مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - رئیس شورای اسلامی مشهد از تخصیص هزار و 600 میلیارد ریال توسط دولت برای ساماندهی کشف رود خبر داد.

اتمام پروژه احیای کانال کشف رود؛ شاید تا 5 سال دیگر

انتظاری هروی در حاشیه بازدید اعضای شورای اسلامی مشهد از کشف رود ضمن اعلام این مطلب گفت: مسایل زیست محیطی در حاشیه شهر مشهد بویژه کشف رود بسیار مهم و اساسی است و مسوولان این منطقه باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با اظهار تأسف از اینکه در حاشیه کشف رود ۱۴۰ پمپ آب برای مزارع کشاورزی وجود دارد، افزود: بخشی از آنها توسط شهرداری جمع آوری شده است.

به گفته وی، طول مسیر کشف رود 42 کیلومتر است که 17 کیلومتر از این مسیر برای ساماندهی در دستور کار قرار گرفته است.

* تبدیل کشف رود به منطقه گردشگری

رئیس شورای اسلامی مشهد با بیان اینکه کشف رود می‌تواند به یک منطقه گردشگری مناسب در شهر مشهد تبدیل شود، اظهار داشت: در این زمینه باید طرحهای مناسبی به تصویب برسد.

انتظاری هروی درخصوص شکل‌گیری «سازمان حاشیه شهر» نیز گفت: ایجاد سازمان حاشیه شهر مشهد هنوز توسط وزارت کشور ابلاغ نشده، اما مجموعه ای با مدیریت یکپارچه پیگیر وضعیت حاشیه شهر مشهد هستند.

وی با اشاره به طرح دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد اظهار داشت: براساس این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی حاشیه شهر و ۷۵۰ میلیارد تومان به منظور اجرای طرح در نظر گرفته شد.

به گفته وی دولت در راستای تامین اعتبار اجرای طرح حاشیه شهر و کانال کشف رود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته و بقیه آن توسط شهرداری تامین خواهد شد.

انتظاری با بیان اینکه مسؤولیت قانونی حاشیه و حریم کشف رود، بر عهده سازمان آب است، تأکید کرد: البته نه شهرداری و نه سازمان آب به تنهایی نمی توانند مشکلات تملک و ساماندهی کانال کشف رود را برطرف کنند، بنابراین باید با هماهنگی و همکاری مناسب مشکلات این مناطق را با سرعت رفع کنند.

* جمع‌آوری 140 پمپ آب غیرمجاز

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در جریان این بازدید از طرح مطالعاتی کانال کشف رود توسط مشاوران شهرداری خبر داد و گفت: این طرح از آبان ماه سال گذشته آغاز شده تا مشکلات زیست محیطی آن برطرف شود.

صاحبی یکی از مشکلات شهر مشهد را بحث فاضلاب کانال کشف رود و کشت سبزی و صیفی جات برشمرد و افزود: در همین راستا اقدامهای لازم انجام شده و تاکنون ۱۰ کیلومتر از بستر کانال کشف رود آزاد سازی شده است.

به گفته وی، مجموع اراضی قابل تملک اطراف کانال کشف رود یک هزار و ۹۹۰ هکتار است که تاکنون در بخشی از آن درختکاری و فضای سبز ایجاد شده است.

وی با اشاره به احداث دو هزار هکتار فضای سبز در منطقه کانال کشف رود اظهار امیدواری کرد، پروژه بازسازی و احیای منطقه حاشیه‌ای«کال کشف رود» مشهد که در ۲۰ سال گذشته مشکلات متعدد زیست محیطی ایجاد کرده است تا ۵ سال آینده به اتمام برسد.

صاحبی از برخورد قاطع با متخلفان در رابطه با کانال کشف رود خبر داد و گفت: در آخرین برخورد با متخلفان 140 دستگاه پمپ انتقال آب به زمین های کشاورزی برچیده شد.

وی نتایج اجرای این پروژه را موثر خواند و خاطرنشان کرد: هم اکنون هزار و 990هکتار در طرح تملک قرار دارد که در صورت تملک 100 درصدی آن تمامی این زمین‌ها به فضای سبز تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.