قدس انلاین - سعید کوشافر: شاید استفاده از عنوان فاجعه برای این حادثه ناهمگون نباشد ؛ حادثه ای که درفرودگاه شهر جده برای دو نوجوان ایرانی رخ داد ؛ انها که برای سفر حج به سعودی رفته بودند درهنگام بازگشت هدف سواستفاده دو مامور سعودی قرار گرفتندو با طولانی شدن غیبتشان از کاروان ماجرا لو رفته و مورد پیگیری قرار گرفت.

واکنش ضعیف وزارت خارجه وحج وزیارت به ماجرای فرودگاه جده/ جلسه فوری کمیسیون امنیت ملی برای بررسی تجاوز به دو نوجوان ایرانی توسط ماموران سعودی/ عمره متوقف شود، رییس حج وزیارت استعفا دهد

 

***ماجرا چه بود؟

در بحبوحه تعطیلات نوروزی، در حالی که گشت‌وگذار و دید و بازدیدهای نوروزی حال بسیاری را خوش کرده بود، هواپیمایی از عربستان به سمت کشورمان به پرواز درآمد که حال مسافرانش اصلا خوش نبود؛ خوش نبود که نه، از نظر روحی ویران بودند و نمی‌دانستند چه کنند!

حمله عربستانی ها به یمن برای برقرار کردن دموکراسی در این کشور، هرچه برای نشان دادن سبوعیت ساکنان سرزمین وحی کافی به نظر می‌رسید و چهره ایشان را در نزد جهانیان مخدوش می‌کرد، برای آن دسته از هموطنانمان که در یکی از شب های نوروزی از جده به مقصد تهران پرواز کردند، دلایل واضح تری برای انزجار از ایشان وجود داشت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که ماموران بازرسی فرودگاه، دو پسر نوجوانان ایرانی را برای بازرسی به اتاقی منتقل کردند و وقتی یکی از ایشان از بازجویی بازگشت، اطرافیانش متوجه تغییرات عجیبی در وی شدند؛ تغییراتی که با چند سوال و جواب، به شکسته شدن بغض نوجوان منجر شد و پرده از حقیقت سیاهی برداشت که برای شنوندگان ماجرا هم قابل هضم به نظر نمی‌رسد، چه برسد به آن نوجوانان.

وقتی زائران خانه خدا متوجه این اتفاق شوم شدند، مسئولان کاروان و روحانی همراهشان را در جریان گذاشته و خواستار معرفی شرطه‌هایی شدند که این گناه نابخشودنی را مرتکب شده‌ بودند ولی نه اتاقی که در آن نوجوانان را برای تفتیش بدنی برهنه کرده بودند دوربین داشت و نه نشانی از آن دو پلیس از خدا بی خبر می‌شد یافت.

البته همه اینها هم موجب نشد که خشم زائران فروبنشیند. زمانی طول نکشید که سرپلیس جده از یکسو در جریان قرار گرفت و به محل رسید و از سوی دیگر، کنسولگری کشورمان در جریان ماوقع قرار گرفت و نفراتی به فرودگاه اعزام شدند که بعدا سرکنسول هم به جمعشان پیوست.

با رسیدن نیروهای پلیس، انگشت نگاری و نمونه برداری دی ان ای در دستور کار قرار گرفت ولی کسی از محل مجرمان آگاهی نداشت(!) و به نظر نمی‌رسید پایانی برای رنج حاجیان ایرانی رقم بخورد. حاجیان باید به پرواز می‌رسیدند و باز می‌گشتند، در حالی که در مقابل آن همه عذاب، فقط مشتی وعده که رئیس پلیس و سرکنسول برای پیگیری ماجرا و مجازات مجرمان داده بودند، همراه داشتند که تسلای دردهای هیچ کدامشان نبود.

همه اینها موجب شد که در پرواز آن شب زائران خانه به میهنمان، نشانی از خوشی نباشد؛ حال همه منقلب بود و عصبانیتی در آن جمع موج می‌زد که در قیاس با اوضاع پدر و مادر آن نوجوانان، چیزی نبود چراکه از آن سفر روحانی، برایشان کابوسی مانده بود که نمی‌دانستند چه زمان تمام خواهد شد و فرجامش چه خواهد بود.

تصورش هم دردناک است که بعد از عمری تلاش و پس انداز، راهی چنین سفری شوی و در بازگشت چنین درد بزرگی را برای همیشه به ارمغان بیاوری و حتی نتوانی تا زمان دستگیری و مجازات کسانی که روزگار دلبندت را تیره کرده‌اند، در آن فرودگاه شوم بمانی و همه امیدت، تلاش پلیسی شود که مجرمان از خودشان هستند.

طبیعتا به تلاش آنچنان پلیسی که نمی‌شود دلخوش کرد، مگر آنکه مسئولان وزارت خارجه کشور و سازمان حج و زیارت، پیگیر ماجرا شده و به هر روشی که که می‌دانند، کاری کنند که مجرمان به مجازات برسند. هم مجرمان مجازات شوند و هم کسانی که قصد دارند به این سفر بروند، با خطراتی که در کمین‌شان نشسته آگاه شوند و حتی به پلیس آنجا نیز اعتماد نکنند.

شاید اگر قرار باشد پدر و مادر آن نوجوانان آسیب دیده سخنی بگویند، هشدار به پدر و مادرهایی باشد که قصد دارند فرزندانشان را هم با خود به این سفر ببرند و از ایشان بخواهند که از این کار منصرف شوند؛ منصرف شوند چون این سفر بار معنوی خاصی برای این طیف سنی ندارد و علاوه بر آن، همراه داشتن کودکان و نوجوانان در این سفر، هم ممکن است دست و پای بزرگترها را در انجام مناسک و در طول سفر ببندد و هم ممکن است چنین اتفاقات شومی برایشان رقم بخورد.

این توصیه ها هم اگر نباشد، قطعا پدر و مادر این نوجوانان که با رنج فرزندشان، رنجور شده‌اند، از زائران خواهند خواست که همه جا با فرزندانشان باشند، ولو در اتاق بازجویی و تفتیش بدنی در فرودگاه، چراکه می‌دانند نتیجه اعتماد به پلیس سعودی، می‌تواند تا چه اندازه درد آور و شوم باشد.

شاید همین مسائل است که موجب شده برخی کشورها اجازه احرام بستن به افرادی که زیر سن قانونی هستند را نمی‌دهند و به جای اعزام این دسته زائران، سهمیه کشور در این مناسک را به بزرگسالان اختصاص می‌دهند، ولی در کشور ما نه تنها چنین رویکردی اتخاذ نشده، بلکه حتی در میان آموزش های مفصل به متقاضیان اعزام به حج، تذکری در این باب داده نمی‌شود.

*** جزئیات ماجرای فرودگاه جده

معاون پارلمانی و کنسولی وزیرامورخارجه کشورمان در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی جزئیات ماجرای فرودگاه جده را تشرح کرد.

حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیرامورخارجه کشورمان در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تجاوز به دو نوجوان ایرانی توسط ماموران پلیس فرودگاه جده، اظهارکرد: چند ساعت پس از وقوع این حادثه سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در عربستان اطلاع می‌دهد که هنگام خروج یکی از کاروان‌های زیارتی و هنگام بازرسی 2 نوجوان ایرانی پلیس فرودگاه با به صدا درآوردن آژیر دستگاه بازرسی از این 2 می‌خواهد به جای دیگری منتقل شوند.

وی افزود: با تاخیری که در بازگشت این دو نوجوان صورت می‌گیرد اعضای کاروان متوجه می‌شوند که تعرض جنسی به آنها صورت گرفته و یا در حال انجام است از این رو مسئول کنسولی ما در جده به عنوان اولین فرد در جریان این موضوع قرار میگیرد و همه اقداماتی را که برای تشکیل پرونده لازم بوده انجام می‌دهد.

قشقاوی ادامه داد: مسئول کنسولگری ایران در جده سریعا برای پیگیری این اتفاق وارد عمل می‌شود و همه اقداماتی را که برای تشکیل پرونده لازم بوده انجام میدهد.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: پس از انجام تحقیقات میدانی و در جریان قرار دادن پلیس فرودگاه جده از سوی سرکنسولی ایران در عربستان پلیس امنیت فرودگاه جده همه نیروهای فرودگاه را احضار و از قربانیان درخواست میکند تا آنها را شناسایی کنند.

قشقاوی تاکیدکرد: با همکاری فرودگاه جده با کنسولگری ایران در همان لحظه پرونده مقدماتی برای پیگیری این حادثه تشکیل میشود.

معاوم وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: با پیگیری مسئول کاروان و سازمان حج و زیارت ماموران متخلف بازداشت شده و سرکنسولی ایران مراتب اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرد اما به دلیل اینکه این حادثه در ایام تعطیلات رخ داده است چگینی مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه به فاصله یک روز بعد از تعطیلات کاردار عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را درباره رخ دادن این موضوع به وی ابلاغ می‌کند و خواهان اجرای اشد مجازات برای خاطیان می‌شود.

وی افزود: مقامات عربستانیها نیز در پی وقوع این حادثه اعلام کردند که با این دو پلیس خاطی برخورد و آنها را محاکمه خواهند کرد.

معاون وزیرامورخارجه با اشاره به اینکه من نمیدانم چه اعتراضی به وزارت خارجه درباره رسیدگی به این پرونده وارد است تصریح کرد: وزارت امورخارجه درباره این موضوع یادداشت اعتراضی خود را منتشر کرد اما به دلیل معذوریت اخلاقی و درخواست خانواده قربانیان وزارت خارجه از رسانهای کردن این موضوع اجتناب کرد.

***جلسه فوری کمیسیون امنیت ملی

دراین راستا تعدادی از نمایندگان در تذکری به وزرای خارجه و ارشاد خواستار پیگیری موضوع تعرض ماموران فرودگاه جده عربستان به دو نوجوان ایرانی شدند.

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه فوری اعضای این کمیسیون برای پیگیری و بررسی ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان خبر داد و گفت: بحث تجاوز مطرح نیست و موضوع، تعرض بوده است؛ کمیته پزشکی سازمان حج و زیارت نیز موضوع تجاوز را تکذیب کرده است.

حسین سبحانی‌نیا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، با اشاره به اینکه در حال حاضر اعضای کمیسیون جلسه‌ای را در رابطه با موضوع تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان تشکیل داده‌اند، افزود: اولا بحث تجاوز مطرح نیست و موضوع، تعرض بوده است؛ کمیته پزشکی سازمان حج و زیارت نیز موضوع تجاوز را تکذیب کرده است.

سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت باید واکنش تندی نسبت به این موضوع داشته باشند، خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر برخوردهای لازم صورت نگیرد، شاهد تکرار این گونه موارد و حتی بد‌تر از آن خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه از این پس ۲ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مامور پیگیری این موضوع هستند، گفت: بنابراین باید این موضوع به صورت جدی از سوی مسئولان مرتبط پیگیری شود و افرادی که مرتکب این خطا شده‌اند، مجازات شوند. مجازات این افراد در عربستان اعدام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون سازمان حج و زیارت نسبت به این موضوعی واکنشی نشان نداده‌اند، اظهار داشت: حج و زیارت در‌‌ همان ابتدا نامه‌ای را به عربستان برای پیگیری موضوع ارسال کرد، اما اینکه چرا واکنش رسانه‌ای نداشته‌اند، اطلاعی ندارم.

***اطلاعیه سازمان حج و زیارت  

درهمین حال خبر میرسد که سازمان حج و زیارت پس از یک هفته اطلاعیه‌ای نسبت به حرمت شکنی دو مأمور عربستان سعودی صادر کرده است.

سازمان حج و زیارت اطلاعیه‌ای نسبت به حرمت شکنی دو مأمور عربستان سعودی صادر کرده است که متن آن را در زیر می‌خوانید:

متاسفانه طی روزهای اخیر برخی رسانه ها، مطبوعات و فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار غیر مستند با عنوان «تجاوز به دو نوجوان زائر ایرانی» نموده اند  که موجب تشویش افکار هموطنان عزیز گردیده است.

سازمان حج و زیارت به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند:

در هفته گذشته هنگام بازگشت یکی از کاروان‌های اعزامی عمره در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده دو تن از ماموران پلیس فرودگاه به بهانه بازرسی از دو نوجوان زائر قصد تعرض به آنها را داشتند که با هوشیاری زائران عزیز و خانواده هایشان، پیگیری مدیر و روحانی کاروان و همچنین  دخالت سریع مقامات کنسولگری کشورمان در جده و احضار مسئولان سعودی و فرماندهی پلیس جده افراد خاطی شناسایی و دستگیر گردیدند.

این اطلاعیه می‌افزاید: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با همکاری شایسته وزارت امور خارجه بمحض اطلاع از این اتفاق غیر قابل گذشت با جدیت و حساسیت کامل اقدامات و پیگیری‌های مستمری را در   بالا ترین سطوح مسئولین ذیربط کشور عربستان به منظور حفظ حقوق زائرین و مجازات خاطیان بعمل آورده است.

سازمان حج و زیارت تاکید می نماید که بر اساس تعهد مسئولین ارشد کشور عربستان متخلفان بزودی  محاکمه و به اشد مجازات با آنان برخورد خواهد شد.

سازمان حج و زیارت در پایان به اصحاب محترم مطبوعات، رسانه ها و سایت ها توصیه می‌نماید تا دستیابی به نتیجه قطعی محاکمه و مجازات افراد خاطی از هرگونه پیش داوری که منجر به خدشه دار شدن حریم اخلاقی خانواده‌های آسیب دیده در جامعه می گردد، پرهیز نمایند.

***رییس سازمان حج وزیارت استعفا کند

دراین راستا همچنین رییس کمیته‌ عمران شورای شهر تهران در واکنش به تعرض به دو ایرانی از سوی پلیس سعودی در فرودگاه عربستان اعلام کرد اگر به جای رییس سازمان حج و زیارت بودم استعفا می دادم.

اقبال شاکری در واکنش به حادثه اخیر در فرودگاه عربستان برای دو نوجوان ایرانی، گفت: بسیار با خودم کلنجار رفته ام که آیا این موضوع را مطرح کنم یا خیر؟ اما برای دفاع از حقوق دو شهروند و خانواده‌ ایرانی این تذکر را می‌دهم.

وی با بیان این که اتفاق نادری در سفر عمره و در زمین وحی توسط خبیثان و عوامل حکومتی که دستشان 30 سال به خون مسلمانان منطقه آلوده است، رخ داده اظهار کرد: چند سال پیش 500 زائر خانه خدا در جوار این مقام مقدس به خاک و خون کشیده شدند و هم اکنون نیز کودکان و خانواده‌ های یمنی از دست آنها در امان نیستند.

رییس کمیته‌ عمران شورای شهر تهران با بیان این که اگر من جای رییس کاروان مربوطه بودم از غصه دق می‌کردم خاطر نشان کرد: اگر به جای رییس سازمان حج و زیارت بودم به خاطر این مساله استعفا می دادم و جای سوال است که بچه‌های وزارت امور خارجه کجا هستند.

شاکری با اشاره به این که آنقدر این خباثت زیاد بوده که شورای شهر از هر گونه اقدام دولت در این زمینه حمایت می‌کند، ادامه داد: امروز قشری از جوانان برای اعلام انزجار خود در جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند و در ذهن هیچ بشری این اقدام نمی‌گنجد.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که این مساله یک خسارت جبران ناپذیر است و از وزارت امور خارجه ، وزارت کشور و سازمان حج و زیارت درخواست می‌کنیم که به هیچ عنوان از این موضوع کوتاه نیایند، یادآور شد: دولت عربستان تا رسما عذرخواهی نکند نباید از این موضوع کوتاه بیاییم.

شاکری با اشاره به سخنان امیر المومنین (ع) در خصوص دق کردن مسلمانان از باز شدن خلخال از زن یهودی در مرزهای کشورهای اسلامی نیز گفت: چطور مامور حکومتی به خود اجازه داده است که در هنگام گذر کاروان از جده به تهران این کار را انجام بدهد و تمام اسناد و مدارک این اتفاق نیز اعلام شده است.

وی با اشاره به این که نباید از چنین اتفاقی گذشت کرد، گفت: حق دو خانواده‌ مذکور گرفته می‌شود و امیدواریم که حق تضییع شده آنها نیز جبران شود.

*** اعزام زائر را متوقف کنید

درهمین حال جمعی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران، در واکنش به تجاوز ماموران سعودی به دو نوجوان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند:  مسئولان سازمان حج تا معلوم شدن نتیجه تحقیقات و پیگیری‌ها، اعزام زائر به عربستان را متوقف کنند، وزارت خارجه کشورمان می‌بایست به صورت جدی پیگیری این موضوع را دنبال کند و چنانچه صحت موضوع آشکار شد تا اعدام ماموران خاطی سعودی و عذرخواهی رسمی حکومت سعودی از ملت ایران، موضوع را رها نکنند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: خبر منتشر شده در رسانه‌های کشور مبنی بر تجاوز ماموران پلیس عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در فردوگاه جده، موجی از بهت و نگرانی را در خانواده‌ها و مردم کشورمان به وجود آورده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که سالانه چندصد هزار نفر زائر ایرانی با پرداخت هزینه‌های بالا و با شوق دیدن و زیارت خانه خدا و مشاهد شریفه در مدینه منوره و مکه مکرمه، راهی کشور عربستان می‌شوند اما متاسفانه با وجود تعداد کثیر زائران ایرانی، بر اثر بی تدبیری مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه که البته مختص دولت خاصی نیست و در دولت‌های قبلی هم به همین منوال بوده است، یک ساز و کار مشخص و ضابطه شفاف برای نحوه ورود و خروج زائران به کشور عربستان تهیه و تدوین نشده است و مردم هر سال شاهد اخبار ناگوار از توهین و جسارت ماموران پلیس سعودی به زائران ایرانی در قالب انگشت نگاری و برخوردهای بی‌ادبانه و... بوده‌اند.

در ادامه بیانیه این تشکل‌های دانشجویی تاکید شد: اما این بار، مسئله‌ای پیش آمده که دیگر موضوع آن بازرسی و انگشت نگاری و... نیست؛ بلکه موضوعی حیثیتی و اخلاقی است که در صورت صحت، فاجعه‌بار خواهد بود. سوال اینجاست که بر فرض صحت ادعای طرف سعودی مبنی بر نادرست بودن خبر تجاوز ماموران این کشور به دو نوجوان ایرانی، اساسا به چه دلیل و بنا بر کدام قانون و ضابطه، نوجوانان ایرانی را از پدر و مادرشان جدا کرده و به مکانی نامعلوم که فاقد دوربین مدار بسته است منتقل کرده‌اند. سوال اینجاست که وقتی با وجود دستگاه‌های مدرن بازرسی در فرودگاه جده که با استفاده از آن، هرگونه مورد مشکوک کاملا قابل بررسی است و نیازی به انتقال افراد به مکان‌های خلوت و برهنه نمودن و ... وجود ندارد، چرا و به چه علت 2 زائر ایرانی – آن‌هم نوجوان- بایستی در مکانی خلوت و به دور از چشم مسئولان کاروان ایرانی و پدر و مادر نوجوانان مورد بازرسی و تفتیش بدنی قرار گیرند؟! پرواضح است که این ادعای پلیس سعودی، کاملا غیرمنطقی است و آنچه بایستی مبنا قرار گیرد وضعیت روحی و جسمی نوجوانان معصوم ایرانی است، نه ادعای پلیس سعودی که خود در مقام اتهام قرار دارد.

این بیانیه در ادامه اعلام کرد: حال که این خبر منتشر شده و نگرانی‌ها و ابهامات جدی در این خصوص بوجود آمده، در حالی که هنوز فراموش نکرده‌ایم که چندی پیش نیز یک دیپلمات مست سعودی در تهران، یک شهروند ایرانی را در تصادف اتومبیل به قتل رساند، چند مسئله خواست جریان دانشجویی از مسئولان مربوطه است: اولا؛ مسئولان سازمان حج و زیارت در اقدامی فوری و تا معلوم شدن نتیجه تحقیقات و پیگیری‌ها، اعزام زائر به عربستان را متوقف نموده و بدانند در این مسیر، مردم حامی اقدام آنها خواهند بود. ضمن آنکه عملکرد سازمان حج و زیارت در این خصوص قابل قبول نبوده و معلوم نیست نماینده مستقر سازمان حج و زیارت در فرودگاه جده چرا اجازه انتقال نوجوانان ایرانی به این صورت مشکوک را داده‌اند؟! دوما؛ وزارت خارجه کشورمان می‌بایست به صورت جدی پیگیری این موضوع را دنبال کند و چنانچه صحت موضوع –که امکان پذیر است- آشکار شد تا اعدام ماموران خاطی سعودی و عذرخواهی رسمی حکومت سعودی از ملت ایران، موضوع را رها نکنند. بدیهی است بیان شفاف حقایق این موضوع تلخ، حمایت ایشان را در پی خواهد داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خزایی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    13 1
    به نظر باید عمره مفرده تا مدتی لغو و مسئولان امر از ملت عذر خواهی و از سمت های خود استعفا و دولت عربستان با خاطیان به شدت برخورد و از دولت و ملت ایران رسماً عذرخواهی کنند.
  • فاطمه رستگار IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    12 1
    با سلام کوتاه آمدن در برابر این اتفاق و متوقف نکردن اعزام زائران تا به نتیجه نرسیدن به معنی ادامه وتکرار این اتفاقات خواهد بود از این موارد قبلا هم بوده که معمولا به خاطر حفظ آبرو چه بسا عنوان نشده .
  • ذبیح ذبیحی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    3 0
    به نظرمیرسد منافع ارشادوحج وزیارت به غیرت وعزت مردم می چربدکه حاضربه توقف عمره نیستند.
  • شیعه علی هستم IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    2 0
    دویسوشت نفر از حاجیان در سال 66 بدست پلیس عربستان کشته شد.مسولین انموقع چکار کردند .حال ناموس ایرانی بخطر افتاده .ایا مسولین احساس مسولیت میکنند؟ ملت این ماجرا را از طریق رسانه های داخلی وخارجی ،رصد میکند..درطول تاریخ ایرانی جماعت از اینها خیلی رنجها دیده ..اما این یکی خیلی غم بار و نابخشودنی است ..ایا کسی هست .در برابر این مسله جواب دندان شکنی باین سعو دیها بدهد؟
  • ایرانی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    6 0
    چه بسا که که که در طی این سالها بسیاری از این اتفاقات افتاده ولی از ترس ابرو سکوت کرده اند باید عربستان را به کلی تحریم کرد نه عمره نه واجب .
  • سهراب امن خانى IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    19 0
    به نام خدا کمپین دعوت از مردم سرزمینم برای تحریم عربستان؛ همه ما یادمون هست چند ماه پیش که ایران و ۵+۱ داشتن به توافق نهایی میرسیدن وزیر امورخارجه عربستان با هواپیما رفت وین و توی همون هواپیما بدون اینکه پیاده بشه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار داشت و همون زمان هم وزیر امور خارجه قطر و امارات تلفنی در اون جلسه شرکت داشتن. جلسه که تموم شد آمریکا رفت توی جلسه با ایران و زد زیر همه چیز و توافق رو بهم زد. بلافاصله عربستان نفت رو از 105 دلار در هر بشکه کاهش داد به 50 دلار. این یعنی ضرر روزانه 500 میلیون دلار برای عربستان. اما چرا؟!!!!! چون از ایران و ایرانی متنفرن و میخوان ما همیشه بیچاره باشیم. اما در برابر اینهمه کینه و دشمنی، ما چه میکنیم؟ پس انداز یه عمرمون رو جمع میکنیم دو دستی تقدیم عربهای هرزه عربستان میکنیم که بریم حج. اونا هم پول ما رو میبرن توی کاباره های فرانسه و اسپانیا و ... خرج میکنند. نتیجه میشه اینکه جوونای ما بیکار، همسایمون بی پول و بیمار، کشور ورشکسته و مردممون روز به روز بیچاره تر میشن. به کمپین تحریم سفر به عربستان بپیوندیم . خداهمین جاست. تودل آدمای پاکه
  • علی شیعه مولايمان علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    2 0
    سلام واحسرتا یا رسول الله حرمت سلمان شکستند
  • شیعه علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    2 0
    حکم علی ذولفقار رااحیاکنید
  • محمد محمدی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    3 1
    من نمیتوانم چیزی بنویسم فقط بی عرضه گی مارا نشان می‌دهد به خدا راضی هستم من همان بلا را به سر اون نوجوان آوردن همان بلا را به سر اون عرب کثافت بیارم تا بفهمنددرایران گنده تر از اون کثافت هست بچه زنجان
  • جانباز جنگ IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    سلام به سربازانقلاب مردم ایران هشت سال جنگ را مردانه اداره کردند وازخاک ناموسشان دفاع کردند وچه خون جان دادند انقلاب را به مسولین سپردند واغیرتا چنین اتفاقی درسرزمین امن الهی میافتد وبه ملت ایران اعم از فارس وترک عرب بلوچ همه ایرانیان توهین میشه ولی سربازان امورخارجه این قدر ضعیف عمل میکنند چرا ًبابت یک جوان کشته شده عرب همه دنیا را محکم می کنندولی برای فرزند ایرانی حتی یک کلام هم صحبت نمی کنند ازچه می ترسید حج را تحریم کنید ازحرمت ایرانی دفاع کنید درانتظار عمل شما هستیم
  • خادمی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام عذر خواهی و مرگ آن دو جنایتکار کثیف در مقابل ضربه روحی به خانواده قربانیان و خودشان بسیار کم است و باید حج عمره برای همیشه تحریم شود وحج تمتع هم با شرط سنی بالای 40سال انجام شود از خداوند صبر برای قربانیان آرزومندم