۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 276792

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف ۱۶۷ سنجاب ایرانی از سه قاچاقچی حیات وحش خبر داد و گفت: این تعداد سنجاب از یک دستگاه سواری روآ کشف شدند.

کشف ۱۶۷ سنجاب زنده از گونی برنج

به گزارش تسنیم، سرهنگ مراد جعفری در خصوص کشف 167 سنجاب ایرانی از داخل گونی برنج اظهار داشت: در اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق، ماموران کلانتری 11 شهرستان خدابنده با اجرای ایست و بازرسی مقطعی در ورودی شهر «قیدار» به یک دستگاه سواری روآ مشکوک شدند.

این مقام انتظامی افزود: ماموران با علائم هشدار دهنده این خودرو را به رانندگی " ف – ق " با دو سر نشین متوقف و مورد بازرسی قرار دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان تاکید کرد: ماموران در بازرسی از این خودرو 167 قلاده سنجاب که به صورت قاچاق در داخل گونی برنج قرار داده شده بودند را کشف کردند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : متهمان دستگیر شده پس از انتقال به کلانتری اعتراف کردند که قصد داشتند سنجاب‌ها را از استان کردستان به مقصد تهران منتقل کنند.

جعفری حفاظت از گونه‌های طبیعی و جانوری حیات‌وحش را وظیفه‌ی همگانی و ملی دانست و تاکید کرد: سنجاب‌های کشف شده تحویل اداره محیط زیست شدند.

گفتنی است، استان کردستان به دلیل وجود جنگل‌های بلوط، زیستگاه مناسبی برای سنجاب محسوب می‌شود اما متاسفانه همواره این جانور زیبا مورد تاراج شکار قاچاقچیان حیات وحش قرار می‌گیرند.

شایان ذکر است، شکارچیان غیرمجاز ضمن سوراخ کردن تنه درختان بلوط بوسیله تبر، نوزادان سنجاب را از داخل لانه‌ها برداشته و همچنین با آتش زدن درختان بلوط و ایجاد دود، سنجاب‌های بالغ را از لانه خود در داخل  درخت بیرون کشیده و با کیسه‌های مخصوصی به دام می‌اندازند.

قاچاقچیان، سنجاب‌ها را از استان کردستان به استان‌های دیگر خصوصا استان تهران منتقل و به نام‌های دیگر از جمله سنجاب خارجی و ... به عنوان حیوان خانگی و با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند.

صید غیرمجاز و فروش آنها موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه‌های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

تخریب زیستگاه‌های جانوران که با تغییر اقلیم مبتنی بر صنعتی شدن و همچنین تغییرات جوی و اتمسفر، انجام فعالیت‌های کشاورزی در مناطق حیات‌وحش و ممنوعه، شکار بی‌رویه و قاچاق عوامل تهدیدکننده حیات‌وحش در کردستان می‌باشد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.