قدس انلاین-زمانیان: کارگردان نمایش «کبوتری ناگهان» در خصوص انگیزه هایش برای ساخت این نمایش گفت: عملا کار کردن با گروه خانم بدون بازیگر مرد سخت است و طبیعتا کارگردان سراغ این متون نمی رود، متونی که قرار است فقط دغدغه های خانم ها را مطرح کند. اما این متن این قدر شسته رفته بود که من ترغیب شدم آن را برای جشنواره دانشجویی کار کنم ضمن اینکه متن فرازو نشیبی دارد که به زیبایی لحاظ شده است.

 «کبوتر ناگهان»یک پیش زمینه برای انجام کارهای بزرگ است/ متاسفانه جایی که قرار است فعالیتهای فرهنگی درآن انجام شود پیک نیک روشن می کنند!

* تفاوت های این اجرا با اجرای جشنواره دانشجویی چیست؟

**  تئاتری که در آن زمان به صحنه رفت خیلی ساده تر و کم هزینه تر بود چون به هر حال این تئاتر برای یک جشنواره دانشجویی تهیه می شد اما بعد از سه سال تصمیم گرفتم این تئاتر را با بازیگران حرفه ای مشهد و با دکور متفاوتی اجرا کنم. این تفاوت در همه زیمنه ها تفاق افتاد، بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس.

* متن نمایشنامه بر اساس شخصیت نزهت جهان و تغییر و تحولی است که در شخصیت او ایجاد می شود . اما این تغییر در نمایش سر منطقی ای ندارد و خوب پرداخت نشده. آیا از متن نمایش چیزی حذف شده است؟

** در اکت اول این استواری دیده می شود و در اکت دوم وقتی مستخدم با نزهت جهان صحبت می کند حرفهای مستخدم نزهت جهان را به فکر وا می دارد و در اکت های بعدی این تغییر به طور کامل اتفاق می افتد.

* اما سیر این تغییر منطقی نیست...

** سخت ترین لحظه نمایش همین لحظه است که بازیگر باید بتواند آن را اجرا کند و همه عوامل از جمله موسیقی و نور گام به گام باید جلو بروند تا این لحظه به خوبی سپری شود. و شاید در این اجرا به خوبی انجام نشده که شما به عنوان مخاطب معتقدید این تغییر سیر طبیعی خودش را نداشته است. این مشکل شاید به دلیل استرس بازیگر و اجرای نامناسب موسیقی در آن لحظه بوده است...

* پس چیزی از متن حذف نشده است؟

** نه متن به طور کامل اجرا شد.

 * یه انتقاد به طراحی صحنه شما وارد شده که در عین شکیل بودن کامل نبوده مثلا نمایی از باغ که این همه بازیگران بر آن تاکید می کنند در طراحی صحنه شما دیده نمی شود در حالیکه باغ در این نمایش تبدیل به شخصیت می شود . برای این مساله چه توضیحی دارید؟

** اگر باغی قرار بود باشد درخت و گل هم باید می بود این در حالیست که طراحی صحنه بیانگر خود یک نمایش هست لباسی است بر تن نمایش . طراحی باغ برای ما امکان نداشت چون برای اجرای شهرستان نمی شد دیوار درست کنیم من هم احساس می کردم باغ باید در صحنه حاضر باشد اما  نیازی نیست که همه چیز گفته شود و بهتر است باغ در همان پنهان خودش باقی بماند.  تصمیم گرفتم فضای یک اتاق خواب را طراحی کنم و بر طراحی پرده در این اتاق  تاکید کردم تا فضای زندگی خدم و حشم جدا از زندگی نزهت جهان باشد و به نظر من حضور پرده در صحنه و ایجاد این حریم خیلی مهم بود و معناهای زیادی داشت که کشف این معانی بر عهده منتقدهاست.  البته بسیاری می گویند طراحی صحنه بسیار خوب بود و باید بگویم این اولین همکاری با گروه ارم است و قرار است با همکاری این گروه کارهای خوب و شیکی  ساخته شود. به هر حال صداگذاری باد و باران مخاطب را به فضای باغ می برد و چون دیدم در باغ اتفاق خاصی هم نمی افتد من فضای باغ را در اتاق خواب بردم و به عنوان کارگردان نظرم این بود.

* از سالن اصلی که محل اجرای تئاتر شماست راضی هستید؟

** سالن اصلی سالن خوبی است. اما در این اوضاع و احوال  جذب تماشاچی تئاتر بسیار سخت است و کاری که انجمن نمایشی به گردن کارگردان می اندازد سخت تر است .

* منظورتان تبلیغات است؟

** بله اینکه تبلیغات را خود کارگردان ها انجام بدهند کار سختی است چون تبلیغات در مشهد و جذب مخاطب بسیار سخت است.

* چرا؟

** ببینید مجتمع امام رضا(ع) در پارک ملت واقع شده است. پارکی که شهربازی دارد و مردم برای اوقات فراغت به شهر بازی می آیند و لذت می برند. این در حالیست که قشر متوسط به بالای جامعه مخاطب تئاتر است قشر متوسط به پایین اگر بیایند تئاتر را ببینند نشان می دهد هنر دوست هستند و جذب این نوع مخاطب اشتباه است ما باید تلاش کنیم قشر متوسط به بالای جامعه را به سمت دیدن تئاتر ترغیب کنیم قشر متوسط به پایین جامعه نمی توانند تئاتر ببینند مگر اینکه این هنر را دوست داشته باشند مثلا هزینه شصت هزارتومان برای یک خانواده چهار نفره گران است و این قشر برای دین تئاتر به سالن نمی آیند. از طرفی هم برای قشر متوسط به بالا هم دیدن تئاتر در سالن اصلی شهر بدترین مکان است. چون این قشر برای دین تئاتر به مکانی نمی آید که در آنجا در روزهای سیزده به در و دیگر ایام زیرانداز پهن می کنند و می نشینند . این بدترین فحش به اهالی تئاتر است . متاسفانه جایی که قرار است کارها و فعالیت های فرهنگی در آن جا انجام بشود پیک نیک روشن می کنند و کوکو درست می کنند  و ما قشر متوسط به بالا را باید از میان این ها رد کنیم تا به سالن برسند . ببینید همه این ها مشکلات جذب تماشاگر است اما جمعیتی که برای تئاتر می آیند تعداد ثابتی هستند که همیشه و برای هر تئاتری می آیند و ما نتوانسته ایم قشر تازه ای را جذب کنیم.

در حالی که مشهد پتانسیل تماشاگر بیشتری را دارد. 

حالا گروهی به نام گروه ارم آمده تا به تئاتر کمک کند و پشت این گروه آدم های سرمایه گذار و بزرگی هستند . ما در هفته چهارم اجرا و روز اختتامیه سورپرایز خوبی برای اهالی تئاتر داریم.

* سوپرایز شما در همین شرایط فعلی است؟!

** به هر حال  تئاتر شهر ما هم باید جای خوبی باشد تا ما بتوانیم قشر تئاتری را به دیدن تئاتر جذب کنیم. مثل  تئاتر ایران شهر که با کلاس های  تئاتری می روند تئاتر می بینند و مخاطب خودشان را دارند . تئاتر شهر مشهد در پارک ملت بدترین جا برای تئاتر است و دقیقا با سالن هاشمی نژاد فرقی ندارد. همانطور که در سالن شهید هاشمی نژاد نمی شد فرهنگسازی کرد در این جا هم نمی شود.

 تئاتر یک هنر خاص است که مخاطب خاص می طلبد تئاتر برای مردم هست اما برای مردمی خاص. ما نمی توانیم تئاتر برای هر قشری بسازیم .

* البته با همین شرایط فعلی هم تعداد مخاطبان تئاتر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

** ما نمی گوییم بهتر شده می گوییم بدتر بوده و حالا بد شده خوب بودنی در کار نیست. ولی رشد باید داشته باشد چون جذب تماشاگر در پارک ملت نسبت  به مکانی که شهید هاشمی نژاد دارد آسان تر است. سوال من این است که چرا تئاتر را جایی نبریم که وقتی گروهی مثل گروه ارم پشت کار می ایستد و آدم های بزرگی قرار است نمایش هایی را بسازند که برابری کند با تئاترهای حرفه ای که در کل دنیا ساخته می شود و از هیچ خرج کردنی هم هراس ندارند، بتواند به راحتی مخاطب جذب کند مخاطبی که  شایسته این نوع نمایش ها باشد و لیاقت آن را داشته باشد و از این به بعد هم قرار است مبلغ بلیط ها را افزایش دهیم چون قرار است یک کار خوب تحویل دهیم و پول خوب بگیریم خرج می کنیم تا کار بدی نسازیم و کاری باشد که در حد مخاطب باشد.  نمایش «کبوتر ناگهان» یک پیش زمینه برای انجام کارهای بزرگ است.

*به نظر شما  اگر سالن های خوبی ساخته شود تئاتر مشهد پتانسیل و ظرفیت ارائه تئاتر خوب را به تماشاگر دارد؟

** صددرصد . ببینید سینما هویزه در بهترین جای مشهد قرار دارد این سینما مکانیزه شد و الان مخاطب به سالن سینما می رود .  

سالن تئاتر شهر امکانات دارد اما مکانش مکان خوبی نیست اینکه تئاتر شهر وسط پارک ملت است اصلا فرقی با هاشمی نژاد ندارد . در این پارک آدم ها برای لذت بردن از فضای سبز و شهربازی می آیند نه دیدن تئاتر. در این مجتمع هزار فعالیت دیگر هم انجام می شود. من به رئیس انجمن آقای صباغی گفتم که چرا کل مجتمع نباید دست اهالی تئاتر باشد و ایشان پاسخ دادند تازه گروه های دیگر ناراضی اند که چرا بیشتر بخش های اینجا در اختیار هنرمندان تئاتر است . به نظر من آن مجتمع باید به طور کامل  دست اهالی تئاتر باشد و خصوصی باشد .اصلا الان کسی نمی داند تئاتر شهر مشهد  کجاست چون تئاتر شهر تابلویی ندارد.

بنرهای ما را از جا می کنند . دم درب سنگی هیچ نمادی از تئاتر شهر نیست و تئاتری ها از همان در وارد پارک می شوند تا به مجتمع برسند.  

همه این ها باید درست شود تا مخاطب به سالن بیاید و نیامدن تماشاگر فعلا به این موارد مربوط است و نه کیفیت تئاترها .

* پس به نظر شما همه گروه های تئاتری فعال در مشهد حرفه ای هستند؟

** البته که این چینین نیست. ما در طول سال 3 الی 5 تئاتر میبینیم بقیه هر چه هست نمایش است و تئاتر نیست. آنچه قابل رویت باشد نمایش است و تئاتر نیست.

بدون هیچ دغدغه ای کار کردن است. اگر گروه ارم قرار است تئاتر کار کند چه می کند؟ تئاترهای معمولی دیگر کار نمی کند و دغدغه ما این است . گروه ارم قرار نیست فقط تئاتر کار کند فعالیت های هنری زیادی می کند اما هدف ما این است که آشغال نسازیم . ما فقر تئاتری داریم.  

* البته این مساله فقر تئاتر مربوط به مشهد نیست . در حال حاضر به دلیل برگشت سرمایه کارگردانان مجبورند تئاترهای بفروش بسازند.

** این افراد در عرصه تئاترها نمی مانند. کسانی که تئاتر بفروش می سازند بدبخت هایی هستند که فقط خرابکاری می کنند و می روند آدم های بیچاره ای که گروه ما قرار است جلوی این ها بایستد . این گروه  یک گروه خصوصی است و خیلی محکم عمل می کند. این گروه قرار است کاری کند که کسی به خودش جرات ندهد تا بازیگر درجه سه و چهار سینما را به تئاتر بیاورد. ما هم برای کارمان می توانستیم بازیگر چهره بیاوریم و ده میلیون بدهیم این همه هزینه کردیم ده میلیون هم روی آن اما قبول کنید بازیگر ده میلیون تومانی بازیگر نیست بازیگر های خودمان بهترند از آن ها . اگر هم  قرار باشد از  بازیگر چهره استفاده کنیم  صرفا برای بازی اش و نیاز مردم است  و نه تغییر سطح نمایش.

* با همکاری ارم قرار است اجراهای دیگری داشته باشید ؟

** ما در همه حوزه های فرهنگی و هنری و البته در تئاتر سورپرایزهای زیادی داریم  و سورپرایز ما به نفع همه است چه کسانی که به ما بدی کردند و چه کسانی که هوای ما را داشتند. یکی از کارهای ما این است که روی بچه های زیر ده سال سرمایه گذاری می کنیم بدون اینکه پولی بگیریم.

* به عنوان کسی که در مشهد فعالیت هنری انجام داده اید به این سوال پاسخ دهید. در زمینه های مختلف تئاتر مشهد ظرفیت و پتانسیل لازم را دارد؟

** بله در مشهد هنرمندان بزرگی هستند مثل محمود مقدم در طراحی صحنه. او اگرچه طراح صحنه تئاتر به طور خاص نیست اما طراحی صحنه را به خوبی می شناسد و همچنین در زمینه های دیگر هنرمندا ن خوب و بزرگی در مشهد وجود دارند. همین جا می خواستم بر یک مساله باز هم تاکید کنم ما  باید مخاطب متوسط به بالای جامعه را به سالن تئاتر بشکانیم متاسفانه گاهی هنرمندان تئاتر با بلیط مهمان به سالن تئاتر می آیند و همین دوستان هنرمند اگر بلیط مهمانی نباشد به دیدن تئاتر نمی آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 1
    نمایش خیلی زیبایی بود ممنون از گروه