به مناسبت 29 فروردین ماه سالروز ارتش و نیروی زمینی با سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرماندهی نیروی زمینی ارتش درباره عملکرد نیروی زمینی ارتش و فعالیت‌های دیگر این نیرو، گفت و گو کرده‌ایم که گزیده آن پیش روی شماست.

اکنون وقت برای از دست دادن نداریم !

 

  امیر! در آغاز مصاحبه بفرمایید بهترین و درخشان‌ترین دستاورد نیروی زمینی ارتش تا کنون چه بوده است؟

 - بهترین دستاوردهای نیروی زمینی را می توان  از ارتباط مثلثی بین نیروی زمینی ارتش، دانشگاه بخش( تحقیقات و جهاد خودکفایی) و صنعت دفاعی کشور نام برد. با وجود جوانان مستعد در نیروی زمینی ارتش که دارای توان و ظرفیت‌های علمی و فنی خبره هستند، توانسته ایم فاصله بین ایده تا محصول را کم کنیم و متناسب با تهدیدهایی که با آنها روبه‌رو می شویم، سلاح‌ها و ابزارهای دفاعی را طراحی و به کار ببریم. تک تیر انداز شاهر با دستان توانمند همین استعداد‌ها و ظرفیت‌ها ساخته شد که در نوع خود بی مانند است.

 

 آیا برای 29 فروردین 94 از دستاورد تازه‌ای رونمایی می‌شود؟

- در سال‌های گذشته، کارهای مطالعاتی روی نفربرهای توپدار آغاز شد و ان‌شاءا... در  فروردین 1394، رو نمایی از این نفربرها را شاهد خواهیم بود که برای نخستین بار در دنیا رونمایی می شود.

پیشتر همه سلاح‌های ما به روش مهندسی معکوس ساخت و تولید می شد، اما تک تیر انداز 23 میلیمتری که برای نخستین بار در کشور طراحی شده است، این گونه نیست.

در حوزه مخابرات هم کارهای بسیار خوبی انجام شده است. با کمک صنعت دفاعی کشور، بی سیم‌های جهش فرکانس تولید شده که در یگان‌های مخابراتی از آن استفاده می شود.

آنچه به آنها اشاره کردم، تنها بخشی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در حوزه سخت بود. در حوزه نرم، در تاکتیک‌ها و تکنیک ‌ایمان تجدید نظر کرده ایم و به نتایج بسیار خوبی نیز دست یافته ایم.

سلاح شش لول اخگر، تانک بهینه شده صمصام ایرانی، دوربین‌های پیشرفته توپ‌های 23 م.م.، نفربرهای توپ دار و دیگر تجهیزات نیز در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید شده است که می توان آنها را از دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش دانست.

 

 امیر  پوردستان ! در فعالیت پاکسازی میدانهای مین در چه جایگاهی هستیم؟

 - پرسش خوبی کردید. سلاح‌های مرموز و کشنده ای که در دوران دفاع مقدس از سوی دشمن استفاده شد،، میدان‌های مین ناشناخته ای بود که جان بسیاری را گرفته است. از همان دوران جنگ تحمیلی، وقتی با زمین‌های آلوده به مین روبه‌رو شدیم، پاکسازی این کار بر دوش رسته مهندسی گذاشته شد و به حق موفق نیز بودند. در آن زمان، رزمندگان مین‌های برجا مانده در خاک را  به روش سنتی با سیخک‌های کوچک، به دشواری پیدا می کردند.  اما پس از دوران جنگ تحمیلی، قرارگاه پاکسازی مین نیروی زمینی ارتش، به عنوان یک یگان مدعی و با تجربه توانست، با همکاری دیگر ارگان‌ها، زمین‌های گسترده‌ای را که آلوده به مین بودند، پاکسازی کنند.

چنانچه امروز شاهدیم، مردم در مناطق عملیاتی غرب و جنوب از این زمین‌ها به شکل شایسته در زندگی شخصی خودشان استفاده می‌کنند.

در این حوزه، ما تا اندازه‌ای به خودکفایی رسیده ایم. ابزار کار این یگان اعم از مین کوب ها، کفش‌های مخصوص، لباس‌های مجهز و ماشین‌های مین کوب کنترلی را در دست ساخت و تولید داریم که در آینده نزدیک از آن رونمایی می‌شود. در اینجا یاد می کنم از 180 شهید و 750 جانباز قرارگاه پاکسازی مین نیروی زمینی ارتش که جان خودشان را فدای آسایش مردم منطقه کردند.

 

 از جایگاه سرباز در ارتش هم بفرمایید.

- نیروی زمینی، یک نیروی «انسان محور» است. سربازان امانت‌هایی هستند، از سوی خانواده‌های این مرز و بوم و ما باید امانتداری کنیم تا آنها نقش مهمی را که ارتش دارد، به خوبی انجام دهند.

 نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس، 46 هزار شهید تقدیم انقلاب و امام کرد که نزدیک به 40 هزار تن از این عزیزان، سربازان وظیفه نیروی زمینی ارتش هستند و اینجا ست که باید به ارزش سرباز در نیروهای مسلح پی ببریم و این قشر را تکریم کنیم. ما باید کاری کنیم که سرباز به قابلیت لازم برسد که بتواند بدون دغدغه به خدمت  ادامه دهد و آن را به پایان برساند.

برای بحث بومی سازی و افزایش حقوق سربازان هم طرح هایی ارایه شده، هر چند متأسفانه تا این لحظه حمایت نشده است، اما کوشش می کنیم، این مهم هم به سرانجام برسد تا اگر خدای ناکرده، سربازی دچار سانحه شد به او با شایستگی رسیدگی شود.

 

 در باره آموزش‌های جدید سربازی در مراکز آموزشی، آیا سخن تازه‌ای است؟

- امروز آموزش‌های سنتی را کنار گذاشته ایم و تجهیزات رایانه ای را آماده کرده‌ایم که آموزش‌ها را به شکل جزء به جزء تدارک می بیند.کوشش‌ها بر این است که بسیاری از آموزش‌ها در مکان پوشیده باشد.

بیشتر تجهیزات را شبیه سازی کرده ایم تا تجهیزات و سلاح‌های سنگین را در پادگان- آن هم نه برای یک بار بلکه برای صدها  بار - می تواند تکرار کند.

نکته دیگر اینکه برخی درس‌ها به شکل پایه و برخی دیگر به شکل آنچه تهدید نامیده می شود، آموزش داده می شود و آنچه را در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم و از دشمن فرا منطقه‌ای می دانیم، به سربازان آموزش می دهیم.

 در سال 1393 «سلاح ضد زره» رونمایی شد. برجستگی این سلاح چه بودکه در کانون  توجه قرار گرفت؟

- یک ارتباط بسیار خوب در حوزه ضد زره با صنعت دفاعی کشور برقرار کرده‌ایم و از دستاوردهای این ارتباط، می توان به «ضد زره دهلاویه» و «سلاح طوفان» اشاره کرد که گونه بسیار خوبی از سلاح ضد زره است. از خصوصیات این سلاح است که با بالگرد قابل حمل و شلیک است و این امکان را می دهد که در رویارویی با هر تهدیدی از آن استفاده کرد.

البته نیروی زمینی ارتش در حوزه راکت‌ها نیز  احساس نیاز بسیار داشت و باید تجهیز می شد  که گردان راکت انداز به تیپ تبدیل شد و فعالیت‌های خوبی انجام شد که شاهد یگان قدرتمند موشکی نیروی زمینی ارتش هستیم.  همچنین یک کار پژوهشی با هماهنگی صنعت هوا و فضای سپاه قدس در دست انجام است و یک نسخه از این راکت‌ها را آزمایش کردیم که راکت‌های نیروی زمینی در این نسخه، برد و قدرت آتش و دقت‌شان بیشتر شد، اما بنا داریم که این قابلیت‌ها را افزایش دهیم.

در بحث ساخت و تولید تجهیزات باید به این نکته اشاره کنم که تلاش مهندسین توانمند صنعت دفاعی و مهندسین جوان سازمان تحقیقات خودکفایی نزاجا این است که بتوانند قطعه  بومی سازی شده، طراحی و تولید کنند که به موفقیت‌های چشمگیری هم در نیروهای مسلح دست یافته اند .

 

 امروز آیا می توان گفت که نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش در رویارویی با تهدیدهای جهانی، آمادگی دارد؟

- به جرأت می گویم، هیچ نیرویی در نیروهای مسلح به اندازه نیروی زمینی، آموزش‌های تیراندازی و رزمایش انجام نمی دهد و سربازان این نیرو همیشه آمادگی دارند.

برای نمونه، وقتی گروهک تروریستی - تکفیری داعش(دولت اسراییلی عراق و شام) از مرزهای شرقی عراق وارد شد و در یک ماه، خودش را به مرزهای غربی عراق رساند، به موجب نقشه ای که پیشتر در فضای مجازی منتشر کرده بود، بخشی از خاک ایران را نیز جزو نقشه خودش دانسته بود. این گروهک تروریستی می خواست از مرز قصر شیرین وارد ایران شود. در همین زمان به نیروی زمینی ابلاغ شد که داعش تا مرز ایران آمده است! ما 5 تیپ را در مرز مستقر کردیم و اعلام کردیم که 40 کیلومتری مرز عراق، خط قرمز ما با داعش است و با هماهنگی دولت عراق نیروها و بالگردهایمان را فرستادیم و شناسایی کردیم و این قدرت و آمادگی نیروی زمینی ارتش بود که بر دل داعشی‌ها ترس و دهشت انداخت.

 

  امیر! گفته می شود قرار است ارتش حرفه ای تشکیل شود. آیا درست است؟

- ارتش حرفه ای یک گزینه پر هزینه است و با توجه به آمار جوانی که در کشور داریم، هنوز تا رسیدن به ارتش حرفه ای فاصله داریم، اما به عنوان یک کار مطالعاتی در دستور کار است.

 

 در باره استفاده از سربازها در کارهایی که متخصص هستند، چه                               برنامه ای دارید؟

- ما به سرباز به عنوان یک حلقه امنیتی نیازداریم. نخستین مسؤولیت و ماموریتی که از سرباز می خواهیم این است که در این زنجیره فعالیت کند، اما به این معنی نیست که از نیرو ‌های تخصصی سربازان استفاده نشود. ما امروز یگان‌های تخصصی زیادی در نیروی زمینی ارتش داریم که در آنها کارکنان وظیفه  متخصص به کار گرفته می شوند. افزون بر این، نیروی زمینی نزدیک به 3 هزار سرباز خودش را به عنوان امریه به سازمانها می فرستد.

تاکید می کنم که کارکنان وظیفه که به خدمت مقدس سربازی می آیند، کوشش کنند به همان تخصصی ورود پیدا کنند که از نظر کارایی هم، به نفع خودشان باشد و نیز برای نیروی زمینی ارتش یک وزنه ای به حساب آیند.

 

 در آخر، اگر اجازه بفرمایید یک پرسش از زندگی خصوصی شما کنم؟

- بفرمایید.

 

 شما با این همه گرفتاری‌های کاری چگونه به خانواده و یا تفریح در کنار خانواده می رسید؟

- روزی خبرنگاری ازارنستو چگوارا می خواهد با او مصاحبه ای کند. مدت زیادی به درازا می کشد تا چگوارا به او این اجازه را بدهد. پس از مدتی یک روز به او می گوید که من ساعت 2 نصف شب وقت دارم که با تو مصاحبه کنم. سرانجام مصاحبه انجام می‌شود و هنگامی که خبرنگار از او می پرسد که چرا در این زمان به او وقت مصاحبه داده است، او می گوید: ما در پیروزی انقلاب  خود زحمات فراوانی کشیده ایم و کشته‌های زیادی داده ایم، اکنون وقت برای از دست دادن نداریم. 

ما امروز باید از همه انرژی و وقت خودمان استفاده کنیم.  گاه پیش می آید که خانواده ام گلایه می کنند. به آنها می گویم، فکر کنید من در دوران دفاع مقدس شهید شده ام، برای من اولویت این مجموعه بزرگ و این نیروی انسانی توانمند مهم است .

 در آخر، من از زحمات و تلاش‌های بی شایبه خانواده‌های نظامیان، صمیمانه قدردانی می کنم .نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس و نیز امروز، نیازمند پشتیبانی خانواده‌ها هستند.

... و خدمت فرزندان سرباز عزیزم، عرض ادب و احترام دارم و به خاطر زحماتشان نهایت تشکر و قدردانی را می کنم. باید بگویم که خطرناک ترین کارها در ارتش و نیروی زمینی برعهده آنهاست و از فرزندانم می خواهم این رسالتی را که تاریخ بر عهده شان گذاشته، به  شایستگی به انجام برسانند.

تهیه : سروان خطیر / اسفند 1393

تنظیم  :  فرحروز صداقت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.