قدس آنلاين - محبو به بوري ـ پروفسور "وینگ هونگ ستو" گفت : گر چه مصرف كمتر آنتي بيو تيكها نتايج خوبي در بر دارد، اما مصرف كمتر تنها چاره كار در مبارزه با ميكرو ار گانيسم ها نيست.

مصرف آنتی بیوتیکها باید به صورت بسیار جدی کنترل شود

به گزارش قدس آنلاین ،پروفسور "وینگ هونگ ستو" گفت : گر چه مصرف كمتر آنتي بيو تيكها نتايج خوبي در بر دارد، اما مصرف كمتر تنها چاره كار در مبارزه با ميكرو ار گانيسم ها نيست، بلكه جمع آوری اطلاعات، بررسی وضعیت مصرف آنتی بیوتیکها و نیز پایش اقدامات مؤثر برعلیه میکروارگانیسم ها، شناسایی میکروبهای مقاوم و ... از جمله راههایی است که می تواند در ساماندهی مصرف آنتی بیوتیک در کشورها مؤثر باشد.

دکتر "کیارش قزوینی" میکروبیولوژیست و يكي از اعضاء علمي اولین کنگره بین المللی استراتژیهای پیشگیری از عفونت های مرتبط با مراقبت از بیمار به خبرنگار قدس آنلاین، توضیح داد: به دلیل مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها جامعه پزشکی در حال حاضر شاهد حضور باکتریهای جدیدی شده است که با آنتی بیوتیکهای موجود از بین نخواهد رفت. او ضمن ابراز تأسف از این موضوع گفت: (استافیلو کوکوس آرئوس مقاوم به متی سیلین1)،(باکتریهای دارای آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف2)،(آنتروکوک مقاوم به وانکو مايسین3) از جمله باکتریهای جدید هستند که دانشمندان برای آنها نام های اختصاصی در نظر گرفته اند. به گفته او این باکتریهای جدید که گونه هایی کاملامتفاوت از گونه های گذشته هستند ،در صورت ایجاد بیماری در فرد به سختی درمان می شوند یا حتی در مواردی درمان ناپذیر هستند.

دکتر قزوینی در ادامه از مقاومتهای آنتی بیوتیکی نام برد و ادامه داد بروز مقاومتهای میکروبی در کشور ایران بیشتر از سایر کشورها مشاهده می شود که باید در این زمینه چاره ای جدی اندیشید.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود نتایج بیشتر تحقیقات نشان دهنده این است که پیشگیری از بروز عفونت ها مهم ترین اقدام است که اساس این پیشگیری را رعایت بهداشت دست تشکیل می دهد.

دکتر قزوینی در ادامه توضیح داد، نتايج یک تحقیق نشان داده است که  استفاده 30 درصدی از محلول های ضدعفونی کننده دست، بروز عفونت های بیمارستانی را تا يك سوم موارد کاهش داده است به گفته او نتایج یک تحقیق دیگر نشان دهنده این موضوع است که افزایش مصرف محلولهای ضد عفو ني كننده  دست سبب کاهش تجمع میکروارگانیسم ها بر روی دست و نیز بروز عفونت های بیمارستانی به میزان بسيار قابل تو جه شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که صرف هزینه در زمینه رعایت بهداشت دست سبب بهتر شدن  وضعیت سلامت جامعه به میزان بسیار چشمگیری خواهد شد ،از مسؤلان بیمارستان ها خواست امکانات لازم در این زمینه را بوفور در اختیار کادر درمان قرار دهند. او در پایان از مردم  نيز خواست رعایت بهداشت دست را بخصوص در هنگام ملاقات با بیماران در بیمارستان جدی بگیرند.

دکتر "طلعت مختاری آزاد" مدیر گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه تهران نیز، در نشست خبری کنگره اعلام کرد ،شا يعترين  راه انتقال بیماری آنفلوآنزا، ابولا، سارس و ... تماس است که مهم ترین اقدام در جلوگیری از بروز این بیماریها، رعایت بهداشت دست می باشد.

پروفسور وینگ هونگ ستو "win Hongseto" مشاور ارشد كنترل كيفيت و ايمني هنگ كنگ و استاد دانشگاه  نیز در این نشست خبري،  گفت: مصرف آنتی بیوتیکها باید به صورت بسیار جدی کنترل شود. به گفته او گر چه مصرف كمتر آنتي بيو تيكها نتايج خوبي در بر دارد ،اما مصرف كمتر  تنها چاره كار در مبارزه با ميكرو ار گانيسم ها نيست، بلكه جمع آوری اطلاعات، بررسی وضعیت مصرف آنتی بیوتیکها و نیز پایش اقدامات مؤثر برعلیه میکروارگانیسم ها، شناسایی میکروبهای مقاوم و ... از جمله راههایی است که می تواند در ساماندهی مصرف آنتی بیوتیک در کشورها مؤثر باشد. به گفته او گرچه در بسیاری از کشورها داروخانه ها بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک در اختیار متقاضیان قرار می دهند، اما این موضوع در کشور هنگ کنک مشاهده نمی شود، و در صورت مشاهده از سوی مسؤلان با متخلف برخورد خواهد شد.

پروفسور وینگ هونگ سِتو در ادامه در خصوص مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها گفت:  گر چه در مواردی برای از بین بردن برخی از عفونت ها در صنعت دامپروری و طيور  از آنتی بیوتیکها به صورت محدود استفاده می شود،اما باید توجه داشت که تجویز بر خي از آنتی بیوتیکها نظیر وانکومایسين به دلیل استفاده بشری در  صنعت دامداری و ... ممنوع است.

 

[1]Methicillin resistant staphylococcus aureus

[2] Extensive spectrum B-Lactamase

[3]Vincomycin resistant entrococci

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.