جوجه یک روزه‌ای که پس از عمری 40 روزه در سالن‌های پرورشی به کشتارگاهی می‌رود تا پایان عمر خود را ببیند، برایش فرقی ندارد که به صورت گوشت تازه و گرم به بازار برود یا پس از طی دوران انجماد و پس از ماه‌ها به مصرف مردم برسد؛ اما گویا برای مردم گوشت تازه لذیذتر و پسندیده‌تر است.


مرغ منجمد بهتر است یا گرم؟

به گزارش خبرنگار ایسنا، البته مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام می‌گویند گوشت مرغ منجمد به دلیل طی مراحل بهداشتی و استاندارد از قبل از کشتار تا مراحل انجماد و توزیع در سطح شهر از نظر کیفی و بهداشتی بسیار بهتر از گوشت مرغ گرم و تازه‌ای است که توسط کشتارگاه‌های بخش خصوصی بدون نظارت خاصی در بازار به عنوان مرغ گرم عرضه می‌شوند.

مرغ‌هایی توسط شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان نماینده وزارت جهادکشاورزی خریداری و پس از طی مراحل کشتار، انجماد، بسته‌بندی و نگهداری در سطح شهر به عنوان مرغ منجمد و به قیمت‌هایی پایین‌تر از گوشت مرغ گرم تازه کشتار شده در بازار عرضه می‌شوند؛ اما مردم به دلیل ابهام‌ها و شائبه‌هایی که از سال‌های گذشته در خصوص تاریخ مصرف گوشت‌ مرغ‌های منجمد یا واردات گوشت مرغ بی‌کیفیت مطرح شده چندان اقبالی به مصرف این محصول ندارند و ترجیح می‌دهند گوشت مرغ تازه کشتار شده در بازار مصرف را با کیلویی 2000 تومان اختلاف و بلکه بیشتر خریداری کنند.

اما مسئولان وزارت جهادکشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام می‌گویند طی سال‌های اخیر نظارت سختگیرانه‌ای برای ذخیره‌سازی و عرضه گوشت مرغ منجمد طی مراحل مختلف از قبل از کشتار تا عرضه به بازار پس از چند ماه نگهداری اعمال می‌کنند و به همین دلیل گوشت مرغ منجمد به دلیل این نظارت‌های سختگیرانه سالم‌تر و به دلیل کوچکتر بودن لاشه مرغ و پایین‌تر بودن وزن آن از کیفیت بالاتری نسبت به گوشت‌ مرغ گرم موجود در بازار برخوردارند.

به گفته رضا سالمی، مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ هایی که برای کشتار توسط این شرکت انتخاب می‌شوند به شدت تحت نظارت هستند و باید حداقل از 10 روز قبل از کشتار هیچ دارو و آنتی‌بیوتیکی مصرف نکرده باشند و نهایتا در صورت اخذ تاییدیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی از سوی مسئولان سالن‌های پرورشی و مرغداران، محصول آن‌ها خریداری می‌شود.

وی معتقد است: کشتارگاه‌های تحت قرارداد شرکت پشتیبانی امور دام در همه خطوط 1 تا 3 کشتار خود از دستگاه‌ها و تجهیزات تمام اتوماتیک برخورد دارند که باعث می‌شود انسان کمترین دخالت را نسبت به کشتارگاه‌های سنتی و نیمه‌ صنعتی در فرآیند کشتار داشته باشد و نهایتا این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها کمتر به وجود آیند و منتقل شوند.

مدیر کل تامین دام و فرآورده‌های محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام می گوید: تصور اینکه مرغ با وزن بالا کیفیت بهتری نسبت به مرغ با وزن 1000 تا 1800 گرم دارد، باور غلطی است چرا که مرغ با وزن بالا چربی بیشتری نسبت به مرغ‌های کوچکتر دارد و این چربی‌ها بدون هیچ استفاده‌ای دور ریخته می شوند، تولید مرغ با وزن پایین هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولید کننده است چرا که هم زمان پرورش مرغ و هم میزان استفاده از دانه کاهش می‌یابد.

 کشتار در کشتارگاه‌های مرغ از ساعات پایانی روز آغاز می‌شود و تا طلوع آفتاب ادامه دارد، در این ساعات پایانی و تاریکی شب ماشین های حمل، بارهای خود را در ابتدای خط یک کشتار خالی می‌کنند و کارگران این کشتارگاه مرغ‌ها را تخلیه کرده و از پا به چنگگ‌های مخصوصی آویزان می‌کنند تا مرغ ها کم کم وارد سالن کشتار شوند.

در این مرحله ابتدا همه مرغ‌ها باید از استخری که برای آنها تعبیه شده بگذرند؛ البته این شنای وارونه و نوشیدن آب در واقع همان شوک الکتریکی است که به آنها وارد می‌شود تا در لحظه کشتارشوک کمتری به مرغ‌ها وارد شود؛ از این لحظه کشتارکنندگان 30 ثانیه فرصت دارند تا عمل کشتار را انجام دهند.

پس از آن مرغ وارد خط خون گیری می‌شود و حداقل تا 1.5 دقیقه این اقدام زمان‌بر است؛ پس از خون‌گیری مرغ وارد حوضچه‌های آب گرم شده، یک تا دو دقیقه در این حوضچه‌ها که دمای آن 48 تا 60 درجه سانتی‌گراد است، می‌ماند و این موجب می‌شود برای ورود به دستگاه پرکنی آماده شود.

بعد از پرکنی، مرغ وارد دستگاه‌هایی با دمای 50 تا 60 درجه می شود تا دو لایه پوست مرغ کنده شود، سپس با دوش های آب سرد شست و شوی مرغ انجام می‌گیرد.

نهایتا مرغ پس از جداسازی پنجه و بالای ساق وارد خط 2 کشتار می شود تا تخلیه امعا و احشاء مرغ صورت گیرد. مرغ پس از خارج شدن از خط تولید 2 توسط دوش های آب سرد شست و شو شده و وارد خط بسته بندی می‌شود.

البته دمای مرغ باید در این مرحله کاهش داده شود و به همین منظور مرغ وارد یک چیلر شست و شو و یک چیلر خنک کننده می‌شود که دمای آن تا 7 درجه کاهش یابد و پس از آن بسته بندی صورت می‌گیرد و مرغ‌های منجمد به سردخانه‌هایی با دمای بیش از منفی 40 درجه سانتیگراد واد می‌شوند تا پس از حدود 5 ساعت دمای مرغ‌های منجمد به 18- درجه سانتیگراد برسد.

حالا در این مرحله مرغ‌های منجمد آماده عرضه به بازاری هستند که مردم اقبال چندانی به مصرف آن ندارند و مرغ گرم را به آنها ترجیح می‌دهند و دولت هم مجبور می‌شود با حدود دو هزار تومان زیان این محصول را کیلویی حدود 5500 تومان به بازار عرضه کند.

حال باید دید مسئولان دولتی چه تدابیری برای جلب اعتماد مردم برای مصرف مرغ منجمد که به مراتب کیفیت بهتری نسبت به مرغ گرم دارد می‌اندیشند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.