سرکنسول های چند کشور همسایه ایران با حضور در مجموعه فرهنگی – تاریخی توس از آرامگاه فردوسی بازدید و از نزدیک با شخصیت، آثار و اندیشه های حکیم ابوالقاسم فردوسی آشنا شدند.

آرامگاه فردوسی میزبان نشست مشترک سرکنسولان مستقر در مشهد
 
به گزارش ایسنا- در این بازدید سرکنسول های کشورهای ترکمنستان، عراق، ترکیه و پاکستان با حضور در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی از این آرامگاه، موزه توس، دیوار قدیمی توس و بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید به عمل آوردند.
 
در این بازدید که رجبعلی لباف خانیکی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، غلامرضا ارباب خالص رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و تعدادی از مدیران استان نیز حضور داشتند، سرکنسول‌های کشورهای همسایه  و رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد از بخش‌های مختلف آرامگاه فردوسی بازدید و در ضمن بازدید آن‌ها نقالی و شاهنامه خوانی نیز به صورت زنده اجرا شد.
 
نشست صمیمی بین سرکنسول های کشورهای همسایه و مدیران فرهنگی استان خراسان رضوی برنامه بعدی حضور این افراد  در آرامگاه فردوسی بود که این نشست نیز در فضایی بسیار صمیمی برگزار و در آن در خصوص مهمترین موضوعات مرتبط با توسعه ارتباطات فرهنگی صحبت و تبادل نظر شد.
 
رجبعلی لباف خانیکی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این نشست ضمن خیر مقدم به سرکنسول ها و نمایندگان وزارت خانه های مختلف در ایران گفت: خوشبختانه کشورهای کشورهای همسایه دارای اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی هستند که از آن جمله می‌توان به وجود عرفا، اندیشمندان، شاعران و دانشمندانی اشاره کرد که دارای وجوه مشترک در بین چند کشور هستند.
 
لباف خانیکی ادامه داد: در این میان نوروز به عنوان مهمترین وجه اشتراک کشورهای مختلف منطقه یکی از مهمترین اشتراکات فرهنگی به حساب می آید که باعث شده تا کشورها دورهم جمع شوند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امیدوارم این نشست‌ها و اینگونه بازدیدها تداوم یابد و این فرصت به وجود آید تا بتوان از آثار فرهنگی و تاریخی کشورهای یکدیگر به صورت مداوم بازدید کنیم.
 
لباف ادامه داد: بزرگترین و مهمترین وجه اشتراک بین ایران وکشورهای مختلف منطقه میراث بزرگی به نام نوروز است که در حقیقت جزو میراث معنوی به حساب می آید و بزرگترین میراث کشورهای مختلف منطقه است.
 
این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود به برگزاری همایش های بین المللی با موضوع نوروز درکشورهای مختلف اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این گونه همایش ها نشان دهنده اشتراکات فرهنگی بین ایران و کشورهای همسایه است.
 
لباف خانیکی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برگزاری این گونه نشست‌ها به طور حتم می تواند به توسعه فرهنگی و گسترش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی بین کشورهای همسایه کمک کند.
 
سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به وجوه فرهنگی و اشتراکات مهم فرهنگی بین ایران وکشورهای مختلف منطقه گفت: بسیار خرسند هستم که این نشست برگزار شد و این موضوع نشان دهنده اهمیت مسایل فرهنگی بین ایران و کشورهای مختلف است.
 
وی با اشاره به مفاخر بزرگ ایران در استان خراسان رضوی گفت: وجود آرامگاه شاعران و بزرگانی مانند فردوسی، عطار وخیام نشان دهنده اهمیت این استان  است بنابراین می توان از این فرصت فرهنگی به بهترین نحو استفاده کرد.
 
سرابی هم چنین با اشاره به دیگر ظرفیت‌های فرهنگی ایران و کشورهای همسایه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می تواند به توسعه فرهنگی بین ایران و کشورهای همسایه کمک کند برگزاری هفته های فرهنگی ایران درکشورهای مختلف است که استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان هایی که در حوزه فرهنگی دارای ظرفیت های بسیار بالایی است این آمادگی را دارد.
 
در این نشست همچنین غلامرضا ارباب خالص رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و حضور سرکنسول های کشورهای همسایه ایران در مشهد در آرامگاه فردوسی این اتفاق مهم را یک اقدام بزرگ فرهنگی ذکر کرد که می تواند زمینه ساز کارها و قدم های بزرگ فرهنگی در منطقه باشد.
 
وی با بیان اینکه جهانی عاری ازجنگ و همراه با صلح، دوستی و آرامش آرزوی ماست ادامه داد: نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی این نقش را به خوبی ایفا کرده است که پیام آور صلح و دوستی برای جهانیان باشد.
 
رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند گان در مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه از برگزاری این نشست بسیار خوشحال شده ام گفت: برگزاری این گونه نشست ها نشان دهنده اتحاد، یکپارچگی و همدلی بین کشورهای همسایه است.
 
وی گفت: ایران به خوبی توانسته است نقش خود را در زمینه پذیرایی و میزبانی ازگردشگران و نیز میزبانی از پناهندگان به خوبی ایفا کرده است.
 
وی با ابراز خرسندی از حضور در مجموعه فرهنگی توس و بازدید از آرامگاه فردوسی به برگزاری نشست صمیمی سرکنسول های کشورهای همسایه ایران اشاره کرد و افزود: این موضوع نشان دهنده اتحاد جمعی بین این کشورهاست.
 
در ادامه این نشست صمیمی هم چنین سرکنسول کشور ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان نیز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون  اشتراکات فرهنگی بین ایران و کشورهای خود پرداختند و سید مهدی سیدی مسئول امور فرهنگی آرامگاه فردوسی نیز توضیحاتی را در خصوص فردوسی و اشتراکات فرهنگی بین ایران و کشورهای مختلف ارائه کرد.
 
وجود آثار فرهنگی و تاریخی، وجود شاعران، عارفان، بزرگان، اندیشمندان و شخصیت های مهم فرهنگی در کشورهای همسایه ایران، شعر، ادب، عرفان و نیز مواریث معنوی مشترک، زبان، آئین، دین و اشتراکات فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله مهمترین موضوعاتی بود که این افراد در صحبت های خود به عنوان وجه اشتراک بین ایران و کشورهای همسایه یاد کرده و با ابراز خرسندی از برگزاری این گونه نشست ها خواستار تداوم آن شدند.
 
دراین نشست آقایان سردار محمد گاراجایوف سرکنسول ترکمنستان، یاور عباس سرکنسول جمهوری اسلامی پاکستان، محمت دوغان سرکنسول ترکیه، نصیر عبدالحسن عبدالله سرپرست سرکنسولی عراق و توشیتسو کاواچی رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد حضور داشتند
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.