رییس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت که توافق احتمالی نهایی با ایران، یک پیمان رسمی نخواهد بود.

اوباما: توافق هسته ای با ایران یک معاهده رسمی نخواهد بود

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های غربی، باراک اوباما که روزجمعه در نشست مشترک خبری با ماتیو رنتسی نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید شرکت کرده بود، با اعلام این مطلب افزود: طرح بررسی توافق احتمالی ایران توسط کنگره را امضا می کند.

وی افزود: روسای جمهوری آمریکا قادر بوده اند تا به توافقات سیاسی با کشورهای دیگر دست یابند، بدون آنکه کنگره این توافقات را تایید کند.

این رسانه ها در ادامه گزارش خود نوشتند: پیش از این نیز 47 سناتور جمهوری خواه در نامه ای سرگشاده به رهبران ایران هشدار داده بودند که بر اساس قانون اساسی آمریکا، هرگونه توافق هسته ای با دولت آمریکا بدون نظر موافق کنگره، صرفا یک «توافق اجرایی» خواهد بود که رئیس جمهور بعدی می تواند آن را لغو کند.

شبکه تلویزیونی « سی ان ان» دراین باره گزارش داد: اوباما همچنین تاکید کرد که نگرانی اصلی او درباره توافق هسته ای احتمالی این است که اگر جمهوری اسلامی به آن عمل نکند، واشنگتن نمی تواند کار خاصی انجام دهد تا تحریم ها مجددا آغاز شوند.

اوباما در سخنانی پس از تفاهم اولیه لوزان سوییس گفته بود که پس از توافق نهایی و احتمالی، تسهیلاتی به طور مرحله ای درباره تحریم های آمریکا و سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال خواهد شد اما در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش «این تحریم ها فورا به جای خود باز خواهند گشت.

اوباما در پاسخ به سوالی درباره تصمیم روسیه برای لغو پنج ساله ممنوعیت تحویل دادن سیستم های ضدهوایی اس-300 به ایران نیز گفت:

این موضوع به سال 2009 برمی گردد و آن زمان من ولادیمیر پوتین که نخست وزیر روسیه بود دیدار کردم وآنها فروش این سامانه را به درخواست آمریکا متوقف کردند.

وی تصریح کرد: من از اینکه این موضوع تا اینقدر طولانی شد و با وجود اینکه تحریم ها از فروش این تسلیحات تدافعی ممانعت نمی کرد، شوکه شدم.

به گفته رییس جمهوری آمریکا، اقتصاد روسیه تحت فشار است و این یک «فروش قابل توجه» برای آنها بود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.