گروه اقتصادي/   مهدی توحیدی - نگاهی به بند‌های اقتصاد مقاومتی نشان می‌‌دهد، در تمام بندها فرصت جدیدی برای بخش خصوصی فراهم شده است؛ زیرا محور اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت داخلی و منطق جهانی است، موضوعی که هدف اصلی بخش خصوصی است.

 تولید انبوه صنعتی جایگزین تولید کارگاهی شود

از سوی دیگر در تمام بندهای اقتصاد مقاومتی توجه به بخش تولید، حمایت نظام بانکی از بخشهای تولیدی، مدیریت واردات و جهت‌ گیری به سمت صادرات مد نظر قرار گرفته است.

کارشناسان بر این باورند، اقتصاد مقاومتی در راستای كاهش وابستگی‌ها و تأكید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خوداتكایی استوار است.

درهمین خصوص یک اقتصاددان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین نکات اصلی که در اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفته و در واقع نوعی فرصت استثنایی محسوب می ‌شود، توجه ویژه بر خودکفا شدن در تولید کالاهای اساسی است، به این ترتیب بخشهای مرتبط با آن می‌توانند از فرصت موجود در راستای پیشرفت بهره ببرند.

دکتر آرمان با اشاره به اینکه  بخش خصوصی باید تمام بسترهای لازم برای تحقق این اهداف را فراهم کند، گفت: استفاده از دانش علمی و تأکید بر مدیریت درست و درعین حال برقراری ارتباط درعرصه بین‌الملل می تواند این فرصت را فراروی این بخش قرار دهد.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی اعتقاد، اعتماد و باور مسؤولان به تولید داخلی است، پس باید این باور را داشته باشیم که راه نجات کشور، حمایت از تولید در زمینه‌های مختلف است.

این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که این عزم جدی در میان مسؤولان به وجود نیاید، اقتصاد مقاومتی با مشکل مواجه خواهد شد، پس لازمه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی خود باوری و اعتماد به تولیدکنندگان داخلی است.وی با اشاره به اینکه از دیگر مزیتهای اقتصاد مقاومتی برای بخش خصوصی تأکید بر نیروی انسانی است و بخش خصوصی می ‌تواند از دارایی و ظرفیت موجودش در این حوزه بهره لازم را ببرد، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی دو چهره اصلی دارد که به حوزه ایجابی و حوزه فردی تقسیم می‌شود، بر این اساس در حوزه ایجابی یکی از مهمترین الزامات توجه به فضای کسب و کار است؛ موضوعی که قانون آن در مجلس هم تصویب شده و برای اجرایی شدن نیازمند حمایت دولت است.

وی افزود: از سوی دیگر در حوزه فردی با تهدید محکمی از جمله تحریم رو به‌ رو هستیم؛ به این ترتیب سیاست خارجی و دیپلماسی باید با اهداف اقتصادی همسو شود. در عین حال در اهداف سیاسی و بین‌المللی هم باید اهداف اقتصادی به عنوان محور اصلی مد نظر قرار گرفته شود.

آرمان با بیان اینکه جهت‌ گیری و محوریت اقتصاد مقاومتی بر تولید است، اظهار داشت: اگر اقتصاد بخواهد در مقابل تهدیدها ایستادگی کند و به اهداف متعالی  خود برسد باید مقاوم باشد. بر این اساس سرمایه‌‌گذاری‌‌های مردمی  باید بیشتر متوجه تولید داخلی باشد و مردم باید توجه کنند ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد مقاومتی حاصل می ‌شود باید بیشتر در حوزه تولید حاصل شود تا قسمتهای دیگر، بنابراین اگر تولید شکل بگیرد، تمام منابع ما از بالقوه به بالفعل می ‌رسد، یعنی منابع طبیعی و نیروی انسانی و اشتغال ما شکل می‌یابد.

این اقتصاددان  یادآور می شود: آنچه اقتصاد مقاومتی مطرح می‌‌کند، مقاوم کردن اقتصاد کشور در مقابله با تهدیدهای خارجی و چگونگی رسیدن به اهداف رشد و توسعه اقتصادی با توجه به آرمانها و اعتقادات و باورهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه باید یک نگاه دفاعی یا سلبی و یک نگاه ایجابی رشد و توسعه در کشور ایجاد شود، افزود: یعنی یک مدل و نسخه‌‌ای که در مقابل تهدیدهای دشمن راهکار نشان  دهد و در فضای متلاطم که دنیا، منطقه و ما در حوزه  اقتصادی با آن رو به ‌رو هستیم، چگونگی رسیدن به اهداف را تبیین‌ کند.

دكتر آرمان ‌در خصوص مشكلات واحدهاي توليدي كوچك صنعتي در كشور گفت: مشكل بخش صنعت اين است كه شركتها، در ابعاد كوچك هستند و استاندارد توليد آنها در مقياس جهاني نيست و از مزاياي توليد انبوه كه موجب كاهش قيمت تمام شده مي‌شود، ‌استفاده نمي‌كنند؛ بنابراين، آنچه كه براي حل اين معضل ضروري به نظر مي‌رسد، اين است كه واحدهاي كوچك در يكديگر ادغام شوند و در نهايت زمينه‌اي را فراهم كنند تا توليد كارگاهي به توليد انبوه صنعتي تبديل شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.