رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفت، حمایت نظامی و لجستیکی ترکیه اصلی‌ترین عاملی بود که به تروریست‌ها کمک کرد تا شهر ادلب در شمال غربی سوریه را ماه گذشته از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.

بشار اسد: ترکیه عامل اصلی سقوط ادلب بود/ وهابیت اساس تروریسم است

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» که امروز جمعه منتشر شد، گفت: هر نوع جنگی، هر نوع ارتشی را تضعیف می‌کند و مهم نیست که آن تا چه حد قدرتمند و مدرن باشد.

نقش ترکیه در سقوط ادلب

شهر ادلب که در نزدیکی مرز سوریه است، تنها دومین مرکز استان است که در جریان چهار سال جنگ داخلی در کنترل شبه‌نظامیان تروریست قرار گرفته است. این شهر هم‌اکنون در کنترل گروه‌های افراطی از جمله جبهه النصره است که شاخه سوری القاعده محسوب می‌شود.

 

اسد تاکید کرد: در جریان سقوط شهر ادلب، اصلی‌ترین عامل حمایت گسترده‌ای بود که از جانب ترکیه انجام شد؛ حمایت لجستیکی، حمایت نظامی و البته حمایت مالی که از جانب عربستان سعودی و قطر تامین شد.

 

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه ماه آتی رایزنی خود را با مخالفان سوریه و کشورهای ذی‌نفع برای از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات صلح آغاز می‌کند. بشار اسد در رابطه با این اقدامات سازمان ملل گفت که بحران سوریه با مداخله خارجی پیچیده شده است.

 

وی با اشاره به کشورهای متخاصم از جمله ترکیه گفت: دی میستورا از این مساله مطلع است که چنانچه وی نتواند این کشورها را برای توقف حمایت‌ها از تروریست‌ها متقاعد کند و آنها اجازه ندهند که سوری‌ها خودشان مشکلشان را حل کنند، موفق نخواهد شد. سوریه بر روی گسل قرار دارد. اگر شما درگیر این گسل شوید، نه تنها در این منطقه بلکه در اروپا نیز با انعکاس و پژواک آن مواجه می‌شوید.

 

تروریسم بحرانی جهانی‌ است

 

بشار اسد گفت: خطر تروریسم در منطقه از چتر سیاسی که برخی کشورها و رهبران آنها به ویژه در کشورهای غربی فراهم می‌کنند، سرچشمه می‌گیرد. نبود یک سازمان بین‌المللی فعال که مانع استفاده این کشورها از تروریست‌ها به عنوان نماینده و مزدوران خود در دیگر کشورها شود، به رشد این پدیده کمک شایانی کرده است.

 

 

رییس جمهوری سوریه تروریسم را خطری همیشگی دانست که در هر زمان و مکان وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه تروریسم خطری جهانی است، گفت: این روزها به دلیل نبود قوانین بین‌المللی و عدم حضور سازمان‌های بین‌المللی فعال که از کشورها در مقابل کشورهایی که تروریست‌ها را اجیر می‌کنند، حمایت کنند، وضعیت خطرناک‌تر شده است. این دقیقا شرایطی است که در سوریه شاهد آن هستیم بحران سوریه با نفوذ تروریسم در قلب و ذهن مردم بیشتر شده است.

ترکیه، قطر و عربستان پیرو آمریکا هستند

اسد در این گفت‌وگو اظهار داشت: ترکیه، قطر و عربستان کشورهای مستقلی نیستند و تمامی برنامه‌های آنها در راستای برنامه‌ها و اهداف کشورهای غربی به ویژه آمریکاست. آنها برنامه خاصی برای خود ندارند و رفتارهایشان انتقام‌جویانه، بی‌هدف و براساس نفرت و دشمنی و در راستای برنامه‌های دیگر قدرت‌ها از جمله آمریکاست به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم آنها کشورهای مستقلی هستند.

آنها همچنان به حمایت از تروریست‌ها می‌پردازند. بیش از این نیز با حمایت از تفکرات وهابیت و افراطی‌گری که به تازگی در اروپا منجر به گسترش تروریسم شده است، از تروریست‌ها حمایت کردند و یقینا به این کار ادامه خواهند داد. آنها ده‌ها سال از این گروه‌ها حمایت می‌کردند و اکنون با حمایت از همین تفکرات و گروه‌ها تحت عناوین جدید در سوریه کارشکنی می‌کنند.

وهابیت اساس و بنیان هر نوع تروریسمی در جهان است

 

بشار اسد ادامه داد: ایدئولوژی‌های وهابی اساس هر تروریسمی در جهان است، به طوری که در چند دهه اخیر، حادثه تروریستی در خاورمیانه و جهان رخ نداده مگر اینکه با این تفکرات در ارتباط باشد.

وی گفت: مشکل ما با آمریکا و برخی مقامات کشورهای غربی این است که آنها گمان می‌کنند می‌توانند از حربه تروریسم به عنوان برگ برنده خود در سطح سیاست جهانی بهره ببرند.

اسد افزود: آمریکا در دهه 80 قرن گذشته میلادی گروه‌های القاعده و طالبان در افغانستان را «جهادی» توصیف کرد. بوش، رییس جمهوری پیشین آمریکا نیز همین تعبیر را داشت اما همان‌ها پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 این گروه‌ها را تروریست خواندند.

در واقع حربه تروریسم در دستان این کشورها مانند عقربی است که هرگاه فرصتی بیابد، نیش می‌زند البته اگر آنها متوجه باشند. طبیعی است آنها تا زمانی که از تروریسم به عنوان حربه‌ای سیاسی استفاده کنند، توان درک میزان خطر تروریسم برای خود را ندارند.

 

نشست مسکو

 

اسد در بخش پایانی سخنان خود درباره دیدارهایی که در مسکو میان هیاتی از مخالفان و هیات دولت صورت گرفت، گفت: می‌توان از نتایج مثبت حاصل از این مذاکرات سخن گفت. می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم چراکه این اولین باری است که به توافق می‌رسیم. پیش از این چندین مذاکره برای دستیابی به توافقی در مورد اصول این مذاکره صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: این مذاکرات تمام نشده چراکه ما تنها در مورد یک دستور جلسه کلی و جامع به توافق رسیده‌ایم، چهار روز کافی نیست در واقع مذاکره میان نمایندگان اپوزیسیون و دولت دو روز بعد هم ادامه یافت و با این وجود باز هم مذاکرات برای تعیین دستور جلسه کافی نود. نشست آتی از منظر دستیابی به توافقی همه جانبه درباره اصول مذاکره‌ای که به پایان بحران سوریه بیانجامد، افق‌های روشنی دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.