قدس انلاین – کوشافر: دیروز رییس جمهور روسیه ممنوعیت فروش سامانه ضدهوایی اس 300به ایران را لغو کردو به این ترتیب ماجرای فروش این سامانه موشکی به کشورمان که چند سالی بود درکش وقوس تحریمها هرروز ابعادی تازه پیدا میکرد حل شد و بنا براظهارات طرف روسی به زودی این سامانه تحویل نیروهای پدافندی ایران خواهد شد.

اس 300؛ اولین واکنش به تفاهم هسته ای ایران/ ازعصبانیت سران کنگره وصهیونیستها تا دلواپسی کاخ سفید وپنتاگون

در سال 2010 بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

***اس 300چیست؟

اس-300 یك سامانه دفاعی است كه اولین بار در اواخر دهه هفتاد میلادی ارایه شد و در طی حدود سی سال عمر خود بارها به روزرسانی شده و امكانات و توان درگیری آن بهبود یافته است. اما ارزش فنی اس- 300 به چیست؟

اس-300 یك موشك عمودپرتاب است كه به دلیل شتاب بسیار بالایی كه دارد تقریبا”عمده هواگردها در برابر آن آسیب پذیرند. هواپیماهای جنگی غیر پنهانكار و حتی موشكهای بالیستیكی از جمله اهداف این موشك هستند. در واقع به لحاظ تئوری امكان فرار از دست این موشك اقلا”برای هواپیماها وجود ندارد زیرا حداكثر شتاب قابل تحمل توسط هواپیما به نصف حداكثر شتاب قابل تحمل توسط اس 300 نمیرسد و هواپیما با هیچ مانوری نمی تواند از دست این موشك رها شود.

از نظر دامنه شناسایی و هدایت هم این موشك دارای توان بسیار بالایی است. رادارهای پیش اخطار این سامانه دارای بردی بسیار بالا هستند و پس از رسیدن هدف به محدوده 300 كیلومتری امكان درگیری با هدف وجود دارد. برد بالای این موشك و همچنین دامنه وسیع ارتفاع درگیری (از 15 متر تا 27 كیلومتری سطح زمین) از این سامانه یك موشك بی نظیر ساخته است كه اكنون روسها سامانه اس 400 را به ارتش خود تحویل داده اند و روی اس 500 هم كار می كنند. در واقع آنها اس 300 را با این همه قابلیت از رده خارج می دانند.

برای ساخت چنین سیستم توانمندی تكنولوژیكی بالایی نیاز است كه برخی از آنها به این شرح است:

1-پرتاب سرد و یا Cold Boost:این موشك در لحظه شلیك با نیروی هوای فشرده از درون سیلو به بیرون پرتاب میشود و سپس موتور موشك روشن میشود. در واقع این فناوری از آنجا لازم است كه این موشك عمود پرتاب بوده و باید پس از پرتاب اولیه انتخاب كند كه به كدام سمت برود. این مزیت این موشك موجب شده هر موشك بتواند دامنه 360 درجه ای را پوشش دهد چیزی كه حتی آخرین نسخه پاتریوت هم از آن بی بهره است.

2-شتاب بسیار بالا:این موشك دارای شتابی در حدود 15 جی است. یعنی با توانی برابر حدود 15 باز بزرگتر از شتاب جاذبه زمین می تواند تغییر جهت دهد در حالیكه هیچ هواپیمایی حتی در حالت بدون حمل سلاح و بار بیش از 9 جی نمی تواند تحمل كند و در شرایط حمل سلاح این میزان به 6 جی هم كاهش می یابد. این شتابگیری بالا مستلزم بدنه بسیار مقاوم و سبك و همچنین ساختار خاص موتور این موشك است. این موشك برای تغییر جهت سریع خود تنها از بالچه كمك نمی گیرد بلكه رانش خود موتور را تغییر می دهد.

ضمن آنكه اساسا”همه موشكهای زمین به هوا دارای سوخت جامد برای قابلیت انبارداری و همچنین شلیك سریع هستند. در شكل زیر تیغه های مولیبدنی كه برای تغییر مسیر رانش هستند دیده میشود. مولیبدن تنها ماده ای است كه در این شرایط و حرارت می تاوند دوام بیاورد.

3-سامانه هدایت این موشك به سمت هدف هم بسیار پیشرفته است. رادار آرایه فازی این سامانه امكان درگیری همزمان با بیش از 100 هدف را فراهم می كند. در واقع كامپیوتر مركزی تا نزدیكی هدف موشك را هدایت می كنند و هرگونه تغییر مسیر هدف را محاسبه و به آن  اعلام می كند تا موشك به نزدیكی هدف برسد. در نزدیكی هدف موشك ارتباط خود را با مركز اصلی قطع و با رادار برد كوتاه خود وارد حمله نهایی می شود و با قدرت هر چه تمامتر هدف را مورد اصابت قرار می دهد و یا با عبور هدف از دامنه موج انفجاری آن هدف نابود میشود. وقتی سر انفجاری این موشك منفجر شود در محدوده ای حدود شعاع 90 متری هر گونه هواگرد نابود خواهد شد.

*** ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس-۳۰۰» به ایران لغو شد

رئیس جمهوری روسیه همزمان با اعلام خبر عقد قرارداد فروش سامانه «اس-400» به چین، ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس-300» به ایران را لغو کرد.

منابع خبری روس از جمله خبرگزاری «تاس» اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه موشکی پیشرفته «اس-300» به ایران را لغو کرده است.

پیش از این قرارداد خرید این سلاح از روسیه میان تهران و مسکو امضا شده بود اما تحویل آن به دلیل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با مانع رو به رو شده بود.

همچنین -بر اساس گزارش العربیه- وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که سامانه اس-300 بسرعت تحویل ایران خواهد شد.

این خبر ساعاتی پس از آن اعلام شد که گفته شد روسیه قصد دارد سامانه پیشرفته‌تر این سلاح دفاعی یعنی «اس-400» را در اختیار متحد شرقی خود چین قرار بدهد.

«آناتولی آسایکین» مدیر عامل شرکت دولتی «روس  آبارون اکسپروت» که در زمینه خرید و فروش تسلیحات نظامی فعال است، تایید کرد چین و روسیه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن روسیه سامانه پدافند هوایی اس-400 را به چین می‌فروشد (جزئیات بیشتر).

همچنین سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی همچنین گفت که اظهارات "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه درباره تحویل احتمالی سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران "کاملا موضع کرملین را منعکس کرده است".

وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم‌ داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران دیگر ضرورتی ندارد.

وی همچنین گفت: کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس-300 به ایران دیگر ضروری نیست.

لاوروف در ادامه افزود: سامانه اس‌300 برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی‌رود. این سامانه یک سیستم دفاع موشکی است که ماهیت کاملا دفاعی دارد.

کرملین اعلام کرد: "این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند."

این درحالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به دنبال دستور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای لغو تحریم فروش اس-300 به ایران گفت: بیانیه سوییس و توافق در مورد برنامه هسته ای ایران امکان لغو تحریم فروش اس-300 به این کشور را فراهم کرد.

لاوروف روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: تهیه تسلیحات پدافند هوایی پیشرفته برای ایران اهمیت فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: قطعنامه 1929 و سایر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران هیچ گونه محدودیتی را برای تحویل تسلیحات دفاعی به ایران به وجود نیاورده اند.

لاوروف افزود: روسیه بطور داوطلبانه از تحویل تسلیحات به ایران خودداری و به این وسیله از مذاکرات هسته ای با ایران حمایت کرد.

وی با بیان این که پنج سال از تحریم تسلیحاتی ایران می گذرد و در این مدت پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مذاکرات هسته ای به دست آمده است اظهار داشت: با توجه به پیشرفت به دست آمده در لوزان سوییس ضرورت ادامه محدودیت تحویل اس-300 به ایران از بین رفته است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: تحویل سلاح های پدافند هوایی به ایران از سوی روسیه هیچ خطری برای کشورهای منطقه ندارد.

مجموعه های اس-300 تسلیحات دفاعی هستند و از آن نمی توان برای اهداف هجومی استفاده کرد و هیچ یک از کشورهای منطقه را تهدید نمی کند.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، با این دستور ممنوعیت انتقال تسلیحات اس-300 از روسیه به ایران لغو می شود.

دراین راستا همچنین معاون دومای روسیه گفت: مجهز شدن ایران به سامانه موشکی اس-300 که ممنوعیت تحویل آن دیروز دوشنبه توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه لغو شد، از ایران مقابل حمله احتمالی اسراییل دفاع خواهد کرد.

"نیکولای لویچف" که ریاست گروه دوستی دومای روسیه با پارلمان ایران را نیز برعهده دارد، افزود: ارسال احتمالی سیستم موشکی " اس-300 " به ایران در راستای دفاع از این کشور در مقابل حمله احتمالی اسراییل است.

وی اظهار داشت: ارسال این سامانه به ایران که ممنوعیت آن توسط ولادیمیر پوتین لغو شد، باعث خواهد شداوضاع امنیتی در منطقه خاور نزدیک و میانه به شیوه جدیدی شکل گیرد.

لویچف استقرار این سیستم ها در منطقه را عاملی بازدارنده نامید و گفت: پس از دریافت این سیستم ها ایران خواهد توانست امنیت تاسیسات زیرساختی خود از جمله تاسیسات هسته ای را در مقابل حملات احتمالی هوایی که اسراییل بارها به آنها تهدید کرده است، تامین کند".

***سیاستهای ثبات آفرین ایران موثر بود

درهیمن حال  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: شکل گیری شرایط جدید در چارچوب سیاستهای ثبات آفرین جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بین الملل در اتخاذ تصمیم روسیه در لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران بسیار تعیین کننده بوده است.

 شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای دیداری صبح دوشنبه وارد مسکو پایتخت فدراسیون روسیه شده است در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر چگونگی لغو حکم ممنوعیت فروش موشکهای اس300 به ایران از سوی روسیه گفت: خوشبختانه و در چارچوب مذاکرات فشرده و پیگیریهای مستمری که انجام شد دستور لغو حکم ممنوعیت فروش موشکهای پدافندی اس300 با حسن نیت رییس جمهوری روسیه صادر شد.

شمخانی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری دنیا به حقانیت رویکردهای سازنده و مشارکت جویانه جمهوری اسلامی واقف گردیده و سیاستهای مقابله جویانه با اهداف صلح آمیز ایران با انزوا وتحقیر مواجه می شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه با تشریح گفت وگوهای انجام شده با همتای روسی خود بر مواضع مشترک دو کشور در موضوعاتی چون بحران یمن و نفی تجاوز به این کشور،عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای و ضرورت لغو مجموعه تحریمهای اعمال شده علیه جمهوری اسلامی همزمان با امضا موافقتنامه هسته ای تاکید کرد.

همچنین وزیر دفاع در خصوص فرمان رئیس‌جمهوری روسیه برای لغو ممنوعیت ارسال سامانه موشکی دفاع هوایی S300 گفت: این فرمان ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه و ارتقای سطوح همکاری در تمام زمینه‌ها است.

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان با اشاره به امضای توافقنامه اخیر میان وزارتخانه‌های دفاع دو کشور و مذاکرات انجام شده در خصوص حل و فصل موضوع سامانه اس 300 که اخیرا در تهران انجام شد، اظهار داشت: گسترش همکاری های دوجانبه و توسعه همکاری ها با سایر کشورهای همسایه در زمینه های مختلف می تواند در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه بسیار موثر باشد.

وزیر دفاع افزود: تهدیدات فرامنطقه ای و گسترش فعالیت های تروریستی گروه های تکفیری ضرورت گسترش و تعمیق این همکاری ها را افزایش داده و همواره به عنوان یکی از محورهای اساسی رایزنی و همکاری میان ایران و روسیه مورد اهتمام و توجه بوده است.

***تاثیر اس 300 بر مذاکرات هسته ای

اما درغرب این ایالات متحده بود که نخستن واکنش را به این خبر از خود بروز داد ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران احتمالا بر اتحاد قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای با تهران تاثیری نخواهد داشت.

"ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در واکنش به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران گفت: "جان کری" وزیر امور خارجه نگرانی خود از تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت فروش اس-۳۰۰ به ایران را در تماس با لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابراز داشته است.

وی افزود: تصمیم روسیه برای لغو این ممنوعیت احتمالا بر اتحاد قدرت‌های جهانی در مذاکرات با ایران تاثیری نگذارد.

وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم‌ داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران دیگر ضرورتی ندارد.

وی همچنین گفت: کشورهای گروه ۱+۵ اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران دیگر ضروری نیست.

دراین حال خبر میرسد که وزرای خارجه آمریکا و روسیه امروز بطور تلفنی به بررسی مسائل مربوط به ایران پرداختند.

 وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «دو طرف ابعاد ویژه ای از گام های آتی طرف های مذاکره هسته ای با ایران درخصوص پیشرفت های حاصله در مذاکرات هسته ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.»

دراین راستا همچنین وزیر خارجه آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی با همتای روس خود نگرانی شدید واشنگتن را از تصمیم مسکو برای ارسال سامانه‌های "اس 300" به ایران اعلام کرد.

جان کری در این گفت وگو نگرانی شدید واشنگتن را از تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های «اس 300» به ایران به اطلاع سرگئی لاوروف رساند.

کاخ سفید اعلام کرد که کری در حالی این تماس تلفنی را برقرار کرد که لاوروف تصریح کرده بود که تفاهم هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فر انسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، ممنوعیت 2010 در ارسال موشک به ایران را غیرضروری می‌داند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که این تصمیم روسیه طرح لغو تحریم‌ها بعنوان بخشی از توافق نهایی هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد که اتحاد و همکاری با کشورهایی چون روسیه برای موفقیت در مذاکرات حیاتی است.

«استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: این تصمیم روسیه بی فایده است و مخالفت ما با اینگونه فروش طولانی مدت و آشکار است.

این اظهارات درحالی است که یک مقام نظامی آمریکا در واکنش به اخبار لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران گفت که این اقدام باعث افزایش قابلیتهای نظامی ایران می‌شود.

سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی پنتاگون در واکنش به اخبار لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس-300 به تهران گفت که این اقدام باعث افزایش قابلیتهای نظامی ایران می‌شود.

وی گفت که انتقال هرگونه تکنولوژی پیشرفته‌ای به ایران باعث نگرانی خواهد بود و مخالفت علنی ما با فروش اس-300 به ایران، خیلی وقت پیش در رسانه‌ها بازگو شده است.

وارن همچنین از اقدامات آتی دولت متبوعه‌اش در برابر فروش این موشک‌های پدافندی به ایران خبر داد و گفت: «این مسئله را از طریق دیپلماتیک پیگیری می‌کنیم.»

***عصبانیت کنگره آمریکا و سران تل آویو

دراین حال و در پی دستور 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه برای لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران، سران تل آویو و برخی اعضای کنگره آمریکا عصبانیت خود را از این بابت ابراز کردند.

 به نوشته روزنامه آمریکایی 'یو اس ای تودی'، 'یووال اشتاینیتز' وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی معتقد است چارچوب توافق به دست آمده در مورد برنامه هسته ای ایران که دوم آوریل (13 فروردین) اعلام شد به مشروعیت بخشی ایران کمک کرد و موجب تصمیم پوتین برای لغو ممنوعیت فروش سامانه اس 300 به ایران شد.

وی گفت: 'کشورهای جهان به جای اینکه از ایران بخواهند از تروریسم و بی ثبات سازی در خاورمیانه و سراسر جهان دست بردارد، ایران اجازه یافته است تسلیحات پیشرفته را به دست آورد.'

دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره نیز از این تصمیم پوتین به شدت انتقاد کردند. سناتور جمهوری خواه 'لیندسی گراهام' یکی از اعضای کمیسیون نیروهای مسلح گفت که 'روسیه مانند همدست نظام های یاغی ایران و سوریه عمل می کند.'

گراهام افزود: ایران به جای اینکه از میلیاردها دلاری که از بابت لغو تحریم ها به دست می آورد بیمارستان و مدرسه بسازد این امر نشان می دهد سران ایران می خواهند خود را به تسلیحات بیشتر مسلح کنند.

وی مدعی شد همه اعضای کنگره این اقدام را به عنوان عملی تحریک آمیز می دانند.

'الیوت انجل' عضو مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از اعضای ارشد کمیسیون روابط خارجی این مجلس نیز تصمیم پوتین را گستاخانه دانست و گفت: چه پوتین در حال مبالغه به نفع نظام ایران باشد یا بخواهد در برابر غرب بایستد یا اینکه واقعا سامانه اس 300 را به ایران بفروشد؛ او گام به گام روسیه را به سوی کشوری ناقض قوانین و یاغی پیش می برد.

درهمین حال یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد :« این نتیجه مستقیم مشروعیتی است که ایران در حال به دست آوردن آن از توافق نامه هسته ای در حال شکل گیری است و ثابت می کند رشد اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور در جهت تامین تسلیحات به کار گرفته خواهد شد و نه برای رفاه مردم ایران.»

وی تصریح کرد به جای درخواست از ایران برای دست کشیدن از فعالیت تروریستی خود در خاورمیانه و سراسر جهان ، به این کشور اجازه داده می شود خود را با تسلیحات پیشرفته تجهیز کند و چنین چیزی تنها باعث افزایش تجاوز ایران خواهد شد.

رسانه های محلی اسرائیل به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کردند تحویل این سامانه به ایران ممکن است کمک خوبی برای جمهوری اسلامی در دفاع از تاسیسات هسته ای خود در برابر حمله ای هوایی باشد.

یک مقام دیگر صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با کانال ۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد که تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران توازن قدرت در منطقه را برهم خواهد زد.

وی همچنین تاکید کرد که در اختیار داشتن این سامانه باعث جلوگیری از حمله به تاسیسات نظامی ایران خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود انتظاری IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    1 4
    این سامانه قدیمی واز رده خارج شده به هیچ دردی نمیخورد لطفا پول کشور را به هدر ندهید .
  • ابراهیم خلیل IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    آینده موشک در نوع خود بینظیر است ولی کاربرد آن موشک براى هوپیماهاى تا نسل 4کارایی دارد ولی در برابر جتهای نسل 5 عملاً فاقد دفاع است جون آمریکا و اسراییل که دشمن اصلی ما هستند دارای جتهای نسل 5 شده اند وما باید خودمان را گول نزنیم و این همه هزینه بی خود چرا کارشناسان نظامی ما باید اقناع مهم را به خوبی تشخیص بدهند براى دفاع از کشور عزیزمان در برابر این دو کشور موشکهای اس 400 و یا اس500 در شرایط کنونی از کشور ما دفاع کند و موشک اس 300 در برابر آمریکا و اسراییل کارایی لازم را ندارد اگر روسها راست میگویند که متحد استراتیژیک ما هستند چه خوب است که اس 500 را به ما بدهند مگر آمریکا در حال دادن جهان افراد 22 اف35 به متحد خود آسراییل نست آن هم بونه هچ هزینه ای والا اس 300 از رده خارج شده است و متحد شدن روسیه هم معلوم است خداوند به داد ما ملت ایران برسد