قدس آنلاين : يك متخصص بیماری های عفونی گفت : شکل شدید بیماری كر ونا ويروس که بویژه در سالمندان، بیماران مزمن قلبی و ریوی و افراد با نقص سیستم ایمنی مشاهده ميشود ،علاوه بر علایم شبه آنفلو آنزا ، تب، سردرد، اسهال ،نارسایی تنفسی و کلیوی را نیز به همراه دارد که در مواردی سبب مرگ بیماران می شود.

كرو نا ويروس در انسان با علايم آنفلو آنزا بروز مي كند

به گزارش قدس آنلاین "دکتر محمد جواد قبولی" متخصص بیماری های عفونی ،در اولین کنگره بین المللی استراتژی های پیشگیری از عفونت های مرتبط با مراقبت از بیمار ،گفت:کرونا ویروس ها از جمله ویروس های شایع هستند که در همه افراد سبب بروز بیماری در طول زندگی خواهند شد. به گفته او این ویروس ها معمولاً سبب بروز بیماریهای خفیف تا متوسط تنفسی نظیر سرماخوردگی می شوند.

دکتر قبولی در ادامه افزود در سال 2004 در آسیای جنوب شرقی ،گونه ای از این ویروس منجر به بروز بیماری سارس شد که پس از کنترل، مورد جدیدی از آن تاکنون گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس جدید قادر است حیواناتی نظیر میمون، گربه، سگ و جوندگان را مبتلا کند، ادامه داد این بیماری در انسان به صورت علایم شبه آنفولانزا در دستگاه تنفسی فوقانی نظیر آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، تب به صورت کوتاه مدت بروز می کند. گرچه بروز این علایم به صورت کوتاه مدت شایع است اما در مواردی ویروس قادر است ،سبب بروز بیماری در دستگاه تنفسی تحتانی شده و منجر به ذات الریه شود.

به گفته دکتر قبولی شکل شدید بیماری که بویژه در سالمندان، بیماران مزمن قلبی و ریوی و افراد با نقص سیستم ایمنی مشاهده خواهد شد، علاوه بر علایم مذکور، تب، سردرد، اسهال و نارسایی تنفسی و کلیوی را نیز به همراه دارد که در مواردی سبب مرگ بیماران می شود.

دکتر قبولی در خصوص راه انتقال بیماری گفت: گرچه راههای انتقال بیماری به طور دقیق مشخص نشده است اما سرفه و عطسه، تماس نزدیک از جمله دست دادن و در آغوش کشیدن، تماس دست با سطوح و وسایل آلوده و سپس تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان از جمله راههای انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

دکتر قبولی که با عنوان یکی از سخنرانان در کنگره بین المللی استراتژیهای پیشگیری از عفونت های مرتبط با مراقبت از بیمار شرکت کرده بود ،در پایان از عموم افراد خواست با رعایت بهداشت دست، در سلامت خود و افراد جامعه کوشا باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.