انتخاب چهاردهم

 گروه اقتصادی /  سعید کوشافر - اگر چه هنوز تا فصل نقل و انتقالات چند ماهی باقی مانده و این روند از اوایل خرداد ماه و همزمان با تعطیلی مدارس به نقطه اوج خود می‌رسد، اما از همین روزهای اول سال جدید، زمزمه‌ها از افزایش اجاره بها حکایت دارد.

بازار  اجاره بها به تابستان نرسیده ،  داغ شد

 این درحالی است که بنا بر پیش بینی بیشتر کارشناسان، امسال قیمت مسکن بیش از تورم افزایش نخواهد یافت.

بنا بر این گزارش، با وجود رکودی که از سال ۹۱ بازار مسکن را تحت تأثیر قرار داده است، اما اجاره بها نشان داده که هیچ گاه از رکود و یا کاهش قیمت مسکن تأثیر نمی‌گیرد و فقط در زمان تورم نرخ مسکن است که اجاره بها با تاثیر از بازار بازهم افزایش می‌یابد.

در طول دو سال گذشته که حباب قیمت مسکن شکسته شد و قیمتها به کمتر از نرخ تورم رسید، بازهم اجاره بها به سیر صعودی خود ادامه داد و مطابق با تورم و یا حتی بیش از آن پیش رفت؛ زیرا به گفته کارشناسان، اجاره بها از تورم عمومی کشور پیروی می‌کند.

در واقع صاحبخانه‌ها هرساله با افزایش تورم، نرخ اجاره را نیز بالاتر بردند و مستأجران هم یا به محله‌های پایین تر و خانه های کوچک تر کوچ کردند و یا اینکه مجبور به پرداخت قیمتهای سرسام آور شدند.

 

 آمارها چه می‌گویند

به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳، 1/161 بوده است که این رقم نسبت به سه ماهه قبل معادل 5/4 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 8/14 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین بنابر آمار بانک مرکزی، متوسط شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در ۹ ماه اول سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 1/16 درصد افزایش داشته و این شاخص در 12 ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۳ نسبت به 12 ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۲ معادل 4/17 درصد افزایش داشته است.

در واقع این آمارها نشان می‌دهد، اجاره بها همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد، این وضعیت امسال هم ادامه داشته باشد.

 

 انتقاد از قیمت بالای اجاره بها

عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از چنددستگی در تعیین قیمت اجاره بها در کشور و قیمتهای صعودی آن، از تلاش کمیسیون متبوعش برای تهیه طرحی برای ضابطه‌مند کردن قیمتهای مسکن خبر داد.

عباس فلاحی باباجان می‌افزاید: باید ساز و کار مشخصی برای تعیین قیمت اجاره‌بها با توجه به امکانات ساختمان و همچنین موقعیت جغرافیایی آن در نظر گرفته تا بدین ترتیب از قیمت‌گذاری‌های سلیقه ای جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر فاتحان بازار مسکن چه در بحث خرید و فروش و چه در حوزه اجاره بها سودجویان و دلالان هستند، تصریح می‌کند: در صورتی که قیمتی مصوب برای اجاره بها در نظر گرفته و نظارت کافی بر رعایت آن لحاظ شود، به طور حتم شاهد جهش قیمتها و همچنین قیمت گذاری‌های سلیقه ای نخواهیم بود.

 

 پیش بینی  قیمت اجاره بها

دراین حال رئیس اتحادیه املاک کشوری از تعیین قیمت اجاره متناسب با ارزش ریالی ملک خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت اجاره امسال بیش از ۱۰ درصد افزایش نیابد و بازار مسکن امسال در آرامش است.

عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه شاخص اصلی تعیین قیمت اجاره ارزش ریالی ملک است، می‌افزاید: مالکان و مشاوران املاک نباید قیمت اجاره را بر اساس نرخ تورم و سایر موارد تعیین کنند.

وی تصریح می‌کند: قیمت مسکن تا پایان فصل بهار هیچ افزایشی نمی‌یابد و قیمتها پایدار و با ثبات خواهد بود،  با وجود افزایش نیافتن قیمت مسکن قیمت اجاره‌بها نیز تا پایان فصل بهار نباید افزایش یابد.

 خروج از رکود

از سوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس از افزایش قیمت مسکن در هفته‌های آینده می‌گوید و اظهار می‌دارد: پیش بینی می‌شود، قیمتها از ابتدای اردیبهشت ماه میانگین 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

علیرضا خسروی در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سالی که گذشت، از افزایش قیمت اجاره بها در سال گذشته انتقاد و اعلام کرد: قیمت اجاره در سال جدید بسیار بیشتر از قیمت خرید مسکن افزایش خواهد یافت.وی در ادامه با اشاره به رکود دو ساله بازار مسکن اظهار می‌دارد: تجربه ثابت کرده بازار مسکن وقتی وارد دوره رکود می‌شود، دو سال به طول می‌انجامد تا از رکود خارج شود، از این رو پیش بینی می‌شود، از بهار امسال شاهد رونق بازار و خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

 

 بانکها سبب بالا رفتن اجاره بها

دراین حال یک ‌عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌و‌گو با تابناک می‌گوید: حمایت نکردن مالی بانکها از تکمیل مسکنهای مهر نیمه تمام در ماه‌های گذشته به کاهش عرضه و رشد تقاضای مسکن در بازار منجر شد که این موضوع رشد قیمت اجاره بها را در پی داشت.سید احسن علوی درباره قیمت اجاره بهای مسکن اظهار می‌دارد: در حالت معمولی قیمت اجاره بهای مسکن، تابع قیمت خانه در بازار است که البته این معادله در ماه‌های گذشته بر هم خورده است.

وی در تشریح افزایش قیمت اجاره بهای مسکن می‌افزاید: تکمیل بسیاری از واحدهای ناتمام مسکن مهر در کشور به حمایت مالی بانکها نیاز دارد. این در حالی است که نظام بانکی کشور از این موضوع حمایت نکرده و سبب شده تولید مسکن مهر کاهش یابد.

 

 جلوگیری از رونق دلالی

وی با تأکید بر اینکه بازار اجاره بهای مسکن از ساز و کار عرضه و تقاضا پیروی می‌کند، می‌گوید: حمایت نکردن بانکها از تکمیل مسکن مهر، سبب شده که دلالان مسکن، اقدام به خرید این خانه‌ها از مالکانشان کنند و با این کار، کنترل بخشی از بازار اجاره بها را در دست گیرند و به طور هماهنگ قیمت اجاره بها را بالا ببرند.وی با تأکید بر ضرورت برخورد با بازار دلالی مسکن تصریح می‌کند: به دلیل اینکه حجم بالایی از درآمد خانوارهای کشور، صرف پرداخت اجاره بهای مسکن می‌شود، باید با مدیریت صحیح از رونق بازار دلالی در این بخش جلوگیری کرد.

وی اظهار می‌دارد: هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰‌هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که اگر قانون مالیات از خانه‌های خالی تقویت و ‌کاملاً اجرایی شود، زمینه عرضه این خانه‌ها به بازار فراهم می‌آید که این موضوع به افزایش عرضه مسکن در بازار منجر شده و کاهش قیمت اجاره بها و قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال برخی از دلالان با تعیین قیمت اجاره بها در مناطق شمالی تهران، موجی به راه می‌اندازند که نتیجه آن به رشد قیمت خانه و همچنین قیمت اجاره بها در مناطق جنوبی پایتخت منجر شده که این موضوع در ‌‌نهایت قیمت مسکن را در حومه و تمامی کشور با افزایش روبه‌رو خواهد کرد.

 

 سخن آخر

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به جمعیت بالای جوان و تأکید سیاستهای کلی نظام مبنی بر ضرورت تسهیل ازدواج باید موضوع تأمین مسکن در کشور آسان شود؛ لازمه انجام این مهم، ‌برنامه‌ریزی عملیاتی کوتاه مدت و بلند مدت از سوی مسؤولان و حمایت بانکهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.