عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه منافع ملی ایران محصول تفکر جهادی و ایدئولوژی انقلابی است،‌ گفت: مذاکرات باید در چارچوب عقلانیت سیاسی و غیرت انقلابی باشد و این مسئله با عزت و حقوق ملت منافاتی ندارد.

منافع ملی ایران محصول ایدئولوژی انقلابی است/ مذاکره در چارچوب عقلانیت سیاسی و غیرت انقلابی باشد
 
  •  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ظهر امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان موضوعاتی پیرامون انقلاب و مبانی سیاست خارجه و تبیین آیات قرآن در این زمینه گفت:‌ غربی‌ها سازمان‌های بین‌المللی را هم با خط قرمز منافع خودشان تشکیل دادند و حق وتوهای اعلام شده و اعلام نشده ایجاد کردند و حتی از قوانین به نفع خودشان استفاده می‌کنند و کاملاً با موضوعات مختلف برخورد گزینشی دارند و حتی نمونه‌ای از متون که در دانشگاه‌های جهان و ایران تدریس می‌شود بیان می‌کند که سیاستمدار موفق باید بداند در تأمین منافع ملی کشورش چگونه از ظرفیت‌های غیررسمی برای عبور آشکار نشده از خط قرمزها استفاده کند.

وی افزود: در این رابطه یک دسته از آیات قرآن آیات جهادی هستند که گاهی فرمان جهاد جهان‌شمول را می‌دهند ولی این فرمان مبتنی بر به زور مسلمان کردن غیرمسلمانان نیست زیرا امکان اجبار در تغییر عقیده در دین ما وجود ندارد.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌ آیات مبتنی بر سیاست خارجی در قرآن بر مدارا یا جهاد تبیین شده‌اند که هر دو درست است ولی باید در زمان مناسب خود صورت گیرد.

وی با بیان اینکه منافع ملی در همه جای دنیا تعریف ایدئولوژیک دارد، اظهار داشت: اگر کسانی به فکر توسعه ایدئولوژیک در جهان باشند اقتدار ملی را هم در نظر می‌گیرند، آمریکا به کشورها حمله می‌کند و بهانه امنیت ملی کشور خود را مطرح می‌کند و استدلالش این است که اگر به خاورمیانه ضربه نزنیم کشورهای این منطقه به آمریکا ضربه می‌زنند و همین افکار با این استدلال‌ها قوانین سازمان ملل را نوشته‌اند و جامعه جهانی را در دست گرفته‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:‌در چند سال گذشته کشورهای انگلستان،‌فرانسه و آمریکا ما را به بمباران اتمی تهدید کردند و همین افراد قوانین بین‌المللی را هم می‌نویسند ولی خودشان به آن پایبند نیستند.

وی اضافه کرد: آمریکا و فرانسه در نوشتن قانون اساسی برای خودشان قدرت را نه بر اساس مذهب ترسیم کرده‌اند نه قومیت،‌ در صورتیکه اگر قرار بود بر اساس مذهب در آمریکا دسته‌بندی صورت بگیرد سه جریان عمیق مسیحی مطرح می‌شدند و آمریکا چند تکه می‌شد.

رحیم‌پور ازغدی گفت: ولی در کشورهایی که از سوی آمریکا اشغال شده‌اند قدرت به سبک مذهب یا قومیت تقسیم می‌شود و حتی مسلمانان را به دو دسته شیعه و سنی تقسیم می‌کنند و در یک کشور اشغال‌شده می‌گویند رئیس‌جمهوری باید مسیحی باشد،‌نخست‌وزیر سنی و رئیس مجلس شیعه.

وی ادامه داد: در بوسنی نیز قومیت و مذهب را مطرح کرده و این کشور را به سه گروه بوسنیایی، صرب‌ها و کروات‌ها تقسیم‌بندی کرده‌اند در حالیکه حتی در اتحادیه اروپا نیز تقسیم بر اساس مذهب صورت نگرفت و اتحادیه‌ای با پول واحد، ارتش واحد و قانون اساسی واحد تشکیل دادند.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌ در هیچ کجای دنیا نداریم که اسم یک خانواده بر روی کشوری باشد ولی انگلیسی‌ها برای حفظ منافع خودشان در عربستان نام سعودی را بر روی عربستان قرار دادند و گفتند سند عربستان را به نام شما می‌زنیم.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آنها دموکراسی در ایران، غزه،‌ عراق، یمن و ... را نفی می‌کنند و می‌گویند مشروعیت ندارد ولی نظام شاه را دارای مشروعیت می‌دانستند.

وی با بیان اینکه کشورهای آمریکا و غرب به هیچ کدام از تعاریف دیپلماسی که خودشان بیان می‌کنند عقیده ندارند، گفت:‌ به خصوص در دهه‌های اخیر می‌گویند فقط دولت‌ها بازیگران اصلی بین‌الملل نیستند بلکه بازیگران غیردولتی مانند احزاب،‌ایدئولوژی‌ها و قدرت‌های مردمی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به عدم اجبار در تغییر یا تحمیل دین بر اساس آیات قرآن گفت: صدور انقلاب و گسترش پیام توحید وظیفه ماست ولی نباید برای این منظور با کسی درگیر شویم،‌البته اگر جنگ را آغاز کردند باید دفاع کنیم زیرا قرآن اجازه می‌دهد که در برابر فتنه‌ها بایستیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود:‌ بسط حاکمیت اسلام به این مفهوم است که هرجا مشرکان بر بندگان خدا مسلط هستند باید برای تضعیف آنها تلاش کنیم ولی نه اینکه به زور دین را بر آنها تحمیل کنیم، باید با حکمت،‌ استدلال، برهان و شفاف‌سازی حق و باطل روش صدور انقلاب را انجام دهیم.

وی گفت: ایدئولوژی به این معنا نیست که منطق نباشد بلکه این است که عقلانیت باشد نه نفسانیت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنها با هدف مدیریت نهضت بیداری اسلامی، نفت و مهار ایران وارد خاورمیانه شدند ولی اعلام کردند برای نا امنی خاورمیانه و حفظ امنیت تلاش می‌کنند. در حالیکه این سؤال مطرح می‌شود که الآن وحشی‌ترین نوع تروریسم توسط چه کسی اداره می‌شود؟ تا پیش از آنکه آنها به منطقه بیایند این همه گروگان‌گیری و نا امنی داشتیم؟

وی افزود: خود آمریکایی‌ها در عربستان نظرسنجی کردند که 80درصد نمازگزاران مساجد عربستان گرایش به جریان تکفیری و مخالفت با حکومت عربستان و آمریکا را بیان کردند. یعنی حتی جریان تکفیری را به آمریکا و آل سعود ترجیح دادند.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌ کشورهای قطر، اردن، امارات متحده عربی، عربستان تا 80 سال پیش نبودند بلکه کشورهای مستکبر آنها را آورده‌اند تا کشورهای مسلمان را تکه تکه کنند و حالا نیز مسئله تجزیه کشورهای اسلامی را در نظر دارند به طوریکه دولت‌ها و ملت‌های رسمی را از فلسفه وجودی ساقط می‌کنند و می‌گویند نژادها و مذاهب یکسان در یک کشور قرار گیرند تا بتوانند جنگ‌های قومیتی به راه بیندازند.

وی افزود:‌ الآن صحبت از تقسیم کشورها بر اساس قومیت یا مذهب است به طوریکه می‌گویند ایران در یک تقسیم 5 قسمت و در تقسیم دیگر 7 قسمت شود و سوریه و عراق نیز به همین صورت تا سرزمین‌های کوچک قومی و نژادی راه بیفتد.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌ حتی گروهی مانند داعش نیز یک بازیگر قوی بین‌المللی است،‌ البته به اشتباه تمام هواپیماها و نیروهای ترابری غرب و آمریکا به سمت داعش می‌رود که این همه اشتباه غیرممکن است ولی خودشان می‌گویند داعش تروریست است و خودشان حمایتش می‌کنند.

وی اضافه کرد: چند هزار بچه مسلمان سنی که بعضاً صادق بودند را برای جلوگیری از خطراتی که ممکن بود آمریکا و اروپا را تهدید کند با نفوذ در تشکیلات وهابی در جبهه‌ای وارد عمل کردند که بیشترین منافع را برای غرب داشت از طرفی برخی جوانان اروپایی که در اروپا هر کاری را انجام می‌دادند به یکباره با ظاهر مسلمانان وارد سوریه و عراق کردند به بهانه اینکه خلافت اسلامی ایجاد کنند. یعنی دو کشوری که به خط مقاومت علیه صهیونیسم وارد شدند را به حاشیه کشاندند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: غرب هم از این افراد حمایت می‌کند و به آنها اسلحه می‌دهد ولی فلسطین را حمایت نمی‌کند به طوریکه تنها کشوری که به فلسطین سلاح داده است، ایران بوده است.

وی با بیان اینکه محبوبیت عظیم انقلاب اسلامی در جهان و تمام اسلام‌خواهی‌ها نتیجه انقلاب اسلامی بوده است،‌ گفت: اگر یک کشوری بتواند به مردم کشورهای دیگر انگیزه راهپیمایی بدهد نوعی قدرت است و این معجزه فقط از اسلام و ایدئولوژی انقلابی بر می‌آید، از نظر کشورهای دیگر ایران پرچمدار انقلابی‌گری است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تشکیل امپراطوری در دنیا نیز یک تفسیر غلط و احمقانه صورت گرفت که دنیا را علیه ما تحریک کرد. ولی تفسیر درست این است که شاه اردن گفت ایران به خاطر انقلاب اسلامی در بسیاری از کشورها بازیگر درجه یک شده است و ما چاره‌ای جز برقراری ارتباط با ایران نداریم زیرا ایران حرف نخست را از شبه‌جزیره هند تا شرق مدیترانه می‌زند.

وی با بیان اینکه نفوذ ایران در تمام کشورها نفوذ فرهنگی به دلیل امور خیرخواهانه است، اظهار داشت: اگر مشورت‌خواهی ایران نبود سوریه نابود شده بود و در بغداد هم مردم عراق می‌گویند اگر کمک ایران نبود عراق اشغال می‌شد، در حالی که دخالت نظامی مستقیم هم نکردیم و به گفته مقام معظم رهبری تنها در غزه دخالت کردیم که بینی اسرائیل را به خاک مالیدیم.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: شهدای عراقی که شهید می‌شدند در تابوتشان پرچم ایران و عراق را با هم می‌گذاشتند و می‌گفتند ایران به ما مشورت داد ولی برخی عراقی‌ها عصبانی شدند و گفتند ما زیر بار پرچم ایران نمی‌رویم ولی چاکر انقلاب اسلامی که پرچم‌دار اسلام است هم هستیم. یعنی آنها به انقلاب اسلامی ما احترام فراوانی قائل هستند و به راستی چرا غیر ایرانی‌ها باید فدای ایران منهای اسلام شوند؟‌

وی افزود:‌ چرا منافع ملی را در برابر شعار ایدئولوژیک قرار می‌دهید؟‌ اگر منهای ایدئولوژیک اسم ایران را جایی مطرح کنید کسی نمی‌شناسد. قبل از انقلاب نیز ایران را به گربه، نفت و قالی می‌شناختند ولی امروز دشمن با ترس به ایران نگاه می‌کند و ملت‌های دیگر با احترام.

رحیم‌پور ازغدی گفت: ایران پیش از انقلاب اینگونه عزت داشت؟ نوکری که بین 70 تا 100هزار مستشار آمریکایی بر سرنوشتش حکومت می‌کردند عزیز بود؟ حتی در زمان جنگ نیز من که در چند عملیات مجروح شده و حتی در چند عملیات شهید شدم (باخنده) یادم نمی‌آید کسی باشد که زمان عملیات نام خدا و اسلام را نبرده باشد، خاک ایران را طرفداران منافع ملی و ایران‌پرستان نگه نداشتند بلکه بچه‌هایی نگاه داشتند که به خاطر مکتب به جنگ آمدند.

وی با بیان اینکه منافع ملی ایران محصول تفکر جهادی و ایدئولوژی انقلابی است،‌ گفت: ما برای اروند نجنگیدیم با اینکه یکی از بهانه‌های عراق برای جنگ اروند بود ولی ما به خاطر مکتب جنگیدیم.

رحیم‌پور ازغدی گفت:‌ تقابل منافع ملی و اصول ایدئولوژی حتی با تعریف غرب غلط است و در مسئله هسته‌ای نیز همینطور است، مذاکره باید در چارچوب عقلانیت سیاسی و غیرت انقلابی باشد که با عزت و حقوق ملت منافاتی ندارد.

وی با انتقاد از برخی متون درسی در دانشگاه‌ها گفت: برخی اساتید در دانشگاه‌ها مشغول تولید مثل هستند یعنی مثل خودشان را تولید می‌کنند و به دانشجو می‌گویند حق انتقاد هم ندارید و باید آنچه ما تدریس می‌کنیم بیاموزید و گویا تدریس این متون نیز قرار است تا زمان ظهور امام زمان(عج) ادامه یابد. 

رحیم‌پورازغدی گفت:‌ نگذارید تفکیک ارزش‌های مذهبی و منافع ملی را به اسم سیاست خارجی به شما بیاموزند، امان ایدئولوژی‌زدایی از روابط بین‌الملل وجود ندارد ولی غرب با اسم معیار علمی این کار را انجام می‌دهد و نقض حقوق بشر را هم به تشخیص خودشان می‌دانند در حالیکه قوانین را هم خودشان نوشتند ولی به آن هم پایبند نیستند.

وی افزود: می‌گویند کشورهایی که تا الآن بمب اتم داشتند مشکلی نیست ولی از حالا به بعد کسی نداشته باشد چون معادله قدرت جهان به هم می‌خورد، می‌گویند هر کشور می‌تواند منافع خود را تعریف کند ما هم همین را می‌گوییم که دشمن نباید منافع ما را تعریف کند.

وی افزود: منافع ملی مادی محض ما را چه کسی باید تعریف کند؟ دشمن ما باید منافع ما را تعریف کند؟‌

وی افزود: آنها به اصل عدم دخالت و استقلال کشورها پایبند نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.