رخداد اخیر در فرودگاه جده و عمل بی‌شرمانه چند مأمور سعودی، بی‌تردید باید از ابعاد گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گیرد، بویژه آنجا که پای اعمال سیاستها و برخوردهای رسمی و حکومتی در روابط دو کشور در میان است.

تعلیق عمره و چند نکته

 

رفتارمأموران امنیتی سعودی یک رفتار بسیار شنیع، زشت و غیرقابل قبول و خلاف تمامی معیارهای اخلاقی، قانونی و شرعی است که بدون شک باید تا مجازات عاملان پیگیری شود، زیرا اگر مسلمان هم نباشیم به عنوان یک انسان این رفتار آن هم از سوی ماموران امنیت یک کشور که باید الگو و محل پناه مردم باشند، زشت و ناپسند و نهایت پستی و رذالت است.

شاید آنهایی که این عمل را انجام داده اند و کسانی که از آنان حمایت می کنند گمان کنند به حیثیت ملی ایران آسیب زده اند، اما در واقع بیشترین لطمه را به دولت  و ملت عربستان زده‌اند، زیرا این اقدام مأموران امنیتی فرودگاه جده عملی نیست که کشوری به آن افتخار کند و بدتر آن است که این رفتار زشت از سوی مسوولان امنیتی این کشور رخ داده است.

اما به دور از هرگونه اظهار نظری، باید بررسی کنیم عمل و پاسخ درست سیاسی در قبال این رفتار چیست.

در روزهای اخیر اظهار نظرهای تندی در خصوص این رفتار را شاهد بودیم و حتی تحریم سفر عمره از سوی دولت و ملت ایران مطرح شد، در حالی که این تصمیم، چیزی نیست که بسادگی بتوان در مورد آن نظر داد و نیازمند بررسی همه جانبه است.

پیش از آنکه بخواهیم تصمیمی بگیریم که بر روابط دو کشور اثر بگذارد، باید پشت پرده رفتار ماموران فرودگاه جده مشخص شود. باید بدانیم این رفتار نابخردانه به تصمیم احساسی ناشی از هوای نفسانی و خوی حیوانی ماموران فرودگاه جده مربوط است یا یک اقدام سازماندهی شده برای تخریب آبروی ایرانی و حتی رفتاری در جهت تخریب روابط دو کشور در شرایط خاص و بحرانی کنونی منطقه بوده است.

اگر این رفتار یک خطای شخصی و فردی بوده و ربطی به سیاست کلان دولت عربستان ندارد، باید منتظر رفتار دولت عربستان بمانیم. اگر عاملان این رفتار به اشد مجازات برسند و دولت سعودی وظیفه خودش را انجام بدهد به نظر 
نمی رسد نیازی به تصمیمات شدیدتر باشد.

حالت دوم احتمال دخالت دولت عربستان در این رفتار ضد انسانی و غیراخلاقی است. در این صورت اگر مشخص شود این رفتار ماموران فرودگاه جده یک اقدام سازماندهی شده بوده و دولت عربستان در مدیریت آن نقش داشته و از مجازات عاملان این رفتار غیرانسانی خودداری کند، آنگاه باید رفتاری متناسب با رفتار کینه ورزانه دولت سعودی نشان دهیم و برخورد بسیار قاطعی با این رفتار صورت بگیرد. حتی ارزش آن را دارد که یک ضربه بسیار شدیدتری به عربستان زده شود تا هم درس عبرتی برای دولت سعودی و ماموران و مسوولان عربستانی باشد که رفتارهای غیر انسانی را در سر می پرورانند و هم درس عبرتی برای دیگر کشورها با چنین تفکراتی باشد.

البته نمی‌توان این موضوع را از نظر دور داشت که حکومت عربستان سعودی در ماه های اخیر موانع زیادی را برای اعزام عمره گزاران ایرانی به وجود آورده است و با تشدید اختلافهای سیاسی ایران و عربستان حول تحولات منطقه این حکومت ریاض بوده که همواره دست به اقدامهای تحریک آمیز و ایذایی در روابط دو جانبه و منطقه‌ای زده است، از این رو احساسات به وجود آمده در جامعه ایران را می‌توان درک کرد.

باز این روبخش دیگر تحریم سفر عمره که به صورت خودجوش و در قالب انصراف مردم از سفر انجام گرفت نیز یک واکنش طبیعی و یک تصمیم شخصی است و مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند که در شرایط این چنین ناامن، آیا درست است برای انجام یک امر مستحبی به عربستان سفر کنند؟

اما در مورد سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران و تحریم به معنای ایجاد محدودیت و سلب اختیار از مردم برای سفر عمره، باید با دقت و درایت لازم و حساب شده عمل شود .

اگر این یک رفتار و تخلف شخصی از ناحیه چند مأمور بوده و دولت سعودی به قول خود برای محاکمه و اشد مجازات این افراد عمل کند، به تحریم عمره نیازی نیست. اگر هم مراجع بر تحریم عمره تأکید کرده‌اند بر این فرض بوده که این رفتار با برنامه ریزی دولت عربستان انجام شده است. درنهایت اگر این رفتار با مدیریت دولت عربستان بوده و برای ما محرز شد، نه تنها باید حج را تحریم کنیم، بلکه باید به فکر اقدامها و 
پاسخ های شدیدتری هم باشیم.

نهایت اینکه با تصمیم جمهوری اسلامی ایران، حج عمره تا رسیدگی به این جنایت متوقف شد که امیدواریم دولت عربستان برای رفع این مساله واکنش مناسب را نشان دهد و ثابت کند این رفتار وحشیانه تنها از سوی افرادی بیمارگونه بوده و به سیاستهای یک کشور مسلمان ارتباطی ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شب IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    جناب آقای رجایی نسبت به این مواضع حضرت عالی در خصوص تحریم حج وتلاش در جهت تخفیف آن متاسفم.بفرض که فرمایش جناب عالی در مورد حادثه ی فرودگاه جده معقول باشد که معقول نیست چگونه میتوان طرفدار ادامه ی ارتباط با رژیمی بود که مانند اسرائیل و بدتر از آن در حق مسلمانان منطقه به توحش و جنایت مشغول است؟جناب نماینده دل شما چگونه راضی میشود بخشی از مردم مومن و پاک شرشت خود را به کشوری بفرستید که 20 درصد مردمش وهابی است و ما را مشرک میدانند وحاضرند هر بلایی را بر سر مردم ما بیاورند.بهتر است شما عزیزان بفکر مردم خود باشید نه نگران جیب وهابیون که از صهیونیزم هم بدترند.