قدس انلاین-قاآنی:اخبار درخصوص واردات گوشت بوفالوی هندی به کشورمان که چند وقتی است مطرح شده، دست وپا شکسته مورد تائید قرار گرفته و نگراني از خروج اين نوع گوشت از چرخه صنعت و ورود آن به مصرف سرانه خانوار بسيار نگران‌كننده به‌نظر مي‌رسد.

اوج گیری نگرانیها ازورود گوشت بوفالوی هندی/صدورمجورباقیدهای ابهام آمیز!

به گزارش قدس انلاین شایعه و خبر درباره اینکه گوشت بوفالو تا چند وقت دیگر وارد کشور می شود و این چهار پای وحشی از هر راهی شاید به سفره های من و شما راه پیدا کند. نکته ای که در این میان کارشناسان مطرح می کنند این است که این نوع گوشت کم کیفیت است؛ منتقدان می گویند این کیفیت پائین سبب پائین بودن قیمت این نوع گوشت که قرار است از هندوستان وارد شود خواهد بود؛ در نتیجه تردیدی نباید داشت که اندک مدتی پس از وارد شدن آن به کشور، راه به سفره ها خواهد یافت!

گوشت گوساله هندي يا گوشت بوفالو كه فقط براي مصارف صنعتي كاربرد دارد و نصف قيمت گوشت برزيلي عرضه مي‌شود، انگيزه بالايي را در ميان توليدكنندگان براي استفاده از آن ايجاد مي‌كند. ازآنجاكه حيات بوفالو به‌صورت گله‌اي است، قطعا قيمت آن پايين‌تر از اين مقدار و در حدود ١٠هزارتومان قيمت‌گذاري مي‌شود.

*نگرانی ها از بوفالوی هندی!

كارشناسان معتقدند جز انگيزه‌هاي اقتصادي، نمي‌توان مسئله ديگري را براي چنين اقدامي متصور شد؛ چراكه واردكننده گوشت بوفالوي هندي، نمي‌تواند اهميتي براي سلامت مردم قائل باشد.

در همین باره نائب رئیس جامعه دامپزشکان با هشدار نسبت به اینکه گوشت بوفالوی هندی از لحاظ آلودگی های انگلی قابل تائید نیست،گفت: با توجه به اختلاف قیمت این نوع گوشت های وارداتی با گوشت گرم داخلی،اجازه واردات محدود نوعی رانت اقتصادی برای افراد سودجو ایجاد می کند که تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می شود.پیام محبی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر صدور مجوز واردات مجدد گوشت بوفالوی هندی به ایران،گفت: براساس اخبار منتشر شده مجوز واردات محدود گوشت بوفالو برای مصارف خاص در تولید فراورده های گرمادیده  صادرشده است که خود این مجوز با توجه به قیدهایی که در آن ذکر شده ابهامات و نگرانی هایی را متذکر می شود.

نائب رئیس جامعه دامپزشکان کشور با یادآوری اینکه پیش از این گوشت بوفالو هندی وارد می شده و مدتی این کار متوقف شده است،تصریح کرد: حالا دوباره اجازه ورود چنین گوشتی صادرشده و شاید این موضوع از لحاظ پروسه تولید مشکلی نداشته باشد؛اما از لحاظ آلودگی های انگلی گوشت بوفالوی هندی قابل تائید نیست و درهیچ نقطه از دنیا این نوع گوشت مصرف نمی شود.

وی ادامه داد: مشکلی دیگر که وجود دارد این است که گوشتی که وارد کشور می شود را نمی توان دقیق ردگیری کرد که در کجا و برای چه مواردی مصرف می شود و از سوی دیگر اختلاف قیمت بین این نوع گوشت با گوشت گرم داخلی می تواند زمینه ورود افراد سودجو در این حوزه و سوء استفاده های گسترده ای که سلامت مردم را به خطر می اندازد را فراهم کند.

محبی گفت: در مجوز صدر شده رسما اعلام کرده مجوز واردات محدود صادر شده که خود کلمه "محدود" جای شک و شبهه دارد و همچنین قید " برای مصرف خاص و فراورده های خاص گرما دیده،نشان می دهد حتما مشکلی وجود دارد که این مجوز با چنین قیدهایی صادر شده است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر که در مورد گوشت بوفالو مطرح است این است که در فراورده های تولید شده از این نوع گوشت هیچ اشاره ای به استفاده از گوشت بوفالو نشده همچنین باید کاهش قیمت نسبت به فراوده های تولید شده از گوشت باکیفیت تر را به دنبال داشته باشد که در این زمینه هم سوء استفاده های زیادی صورت می گیرد.

* آلودگي مراتع و چراگاه‌هاي هندوستان

همچنین اميرپيمان خسروي‌آزاد، دكتر دامپزشك و كارشناس واردات گوشت، در‌اين‌زمينه مي‌گويد: بزرگ‌ترين نگراني‌اي كه براي كشورهاي واردكننده گوشت گوساله و بوفالو وجود دارد، آلودگي مراتع و چراگاه‌هاي هندوستان است. واردات گوشت‌هاي هندي، همواره مورد ايراد بوده و خريداران آن، اغلب كشورهاي آفريقايي هستند.

اين دكتر دامپزشك كه نگراني خود را از ثبت سفارش واردات گوشت بوفالو به ميزان يك هزار تن از سوي يك واردكننده پنهان نمي‌كند، مي‌گويد: هرچند در گذشته اين نوع گوشت براي مصارف صنعتي به صورت محدود به كشور وارد شده بود، اما به دليل پايين‌بودن قيمت گوشت توليد داخل، انگيزه اقتصادي نمي‌توان براي آن قائل شد؛ اما به علت تفاوت قيمت فاحش بين گوشت بوفالو در زمان حاضر و قيمت‌هاي بالاي گوشت توليد داخل و برزيلي، انتفاع چند واردكننده و توليدكننده محصولات غذايي صنعتي گوشتي، كاملا مشخص و نگران‌كننده است و اگر اين واردات انجام گيرد، قطعا نمي‌توان جلو واردات بعدي را گرفت...

اين كارشناس واردات گوشت مي‌افزايد: با مراجعه به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، مي‌توان مشاهده كرد قيمت درج‌شده روي گوشت‌هاي چرخ‌كرده ١٨ تا ٢٠هزار تومان است. چگونه گوشت كيلويي ٣٤هزار تومان كه در قصابي‌ها عرضه مي‌شود را با اين قيمت مي‌فروشند؟ كاملا پيداست گوشت منجمدشده با گوشت تازه تركيب شده و چرخ مي‌شود و احتمال وجود گوشت بوفالو در ميان گوشت‌هاي منجمدشده نيز بسيار بالاست.

ابهام در سلامت گوشت وارداتی بوفالو و مقصد نهایی آن

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: صدور مجوز واردات گوشت از کشور هند که در طبقه بندی سازمان دامپزشکی جهانی حضور نداشته و از نظر انواع بیماریها و آلودگی ها گوشت بوفالوی هندی مورد تائید نیست،باید بررسی شود. شمس اله شریعت نژاد ، با تاکید بر اینکه متناسب با سیاست های 24 گانه اعلامی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی باید توسعه اقتصاد کشور را براساس مزیت های کشورمان شکل داد،گفت: یکی از این مزیتها که باید برای حفظ و گسترش آن تلاش و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد،تجربه تولید گوشت در داخل کشور است.نماینده مردم تنکابن،عباس آباد و رامسر درمجلس شورای اسلامی افزود: واردات محصولاتی مانند مواد پروتئینی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد،جز ضربه زدن بر تولید داخلی و افزایش وابستگی به کشورهای خارجی نتیجه دیگری ندارد و حتی اگر خواست ما این نباشد این اتفاق خود به خود رخ می دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای دامداری و مراکز تولید گوشت قرمز بر اثر واردات بیش ازحد گوشت،تصریح کرد: این درحالی است که برای رسیدن به خودکفایی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری باید تا حد امکان از تولید و فعالان این حوزه حمایت صورت گیرد؛نه اینکه با چنین اقدامات غیر کارشناسی آنها را به تعطیلی کشاند.شریعت نژاد همچنین با اشاره به انتشار اخباری درخصوص صدور مجوز برای واردات محدود گوشت بوفالو از کشور هند برای استفاده در سوسیس و کالباس، گفت:اجازه واردات گوشت آن هم از کشور هند که در طبقه بندی سازمان دامپزشکی جهانی حضور نداشته و از نظر انواع بیماریها و آلودگی ها گوشت بوفالوی هندی مورد تائید نیست، باید مجددا بررسی شود.

وی با ابراز تعجب از صدور مجوز برای واردات گوشت بوفالو از هند،ادامه داد: موضوع دیگر قیمت پایین تر گوشت بوفالو است که تاثیر مصرف این گوشت ها در کاهش قیمت محصول نهایی تولید شده هم مورد ابهام است و در واقع کنترلی روی قیمت،کیفیت واینکه آیا این گوشت ها واقعا برای تولید سوسیس و کالباس و فرآورده های پروتئینی مصرف می شود یا خیر ؛وجود ندارد.عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در مورد واردات گوشت بوفالو دقت و بررسی بیشتری صورت گیرد،گفت: وزارت جهادکشاورزی و معاونت سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه های نظارتی ،باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند؛چرا که  این موضوع با سلامت مردم سروکار دارد و قطعا مسئله را در کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس هم بررسی خواهیم کرد.

*حکم شرعی

آیت ا..مکارم شیرازی در خصوص استفاده از گوشت بوفالونیز  در خروجی سایت خود در بخش احکام ویژه می نویسند: احتياط در ترك خوردن گوشت آن است، زيرا ظاهرآ درنده است.

*گوشت بوفالو هندی برای تولید سوسیس و کالباس

در مقابل مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - در خصوص وضعیت سلامت گوشت بوفالو هندی اظهار کرد: در گذشته واردات این محصول به صورت محدود آن هم برای فرآورده‌های گوشتی حرارتی دیده مانند سوسیس و کالباس مجوز داشته است اما برای گسترش واردات این محصول در دراز مدت و در قالب تجارت ترجیحی باید طی جلسات متعدد با مسوولان دامپزشکی هندوستان به توافقاتی مشترک برسیم.

وی افزود: در جلسات مشترکی که با هندی‌ها برگزار خواهیم کرد باید به مفاد مهم در توافق نامه مشترک مانند چگونگی تولید و ذبح بهداشتی و شرعی برای تامین گوشت سالم به تفاهم برسیم. همچنین از سلامت تولید این محصول در هندوستان اطمینان حاصل کنیم.

خلج در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات گوشت گاومیش هندی آلوده به انگل گفت: گوشت بوفالو یا گاومیش کیفیتی به مراتب بالاتر از گوشت گاو و گوسفند دارد و در کشور خودمان نیز تولید و مصرف می‌شود. البته میزان واردات گوشت ارتباطی به سازمان دامپزشکی ندارد و ارزیابی خطرات گوشت‌های وارداتی توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی گفت: مباحثی که مطرح شده مربوط به سال گذشته بوده و البته میزان واردات گوشت گاومیش هندی در سال ۹۳ بسیار اندک و مربوط به مجوزهای بهداشتی بود که در سال ۹۲ صادر شده بود. همچنین هند از نظر وضعیت جنون گاوی براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت دام جزو کشورهای با خطر قابل اغماض قرار دارد. سلامت گوشت گاومیش در هند در حد کشورهای پیشرفته نظیر استرالیا و ... است.

خلج با در این باره افزود: انگل سارکوسیت در گوشت گاومیش داخل کشور نیز وجود دارد و در هندوستان به دلیل شرایط آب و هوایی، چرخه پرورش به گونه‌ای است که برای سیر تکامل انگل شرایط مهیاتر است. اما با نظارت‌های خوب این مشکل حل می‌شود.

وی با اشاره به واردات گوشت از کشورهایی نظیر برزیل و .. گفت: تجار می‌توانند هر کشوری را برای واردات پیشنهاد دهند و سازمان دامپزشکی ارزیابی‌های خطر لازم را انجام داده و سپس اجازه ورود را صادر می‌کند. در مورد کشور هندوستان، مجوز کم و محدودی داده شد. مکاتباتی را با دامپزشکی آنجا انجام داده‌ایم و در صورتی که بتوانند الزامات سختگیرانه کشور ما را رعایت کنند، اجازه واردات را خواهیم داد.

خلج افزود: گوشت گاومیش در فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس مصرف می شود. به محض ورود فرآورده‌های گوشتی به بنادر، رونوشتی نیز به سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد داده می‌شود که نظارت‌های لازم را انجام دهند. در عین حال ما بر اساس مستندات آن دسته‌ای که تخلف کرده بودند را علاوه بر برخورد قانونی در لیست سیاه سازمان قرار دادیم و از این پس مجوز بهداشتی واردات نخواهند گرفت؛ چراکه سازمان دامپزشکی امین مردم است و در کار خود جدی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.