فاطمه معتمدی:  قدس ویژه خراسان - در حالی که یکی از گلایه های ثابت مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی کمبود وطولانی بودن زمان انتظار ورود اتوبوس به ایستگاه است، 

 چرایی توقف بیش از 200 دستگاه اتوبوس در پارکینگ و پاسخ مسؤولان

توقف شمار قابل توجهی از اتوبوسهای سازمان اتوبوسرانی مشهد در پارکینگها پرسش هایی را برای استفاده کنندگان از این ناوگان به همراه داشته و دارد.

پرسش اصلی مردم این است که چرا با وجود اتوبوسهای متوقف شده در پارکینگها، آنان باید دقایق طولانی را هر روزه در ایستگاه‌های اتوبوس در انتظار بمانند و همواره در اتوبوسهای شلوغ و پرازدحام، فرسوده و فاقد امکانات سرمایشی و گرمایشی جابه جا شوند.

در حالی که مسؤولان حمل و نقل عمومی دلیل تاخیر ورود اتوبوس به ایستگاه‌ها در  شهری با بیش از سه میلیون جمعیت ثابت و میلیونها مسافر و گردشگر را کمبود اتوبوس می دانند، با این حال معلوم نیست چگونه  ماه‌هاست بیش از 200 دستگاه اتوبوس در پارکینگهای این شهر متوقف شده است. ضمن اینکه گفته می شود 60 دستگاه اتوبوس تازه نفس نیز در پارکینگ ابراهیم آباد متوقف است، این در حالی است که  ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی مشهد با کمبود حداقل بیش از هزار دستگاه اتوبوس مواجه است.

این در حالی است که هنوز سهمیه اتوبوس سالهای گذشته این کلانشهر از سوی دولت داده نشده است و پیگیریهای انجام شده در این خصوص نیز نتیجه ای در برنداشته است، اما چرا باید شمارقابل توجهی از اتوبوسها در پارکینگ متوقف باشد و عملا از چرخه بهره برداری خارج شود پرسشی است که مردم  منتظر شنیدن پاسخ آن از سوی مسؤولان این سازمان هستند.

 توقف 15 درصدی برای انجام تعمیرات

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد درباره این گلایه ها اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی مشهد دارای دو هزار و300  دستگاه اتوبوس است که از این شمار بیش از دو هزار دستگاه فعال است.

عطار زاده در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:از این شمار هر روزه بخشی نیازمند تعمیر یا انجام سرویس‌های دوره ای است، بنابراین برای انجام این کارها از چرخه بهره برداری خارج و متوقف می شوند.

وی با بیان اینکه این روالی است که در همه دنیا و شهرهای کشور انجام می شود،گفت:معمولا 15 درصد ناوگان اتوبوسرانی به دلایلی مانند تعمیر و سرویس های ادواری و میاندوره ای یا بروز مشکل برای رانندگان از جمله بیماری از چرخه بهره برداری به مدت یک تا سه روز خارج و متوقف می شود و البته پس از اتمام کاردوباره وارد ناوگان می شود.

وی درخصوص 60 دستگاه اتوبوس متوقف شده در ابراهیم آباد نیز تصریح کرد: این شمار شامل 15 درصد از ناوگان است که هر روز از سرویس دهی خارج و پس از انجام کارهای لازم و ضروری به چرخه بهره برداری برمی گردد.

 200 دستگاه اتوبوس متوقف شده

وی با اشاره به چاپ عکس توقف 200 دستگاه اتوبوس در پایانه نخودک در روزنامه قدس خاطر نشان کرد:100 دستگاه از این اتوبوسها گاز سوز و بقیه اتوبوسهای فرسوده و با عمر بیش از 13تا 14 سال است.

این مقام مسؤول در شهرداری مشهد ادامه داد: اتوبوسهای فرسوده و قدیمی به لحاظ آلایندگی زیاد و نیز بالابودن هزینه تعمیر و نگهداری باید از چرخه بهره برداری خارج شود، بنابراین 100 دستگاه اتوبوس به لحاظ قدیمی و غیرقابل استفاده بودن در پارکینگ متوقف شده است.

عطارزاده با بیان اینکه مجوز اسقاط این اتوبوسها در حال انجام است،یادآورشد:این اقدام طی دو ماه آینده انجام و اتوبوسهای یاد شده اسقاط خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 945 دستگاه اتوبوس فرسوده در مشهد با عمر بیش از 10 سال تصریح کرد:از سال 92 کار بازسازی این اتوبوسها از جمله تعمیر اساسی موتور و اتاق آغاز شد تا برای سرویس دهی وارد ناوگان شود .

وی با بیان اینکه تاکنون 800 دستگاه ازاین اتوبوسها بازسازی شده است،گفت:100 دستگاه فاقد قابلیت بازسازی است بنابراین باید از رده خارج شود که اقدامهای لازم برای اخذ مجوز اسقاط این شمار در حال انجام است.

 تامین قطعات اتوبوسهای گاز سوز

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد:از 200 دستگاه اتوبوس متوقف شده در پایانه نخودک 100 دستگاه اتوبوس نیز گازسوز است که به خاطر تحریم، معطل قطعات لازم برای تعمیر می باشد.البته با تأکید شهردار مشهد، اتوبوسرانی پیگیرتعمیر و تامین قطعات مورد نیاز این اتوبوسها برای بازسازی بوده است .

وی با اشاره به تأمین قطعات مورد نیاز و تعمیر این اتوبوسها تصریح کرد:تا آخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه سال جاری این 100 دستگاه اتوبوس نیز وارد ناوگان و چرخه بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه سوخت این اتوبوسها اظهار داشت: در حالی که با مصوبه شورای اقتصاد، دولت باید سوخت گاز برای اتوبوس های شهری را با قیمت هر مترمکعب 40 تومان ارایه دهد، اما به دلیل اجرا نشدن این مصوبه باید برای هر مترمکعب گاز 450 تومان پرداخت کرد.

  اجرایی نشدن مصوبه شورای اقتصاد

وی با تاکید بر اینکه این مسأله هزینه زیادی را متوجه شهرداری می‌کند، گفت: تمام تلاش اتوبوسرانی بر این است که اتوبوسهای گاز سوز به دلیل مزایایی مانند آلودگی کمترهوا و محیط زیست در چرخه سرویس دهی به مردم قرار داشته باشد، بنابراین انتظار می رود دولت نیز مصوبه شورای اقتصاد را اجرایی و عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه هزینه های سوخت اتوبوسهای گاز سوز 30 درصد بیشتر از اتوبوسهای دیزلی است،گفت: دو سال است 200 دستگاه اتوبوس به دلایل مطرح شده در پایانه نخودک متوقف است.

وی در این خصوص که گفته می شود دلیل توقف اتوبوسها ورشکستگی شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی و نداشتن راننده است، افزود: چنین نیست و شرکتهای بخش خصوصی اتوبوسرانی فعال و مشغول کارند، البته برخی از آنها به خاطر سنگینی هزینه ها با مشکلاتی مواجه اند که تلاش می شود از طریق اعطای یارانه از سوی شهرداری، به این شرکتها کمک شود تا سرویس دهی کاملی داشته باشند.

وی اضافه کرد: هم اکنون یکی از شرکتهای خصوصی به دلیل داشتن اتوبوسهای فرسوده نیازمند بازسازی و انجام تعمیرات اساسی است که البته در این خصوص شماری موتور خریداری و در حال انجام کار است.

وی شمار اتوبوسهای فرسوده این شرکت را 80 تا 100 دستگاه اعلام کرد و گفت:60 دستگاه از این تعداد در مرحله بازسازی است که با انجام تعمیرات ظرف یکماه آینده دوباره به چرخه بهره برداری بازمی گردد.

عطارزاده درخصوص سرانجام 120 دستگاه اتوبوس گاز سوز که در مدیریت قبلی اتوبوسرانی قرار بود گازوئیل سوز شود، گفت: پیشتر شماری از اتوبوسهای گازسوز گازوییل سوز شد، اما در مدیریت جدید کاهش آلودگی در اولویت و اهمیت زیادی قرار دارد، بنابراین با همه سختی و مشقت تلاش می‌شود اتوبوسهای گازسوز نگهداری شود، زیرا سوخت گازوییل آلودگی زیادی به همراه دارد. بنابراین تعمیر و بازسازی اتوبوسهای گازسوز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه با این توضیحات 120 دستگاه اتوبوس یاد شده گازوییل سوز نشدند، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای خرید 200 دستگاه اتوبوس از منابع شهرداری قراردادی منعقد شد  که 40 دستگاه تا آخر سال قبل وارد ناوگان شد و 160 دستگاه دیگر نیز تا پایان تابستان به چرخه بهره برداری اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد:همچنین قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس اسکانیای سه محور نیز آماده است و تا پایان تابستان این شمار نیز به ناوگان اضافه خواهد شد.

  تحقق نیافتن وعده دولت

وی با بیان اینکه اعتبار این اتوبوسها از محل منابع مالی شهرداری تأمین می شود، درخصوص وضعیت کمکهای دولت به اتوبوسرانی مشهد گفت:در سفر استانی دولت یازدهم به مشهد وعده کمک مالی برای خرید 200 دستگاه مطرح شد که البته هنوز این وعده عملیاتی نشده، این در حالی است که شهرداری با شرکتهای سازنده اتوبوس برای موضوعاتی مانند نوع اتوبوس و قیمت آن وارد مذاکره شد.

وی ادامه داد: اگر این وعده محقق شود افزون بر 260 دستگاه یاد شده، 200 دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد اضافه می شود و به همان میزان نیز اتوبوسهای فرسوده از چرخه بهره برداری حذف خواهد شد.

وی با اشاره به آلایندگی بالای اتوبوسهای فرسوده تصریح کرد:هزینه نگهداری و تعمیر این اتوبوسها بالا و همواره از خطوط سرویس دهی برای انجام تعمیرات خارج می شوند، از این رو مسافر کمتری جابه جا می شود، بنابراین برنامه سازمان اتوبوسرانی این است که به تناسب ورود اتوبوسهای جدید و نو، دستگاه های فرسوده نیز از چرخه بهره برداری خارج شود.

وی در خصوص نرخ بلیت اتوبوس در سال جاری نیز خاطر نشان کرد:با مصوبه شورای شهر و تأکید شهردار مشهد مقرر شد قیمت حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوس افزایش نیابد، زیرا این اعتقاد وجود دارد از این رهگذر بتوان شمار بیشتری از مردم را نسبت به استفاده از اتوبوس ترغیب کرد تا شمار خودروهای تک سرنشین کاهش و به دنبال آن از حجم ترافیک و آلایندگی هوا کاسته شود.

وی با تأکید بر اینکه البته این اقدام هزینه‌های زیادی را متوجه شهرداری می کند،گفت:شهرداری مجبور است بابت افزایش نیافتن نرخ بلیت اتوبوس از هزینه های دیگر مانند پروژه‌های عمرانی و شهری بکاهد تا بتواند هزینه های افزایش نرخ بلیت اتوبوس را جبران کند.

عطارزاده خاطر نشان کرد: بنابراین ضروری است دولت در تامین هزینه های اتوبوسرانی شهرداری مشهد را کمک کند تا این نهاد مجبور نشود از پروژه های عمرانی و شهری بکاهد و فشار کمتری را متحمل شود.

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این مطلب  به شماره 300072305 پیامک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.