قدس آنلاين - محبو به بوري ـ دكتر علی اکبرپور فتح اله گفت : ترانسفوزيون خون مثل ازدواج است كه نبا يد نا بخر دانه انجام شود بلكه براي تجويز ترانسفوزيون خون بايد "محافظه کارانه" عمل كرد .

کاهش 10 برابری بروز هپاتیت C و HIV در گیرندگان خون و فرآورده های خونی

دکتر علی اکبرپور فتح اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون در اولین کنگره بین المللی استراتژی های پیشگیری از عفونت های مرتبط با مراقبت از بیمار، اظهار کرد، بروز عفونت بعد از انتقال خون به بیمار یکی از چالش های بزرگی است که همواره سازمان انتقال خون با آن دست و پنجه نرم می کند و آرزوی خطر صفر را پس از ترانسفوزیون خون در ذهن می پروراند.

دکتر پورفتح اله در ادامه گفت: این چالش بزرگ بخصوص  در یکی، دو دهه گذشته به دلیل بروز بیماریهای نوپدید نظیر HIV، هپاتیت و ... ملموس تر شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن اظهار این موضوع که در گذشته از هر 10 مورد ترانسفوزیون خون ، یک مورد مبتلا به هپاتیت B می شد، افزود در حال حاضر امکان انتقال عفونتهای شناخته شده به حداقل میزان ممکن رسانده شده است. وی با بیان اینکه سالانه هزار بیمار در کشور از داروهای "مشتق از پلاسما" استفاده می کنند توضیح داد: به دلیل آلودگی احتمالی این داروها از زمان بروز مشکل انتقال بیماری هپاتیت B و C در جهان، و به منظور جلوگیری از بروز بیماریهای غیر بومی ،برخی از کشورها اجازه توزیع این قبیل داروهای تولیدی از کشورهای دیگر را در كشور خود نمی دهند.

دکتر پورفتح اله در ادامه گفت: در کشور 20 هزار نفر از بیماری تالاسمی، رنج می برند که سالانه 300 هزار واحد خون دریافت می کنند و خو شبختانه  تاکنون در این بیماران، موردي از بیماری HIV مشاهده نشده است. وی عدم ابتلاء بیماران تالاسمی به ویروس HIV را ناشی از عملکرد مطلوب سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد و افزود بروز هپاتیت C نیز در کشور ایران از سایر کشورها بسیار کمتر است.

اهداء مستمر، گزینش و آموزش اهداء کنندگان و حذف افراد پر خطر از لیست اهداء کنندگان خون ،از جمله تدابیری است که توسط سازمان انتقال خون برای ارائه خون و فرآورده های سالم آن در نظر گرفته است. به گفته دکتر پورفتح اله با اتخاذ تدابیر مذکور، بروز هپاتیت C و HIV  در كشور با کاهش 10 درصدی آن همراه بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن بیان این موضوع که هر مورد ترانسفوزیون خون شانس بروز عفونت های بیمارستانی را 2 برابر خواهد کرد ،از جامعه پزشکی خواست که ترانسفوزیون خون  را "محافظه کارانه" تجویز کنند. وی با بیان این موضوع که انتقال خون مثل ازدواج است كه  نباید نابخردانه انجام گیرد، از تصمیمات نادرستی که در مواردی برای ترانسفوزیون خون در نظر گرفته می شود، ابراز ناخرسندی کرد و گفت حتی در مواردی شاهد بوده ایم که برای بهبود زخم، ترانسفوزیون خون تجویز شده است. دکتر پورفتح اله ضمن بیان این موضوع که، خون سالم، خونی است که مصرف نشود، از جامعه پزشکی خواست با اصلاح صحیح مشکلات بیماران قبل از عمل جراحی نظیر درمان انواع کم خونی ها، استفاده از داروهای منقبض کننده عروق و کاهش مصرف داروهای منبسط کننده عروق خونی و ... در حین عمل جراحی، مصرف خون را در بیماران کاهش دهند.

وی به نتایج یک تحقیق در آمریکا اشاره کرد که انجام اقدامات فوق و انتقال خون محافظه کارانه سبب کاهش مصرف به صورت چشمگیری در بیماران شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با مدیریت صحیح مصرف خون، مشکلات انتقال خون در بیماران در کشور به حداقل رسانده شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.