علی  عبداحد:‌امروز   بندر امام، مشهد، قزوین و سالن بسکتبال آزادی تهران میزبان هفته سیزدهم مسابقات بسکتبال لیگ حرفه‌ای باشگاه‌های کشور است.

آیا ثامن مشهد با شهرداری گرگان تجدید خاطره می‌کند؟!

تیم صدرنشین پتروشیمی بندر امام که در هفته دوازدهم با نتیجه 91 بر 80 از سد شهرداری گرگان گذشت، امروز میزبان تیم دوم جدولی دانشگاه آزاد تهران است و باید اذعان داشت، آوردگاه بندر امام شاهد دیداری جذاب و از نوع فینال بین این مدعی قهرمانی است.

بندر امامی‌ها که بازی رفت را در تهران با اختلاف 16 امتیاز (70-54) واگذار کردند، امروز به دنبال جبران باخت خود در تهران و همچنین حفظ مکان اول در جدول هستند.

تیم صنایع پتروشیمی ماهشهر که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و بعد از پیروزی مقابل ثامن مشهد (در هفته یازدهم) جانی تازه گرفته است، با پیروزی مقابل فولاد هفت الماس امروز در تهران میهمان تیم سوم جدولی مهرام است. در قزوین فولاد هفت الماس (نهم جدولی) پذیرای پالایش نفت آبادان است.

آبادانی‌ها نیز با پیروزی 96 بر 78 مقابل ثامن مشهد یک پله صعود کردند و به ششم جدول رسیدند. تیم شهرداری گرگان که با کسب رتبه چهارم جدول می‌رود تا جزو تیمهای مدعی باشد، امروز در مشهد مقابل ثامن به میدان می‌رود و این در حالی است که گرگانی‌ها در مسابقات لیگ ملی در مشهد مقابل ثامنی‌ها بازی را با نتیجه 64 بر 66 باختند و شاید امروز این دغدغه را داشته باشند که ممکن است خاطره شکست آنها در مشهد تجدید شود؟

تیم ثامن مشهد که سوار بر قطار ناکامی‌ها به نیمه راه فصل پایانی مسابقات نزدیک می‌شود، در تقابل با شهرداری گرگان بازی سختی را خواهد داشت. اما این بدین معنی نیست که پیروزی بر گرگانی‌ها دور از دسترس باشد. ثامنی‌ها باید بپذیرند که در فرصتهای باقی مانده بیشتر باید روی دفاع و بخصوص حضور در ریباندهای دفاعی و حمله متمرکز شوند. البته بحث از ارایه تاکتیکهای مدرن و آمریکایی و اروپایی نیست، سخن این است که حداقل اصول اولیه تاکتیکهای تیمی که به یقین از سوی کادر فنی ارایه می‌شود، از طرف بازیکنان هم گوش شنوایی باشد و هم اجرا شود! به عنوان مثال فکر نمی‌کنیم برای بازیکنان برگشتن گروهی به زمین دفاعی و یا حضور و تأثیرگذاری در ریباندها و یا دفاع مستقیم و نفر به نفر از یار امتیازآور حریف و یا پیک و رولهای نفوذی از رأس مستطیل و یا بالهای زمین در حمله و یا پرهیز از دریبل‌های فردی و به جای آن چرخش سریع توپ و هندآف به لحاظ برش زدن و یا کسب موقعیت مناسب برای پرتابهای منطقه‌ای. کار مشکلی باشد؟

زیرا این موارد از ابتدایی ترینها در مسابقات بسکتبال است! گواه بر این تحلیل اینکه ثامن مشهد تا پایان هفته دوازدهم با کسب دو پیروزی و 9 شکست و دریافت «963» گل خورده، در جمع تیمهای حاضر در لیگ بیشترین گل خورده را دارد که مؤید آشفتگی و ضعف دفاعی ثامن است. البته نکته مثبت این تیم هم گلهای زده است که به عدد 833 رسیده است و این در حالی است که تیم دوم جدولی دانشگاه آزاد گلهای زده‌اش از ثامن کمتر است (808 گل زده و 642 گل خورده).

و اما حریف امروز ثامن مشهد، شهرداری گرگان است که با حضور بازیکنانی مثل بابک نظافت، پویا تاجیک، نبی کوچویی، عباس محبت، محمد زارعی و دو بازیکن خارجی و مؤثر با نامهای پیگ رام و سام‌ هاسکین، تیمی سرعتی و فیزیکی است که از همان آغاز ثامنی‌ها باید دفاعی مستحکم مقابل آنان آرایش دهند و امیدوار به پیروزی این دیدار خانگی باشند.

پیگ رام بازیکنی است که با فرار و تغییر مکان از تمام مناطق پیرامونی زمین حریف اقدام به پرتابهای منطقه‌ای می‌کند. دفاع مستقیم این بازیکن باید سعی کند در کمند پیک و یا بلاک گرفتار نشود و به سرعت در موقعیت سوئیچ و یا دفاع نفر به نفر مراقب این بازیکن کلیدی باشند.

به نظر نگارنده، یک دفاع دوم تحت دفاع پوششی با حمایتی از پیگ رام می‌تواند مؤثر باشد و حتی توسط دفاع حمایتی می‌شود خطای شارژینگ از پیگ رام گرفت.

همچنین بعد از اینکه دریبل پیگ رام متوقف شد، باید بلافاصله دو بازیکن از ثامن (نزدیکترین یار) او را دبل تیم نمایند تا هم او را تحت فشار قرار دهند و هم اختلال در مالکیت توپ حریف ایجاد شود.

سام هاسکین، سنتر قدرتی گرگانی‌ها باید توسط محمد خالقی و کوکیناس (بازیکنان پست پنج ثامن مشهد) تحت دفاع نزدیک و پیرامونی باشد و در صورت امکان باید مراقب باشند توپ به این بازیکن گرگانی نرسد. با توجه به مهارت تکنیکی این بازیکن در چرخشها و پیوتهای زیر سبد، اگر سام هاسکین صاحب توپ شد، با محاسبه چرخش وی، باید دفاع مستقیم او با یک گام به عقب مقابل این بازیکن قرار گیرد و نباید در کنار او حرکت کند. نبی کوچویی و بابک نظافت از بازیکنان و بازیگردانان خوب شهرداری هستند.

اما تیم ثامن مشهد در هیچ دیداری از همان آغاز یک تیم از پیش باخته نبوده است، حتی مقابل تیمهای صدر جدولی، پیش‌بینی می‌شود بازی امروز ثامن مشهد و شهرداری گرگان دیداری جذاب و تماشایی باشد. این دیدار ساعت 16 در سالن خانه بسکتبال مجموعه سجاد مشهد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.