قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: شايد تصور شود كه گرسنگي و اشتها به غذا خوردن تفاوتي با هم ندارند اما اين طور نيست. گرسنگي حالتي است كه پيش از غذا خوردن بروز مي كند و اشتها تمايلي است كه هميشه احساس مي شود و در صورت توجه به آن اضافه وزن را به همراه دارد. براي رسيدن به وزن ايده آل لازم است تا به شرايط واقعي نياز بدن به غذا خوردن توجه داشت.

اگر اشتهاي زيادي به غذا خوردن داريد، حتما اين مطلب را بخوانيد!

گرسنگي واقعي چيست؟

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛‌ گرسنگي و اشتها دقيقا مترادف هم نيستند و توجه به تفاوت آنها براي غلبه بر بسياري از پرخوري ها كمك مي كند. گرسنگي يك احساس كاملا فيزيولوژيك بدن است كه در صورت كمبود انرژي بدن به خصوص نياز به نشاسته كه مهم ترين عامل تامين انرژي است بروز مي كند. در اين صورت احساس مي شود كه معده حالت  خالي شدن پيدا كرده و معمولا با صداي غار و غور همراه است. همچنين عدم تمركز و بداخلاقي نيز در اين شرايط به سراغ فرد مي آيد. اين احساس گرسنگي قبل از وعده هاي غذا صبحانه، ناهار و شام كاملا طبيعي است و بلافاصله پس از غذا خوردن احساس بهتري ايجاد مي شود.

اشتها چيست؟

اشتها تمايل به خوردن است حتي اگر واقعا گرسنه هم نباشيد مانند علاقه به دومين تكه دسر پس از شام يا بيسكوييت در بعد از ظهر در حالي كه ناهار كاملي صرف شده است. در واقع، در اغلب موارد اين حالت وجود دارد. اگر قبل از اينكه به اين علاقه اهميت بدهيد از خود بپرسيد " آيا من واقعا گرسنه هستم؟" و يك ليوان بزرگ آب بنوشيد، شانس زيادي خواهيد داشت كه تسليم اين خواسته نشويد.

چطور مي توان اشتها را كنترل كرد؟

ساده ترين راه حل آهسته غذا خوردن است. در واقع، مغز هر آنچه خورده مي شود از جمله پروتئين ها،‌نشاسته، چربي ها و كالري ها را ثبت مي كند. اين مركز سيري از زمان تولد عملكرد خود را آغاز كرده است. هنگامي كه در زمان غذا خوردن به مقدار نياز بدن نزديك مي شويد، اين مركز سيري پيام مي فرستد و تمايل براي غذا خوردن كمتر مي شود. وقتي كه مقدار لازم غذا به بدن رسيد، ديگر تمايلي براي غذا خوردن وجود ندارد.

 اما براي اين منظور لازم است تا غذا به آرامي خورده شود و هر لقمه تا زماني كه به شكل مايع در آيد خوب جويده شود. دليل اين است كه مركز سيري فقط 15 دقيقه پس از شروع غذا خوردن فعال است. اگر لقمه هاي بزرگي بلعيده شود، مغز نمي تواند مقدار غذا را به طور دقيق محاسبه كند. غذا خوردن سريع باعث خوردن مقدار بسياري غذا مي شود. جويدن آرام لقمه كمتر غذا خوردن در پي دارد.

چطور مي توان بر اشتها غلبه كرد؟

اولين راهكار اين است كه مركز سيري زودتر فعاليت خود را آغاز كند. به عنوان مثال مي توان قبل از شروع غذا تكه اي نان ميل كرد. در اين صورت پيام " نشاسته" در مغز ثبت مي شود و پس از آن به طور طبيعي مقدار كمتري غذا ميل خواهيد كرد.

نوشيدن يك ليوان آب گوجه فرنگي كاملا غليظ يا يك سيب نيز مؤثر خواهد بود و در عين حال مقدار زيادي آنتي اكسيدان نيز به بدن مي رساند.

همچنين توصيه مي شود هميشه غذاي خود را با سبزيجات ترجيحا خام آغاز كنيد. در اين صورت مجبور هستيد به خوبي آنها را بجويد كه در نتيجه حجم معده را پر مي كند و در ايجاد احساس سيري موثر است. به جاي اينكه سالاد را همراه غذا بخوريد، آن را در ابتدا ميل نماييد.

منبع:www.Esante.fr

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.