‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: در زمان تولید فیلم نسبت به سرمایه یکی از سرمایه‌گذاران خصوصی فیلم، برای‌مان شبه بوجود آمد بنابراین سعی کردیم آن سرمایه را از تولید این فیلم که موضوع آن پاکی است،خارج کنیم و با وجود همه سختی‌های تولید، آن سرمایه را که در پاکی آن شک داشتیم،وارد کار نکنیم. این تهیه‌کننده همچنین به تمهیدات و محدودیت‌های که در زمان اکران فیلم در نظر گرفته‌اند،اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم که تبلیغاتی را که به محیط زیست آسیب می‌رساند را به حداقل برسانیم و به مردم درباره‌ی آمار فروش فیلم دروغ نگوییم بنابراین تا آمار قطعی فروش فیلم بدست‌مان نرسد، قرار نیست آماری را اعلام کنیم. او پیش‌بینی کرد: بعد تعطیلات نوروز آمار دقیق فروش «طعم شیرین خیال» اعلام شود.

روباهی در طبقه پنجم 

بهروز افخمی هم با فیلم «روباه» دیگر چهره سرشناس این اکران به شمار می‌آید. «روباه» شاید مانند «سن پترزبورگ» و «آذر ،شهدخت،پرویز و دیگران» پرستاره نیست و در نمایش جشنواره‌ای هم مورد بی‌مهری داوران قرار گرفت. اما افخمی نیز از آن کارگردانانی است که نامش مخاطبان را جذب می‌کند. «روباه» با فروشی نزدیک به هشتاد میلیون تومان در سامانه سینماهای مکانیزه در رده پنجم فروش نوروزی 94 قراردارد. در عین حال طبق اعلام محمد پیرهادی آمار فروش فیلم سینمایی «روباه» در سومین هفته از اکران نوروزی در سال ۱۳۹۴ در تهران و شهرستان به ۱۳۱ میلیون تومان رسید.

به گفته پیرهادی طبق آخرین آمار که برای چهارشنبه ۱۲ فروردین است، فیلم سینمایی «روباه» در سومین هفته از اکران نوروزی خود در تهران معادل ۸۸ میلیون تومان در گروه سینمایی «فرهنگ» فروش داشته است. این فیلم در ۱۱ استان دیگر کشور نیز ۴۳ میلیون تومان فروش داشته و پیش‌بینی می‌شود این آمار در استان‌ها با پایان تعطیلات بیشتر شود.

روباه یک اثر جاسوسی واقع‌گرا درباره یک تعقیب طولانی است که به نوعی به شهدای هسته‌ای می‌پردازد. مرجان شیرمحمدی، بابک حمیدیان، آرش مجیدی، حمید گودرزی و... در این فیلم بازی می‌کنند.

دلیل اصلی افت تعداد تماشاگران چیست؟

سخنگوی شورای صنفی نمایش تأکید کرد که افزایش قیمت بلیت سینماها هیچ تأثیری در جذب مخاطبان نداشته است.

غلامرضا فرجی اضافه کرد: بعضی معتقدند که افزایش قیمت بلیت سینماها در اکران نوروزی امسال بر جذب مخاطبان سینما تأثیرگذار بوده و باعث شده اقبال مخاطبان در اکران نوروزی نسبت به سال گذشته کمتر شود، در حالی که چنین چیزی نیست، چرا که قیمت بلیت‌ها شناور بود و مخاطبان می‌توانستند براساس قیمت بلیت‌های اعلام شده برنامه‌ریزی کنند.

وی مهمترین عامل افت تماشاگران اکران نوروزی امسال را در مقایسه با سال گذشته پخش نشدن تیزر تلویزیونی دانست و توضیح داد: مهمترین مساله‌ای که براستقبال مخاطبان تأثیرگذاشت، پخش نشدن تیزر تلویزیونی بود، چرا که آمار فروش فیلم‌هایی که چند روز مانده به تعطیلات، تیزرشان پخش شد، جهش بسیار خوبی داشت.

فرجی در عین حال خاطرنشان کرد: البته به جز این عامل موضوع دیگر این بود که بعضی فیلم‌ها نتوانستند آن چنان که باید و شاید در جذب مخاطب تأثیرگذار باشند و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد، ضمن اینکه تعطیلی یک روز و نیمه سینماها به دلیل همزمان شدن با وفات حضرت زهرا (س) نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره ارزیابی کلی آمار تماشاگران و فروش فیلم‌ها در اکران نوروزی توضیح داد: این ارزیابی بعد از جلسه بعدی شورای صنفی نمایش که فردا برگزار می‌شود، انجام خواهد شد چرا که در این جلسه وضعیت فروش فیلم‌ها بررسی و آمار فروش اعلام می‌شود و می‌توان ارزیابی دقیقی داشت.

فرجی همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که برای دومین نوبت اکران فیلم‌ها در سال جاری مطرح می‌شود به ایسنا گفت: تاکنون هیچ فیلمی به طور قطعی برای اکران دوم انتخاب نشده است و هیچ یک از سینماهای سرگروه قرارداد کتبی نبسته‌اند. ابتدا باید فروش فیلم‌ها مشخص شود تا پس از آن بتوان درباره نوبت دوم اکران تصمیم‌گیری کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.