قدس آنلاین – اصفهان : مسوول بازار گیاهان دارویی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: این نمایشگاه نتیجه سومین سال همکاری سازمان میادین و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان است که در سه بخش گل و گیاهان زینتی، ماهیان تزیینی و گیاهان دارویی برگزار شده است.

تقویم کشور در آرزوی برگشت روز گل/ استفاده اصفهانی ها از گل و گیاه، چهار برابر شده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، پیمان رضایی در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و ماهیان تزیینی اصفهان ، افزود: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه های برگزار شده در زمینه گل و گیاه این است که به صورت تخصصی و با دعوت از اساتید برجسته دانشگاهی استان اصفهان، خبرگان صنف گل و گیاه و ماهیان تزیینی و مسوولین دستگاه های مرتبط و نیز تولیدکنندگان برتر در این زمینه برگزار می شود.

وی تأکید کرد: از این طریق تلاش شده است این نمایشگاه از یک نمایشگاه معمولی به سمت تخصصی تر شدن پیش رود و خوشبختانه این نمایشگاه در سه سال اخیر اثرات عمیقی بر کار تولیدکنندگان این صنف داشته است.

مسوول بازار گیاهان دارویی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: در نمایشگاه امسال بیش از 50 تولیدکننده گل و گیاه زینتی، 20 شرکت دارویی و 20 شرکت یا تولیدکننده ماهیان تزیینی شرکت داشتند.  

وی با اشاره به اقدامات مؤثر بازار گل و گیاه اصفهان در جهت ارتقای این بخش گفت: برگزاری 18 جشنواره گل و گیاه توسط این بازار در استان اصفهان از جمله مهم ترین این اقدامات بوده است.

رضایی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه ها و جشنواره ها استفاده از گل و گیاه را در شهر اصفهان چهار برابر کرده و از طریق این افزایش تقاضا، تولیدکننده به افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات خود دلگرم می شود و نیز اشتغال زایی این بخش افزایش می یابد.  

از ورشکستگی واحدها تا روزگار صادرات و تولید گونه های خاص

رضایی ادامه داد: زمانی در استان اصفهان شرایط کاری گلخانه داران به قدری سخت شده بود که برخی در آستانه تعطیلی قرار داشتند اما هم اکنون با حمایت های صورت گرفته و نمایشگاه های برگزار شده تعداد فعالیت این بخش به 160 تولیدکننده در بازار گل و گیاه اصفهان افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان اولین بازار گیاهان دارویی در کشور را دارد، گفت: اتفاقی که در دل این بازار افتاده است برگزاری 9 جشنواره تخصصی گیاهان دارویی است که موجب توسعه فرهنگ مصرف گیاهان دارویی شده است.

وی با اشاره به کمک های سازمان های مختلف در توسعه پرورش ماهیان زینتی نیز گفت: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان از دو سال گذشته با در اختیار گذاشتن فضایی برای عرضه تولیدات فعالان بخش ماهیان تزیینی سعی در حمایت از این افراد داشته و اکنون بسیاری از این فعالان به خودباوری رسیده و اقدام به تولید گونه های خاصی کردند که زمانی وارداتی بود.

وی یادآور شد: بسیاری از تولیدکنندگان ماهیان زینتی در اصفهان هم اینک به افق های صادراتی چشم دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاه های گل و گیاه موجب ارتباط نزدیک تر بین تولید کننده و مصرف کننده و اصحاب رسانه و خبرگان این صنف می شود و نیز هم افزایی و همکاری بین این افراد و سایر نهادهای خدمات رسان را به وجود می آورد.

احمد رییس زاده افزود: استان اصفهان بیش از یکهزار و 70 هکتار مساحت کشت محصولات گلخانه ای دارد که هم اینک با احتساب استان های دارای گلخانه های چوبی سنتی اصفهان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.  

وی گفت: استان اصفهان در زمینه تولید محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی سالانه در حدود 200 هزار تن انواع گوجه، خیار، فلفل رنگی، توت فرنگی و بادمجان گلخانه ای تولید می کند و انواع محصولات گلخانه ای مانند گل و گیاه شاخه بریده، درختچه های زینتی، درختان گلدانی و گل های فصلی و نشایی نیز هر ساله به میزان قابل توجهی در اصفهان پرورش داده می شود.

وی تأکید کرد: در استان اصفهان در حدود 140 هکتار به پرورش چهار محصول مذکور اختصاص یافته که از این میزان 80 هکتار گلخانه های چوبی سنتی است که بیشتر در شهرستان های خمینی شهر و اصفهان و حوالی مرکز استان واقع شده است.  

به گفته وی در این فضا سالانه 27 میلیون و 600 هزار شاخه گل نشایی، 35 هزار و 800 انواع گل و گیاه شاخه بریده، بیش از 10 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی و حدود 2 میلیون گلدان گیاه آپارتمانی تولید می شود.  

وی با اشاره به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه محصولات گلخانه ای اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش زیادی از کشور در کمربند خشکسالی واقع شده و یکی از راهبردهای اصلی، استفاده بهینه از آب و کشت گلخانه ای است، توسعه فضاهای گلخانه ای در زمره سیاست های وزارتخانه جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران کشت گلخانه ای

وی افزود: گلخانه بازدهی استفاده از آب را بالا می برد و هر سرمایه گذاری که مایل به توسعه و احداث واحد گلخانه ای است می تواند از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کند.

رئیس زاده با اشاره به اینکه سهم آورده شخصی در بهره مندی از این تسهیلات در سال 94 هنوز اعلام نشده، گفت: در سال 93 با 20 درصد آورده شخصی سرمایه گذاران می توانستند از 80 درصد تسهیلات بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته سرمایه گذاران برای دریافت 88 میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی شدند.

وی درباره سایر سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات گلخانه ای گفت: توسعه تولید گیاهان دارویی به دلیل خشکسالی و نیاز کشور به ارزآوری و امکان فرصت اشتغال زایی بیشتر از دیگر بخش های مورد توجه وزارتخانه است.

بازار و فروش، دغدغه مهم تولیدکنندگان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اکنون تولیدکنندگان گیاهان دارویی در اصفهان می توانند در سطح وسیع تولید کنند اما دغدغه فروش دارند و نیازمند تضمین بازار هستند بنابراین تنها راه، فرآوری بسته بندی و بالابردن ارزش افزوده در این بخش است.

وی گفت: وجود مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان و دو دانشکده کشاورزی برجسته یعنی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با کادر مجرب فرصت بسیار مناسبی برای توسعه و افزایش تولیدات گیاهان دارویی است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری روز گل به تقویم کشور برگردد و در خرداد ماه این روز را جشن بگیریم.

وی افزود: امیدواریم با توسعه فعالیت و تقویت تشکل هایی که به صورت تخصصی در این بخش فعالیت می کنند روز گل را دوباره احیا کنیم.

محسن رخشان، مدیر امور نمایشگاه ها و جانشین رئیس ستاد نمایشگاه های اصفهان نیز در این مراسم گفت: چهارمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه اصفهان نتیجه فعالیت تخصصی شرکت نمایشگاه های استان اصفهان با همکاری سازمان میادین و مشاغل شهری شهرداری اصفهان، جهاد کشاورزی استان اصفهان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری استان و سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهرداری اصفهان است.

وی افزود:  مسابقه ویژه ماهیان زینتی، گل های شاخه بریده و همایش و مشاوره گیاهان دارویی از برنامه های جانبی این نمایشگاه بوده است.

در این مراسم از تعدادی از فعالان و تولیدکنندگان برتر در زمینه گیاهان تزیینی، گیاهان دارویی و ماهیان زینتی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.