قدس انلاین-اقدام دولت در به تعلیق درآوردن حج عمره پس از اقدام غیر اخلاقی پلیس فرودگاه جده وهمچنین جلوگیری از فرود هواپیمای زائران ایرانی با استقبال نمایندگان همراه شد.

واکنش مجلسی ها به تعلیق عمره/ عربستان مستحق مجازات‌های بسیار قاطع‌تر است

به گزارش قدس انلاین اقدام غیر اخلاقی پلیس فرودگاه جده کافی بود که تمام فشارها واعتراضات داخلی به سمت گزینه تعلیق حج عمره پیش برود که این امر امروز از سوی وزیر ارشاد تایید شد در همین باره تنی چند از نمایندگان این اقدام دولت را درخور توجه دانستند.

* تعلیق سفر حج عمره تصمیم به موقع و مناسبی بود

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: تعلیق موقتی سفر حج عمره تصمیم به موقع و مناسبی بود که گرفته شد.

محمدجواد کولیوند گفت: خوشبختانه این تصمیم به سرعت توسط مسئولین مربوطه گرفته شد چرا که اگر این تصمیم در این شرایط اعلام نمی‌شود امکان ایجاد ابهاماتی برای مردم و نظام وجود داشت.

وی ادامه داد: در دین ما نیز آمده که آبروی مومن همچون خون او می‌ماند و توهینی که به دو زائر ایرانی در فرودگاه جده انجام شده توهینی به یک ملت است و صرف خیانت به دو نوجوان محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس خاطرنشان کرد: در بحث حج ملاک، کشور عربستان نیست و اماکن مقدسی که در این کشور وجود دارد متعلق به جهان اسلام است بنابراین هیچگاه سفر به این اماکن به طور دائم لغو نمی‌شوند.

کولیوند با تاکید بر اینکه عربستان سعودی باید عذرخواهی کند، تصریح کرد: این کشور باید متخلفین را به اشد مجازات برساند و عربستان باید به نوعی الگوی فرامین اسلامی باشد.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان گفت: تصمیم گرفته شده، موقتی است و تا زمانی که افراد متخلف مجازات شوند ادامه پیدا می‌کند و به عنوان یک نماینده مجلس این اقدام را مفید می‌دانم تا شاهد تغییرات جدی در رفتار مسئولین عربستان سعودی باشیم.

*حق شکایت برای ایران از منظر حقوقی محفوظ است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از رفتار دولت عربستان در ندادن مجوز فرود به هواپیمای کشورمان در جده، گفت: حق شکایت برای ایران در مجامع بین المللی محفوظ بوده و باید کشور عربستان در این باره به طور رسمی از ایران عذرخواهی کند.  موید حسینی مجوز ندادن فرودگاه جده به فرود هواپیمای ۷۴۷ ایران ایر به بهانه سن بالای آن را غیرقانونی و غیرمنطقی خواند و گفت:حق شکایت در مجامع بین المللی از دولت عربستان در این باره برای کشور ما محفوظ است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت عربستان در پی افزایش توان مالی خود به سنگ اندازی و گستاخی دست زده است، افزود: حتی اگر از لحاظ فنی ایرادی بر هواپیمای ما وارد باشد نیز دولت عربستان درجایگاهی نیست که بتواند در این باره اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت و هواپیمایی کشور عربستان چنین قصدی داشته ،باید قبل از تیک آف هواپیما از کشورمان این موضوع را به اطلاع مسئولان رسانده تا از پرواز آن جلوگیری شود.

حسینی صدر افزود:حال باید کشور عربستان ضمن عذرخواهی رسمی در خصوص ممانعت از فرود هواپیمای کشورمان به فرودگاه جده، در صورت لزوم نسبت به پرداخت خسارت وارده اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه کشور عربستان درحال حاضر به جای کمک به اتحاد جهان اسلام در پی تفرقه افکنی بین مسلمانان است، تصریح کرد: به طور حتم اقدامات اخیری که از سوی این کشور در حال انجام است بی جواب نخواهد ماند و نتیجه خوبی نیز برای آن در پی ندارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هواپیمایی که مجوز پرواز اخذ کرده به طور حتم نباید با ممانعتی برای فرود مواجه شود و در این باره حق شکایت برای ایران در مجامع بین المللی از منظر حقوقی محفوظ است.

*پیگیری عدم صدور مجوز فرود از طریق مجامع بین المللی

در این زمینه عبدالکریم حسین‌زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ، با تاکید بر اینکه شناسایی ایرادات و اشکالات وارده به هواپیما باید در مبدا صورت بگیرد، گفت: هواپیمایی که توانسته مجوز لازم برای پرواز اخذ کند به طور حتم هیچ ایرادی نداشته است.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هواپیمایی که اجازه فرود در جده را دریافت نکرد بارها به کشورهای دیگر و حتی کشورعربستان سفر کرده بود، افزود: موضوع بی حرمتی کشور عربستان به زائران ایرانی و عدم صدور مجوز برای فرود هواپیمای ایرانی باید از طریق مجامع بین المللی پیگیری شود.

حسین زاده ادامه داد: بخشی از ظرفیت های اقتصادی عربستان از طریق پروازهایی که به آن صورت می گیرد به دست می آید و بروز چنین رفتارهایی به طور حتم عواقب بدی برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به طور حتم دولت عربستان باید در خصوص اقدام هواپیمایی کشورش از ایران عذرخواهی کند.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:باید شکایت از دولت عربستان به طور جد دنبال شده و به طور حتم کمیسیون عمران مجلس نیز با برگزاری جلسات منسجم، این موضوع را پیگیری خواهد کرد./

* عربستان مستحق مجازات‌های بسیار قاطع‌تر است

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه قارون و طاغوت عربستان است گفت: پولی که به عربستان می‌رود صرف نابودی اسلام و کمک به داعش و نابودی مردم یمن می‌شود. قاسم جعفری  با بیان این که اقدام وزارت فرهنگ در مورد تعلیق سفر عمره کار موثری بوده است گفت: دلایل شرعی، عقلی و عرفی فراوانی وجود دارد که می‌گوید این کمترین کاری است که می‌توان صورت گیرد. حتی مسائلی که در جده پیش آمد تا این اندازه شنیع بود که در غیر این صورت هم باید این کار را می‌کردیم.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطر نشان کرد: پولی که بابت سفر حج به عربستان می‌رود صرف نابودی اسلام می‌شود. باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشیم. زیرا از همین پول به امثال داعش کمک کرده و یا مردم مظلوم یمن را نابود می‌کنند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: قارون و طاغوت عربستان مستحق مجازات‌های بسیار قاطع‌تر از این است و چه خوب بود که از ابتدا جدی‌تر در این موضوع وارد می‌شدیم. چرا که عرصه‌ی یبن‌المللی و تعاملات می‌طلبد که این گونه برخورد‌ها صورت گیرد.

جعفری تصریح کرد: حداقل قضیه این است که افکار عمومی، جهان اسلام متوجه می‌شوند که چه گرگ‌هایی در لباس چوپان حکم می‌کنند و خود را خادم‌الحرمین می‌دانند اما در واقع هیچ لیاقت و شایستگی ندارند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    وای اگر رهبرم حکم جهادم دهز