فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - اهداکنندگان خون را باید ایثارگرانی دانست که با تکیه  بر فرهنگ مهربانی ، گذشت و کمک به همنوعان ، خون  خود را برای نجات جان بیماران اهدا می‌کنند.

 انتقال خون یک گام عقب‌تر از اهداکنندگان!

جدا از بار معنوی بالای این اقدام انسانی، اهدای خون می‌تواند در کشف بیماری‌های نهفته در فرد اهداکننده خون نیز مؤثر باشد .طبق نظریه پزشکان هر فرد سالم در سال می‌تواند تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهد کند.

 تردد و حضور گسترده مردم در مرکز شهر مشهد مقدس  بویژه حریم مطهربارگاه منور رضوی این بخش از شهر  را به یکی از مناطق راهبردی برای تهیه خون بدل کرده است.

  به نظر می‌رسد به دلیل حضور میلیونی زائران در طول سال و نیز مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) برای زیارت، اقبال و تمایل برای اهدای خون در این بخش از شهر از ظرفیت بالا و بیشتری نسبت به سایر نقاط برخوردار است.

 استقرار پایگاه اهدای خون  در مجتمع تجاری

هر چند برای پاسخگویی به بخشی از این تمایل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی پایگاهی را در نزدیکی حرم مطهر واقع در خیابان شیرازی مستقر کرده است، اما به دلیل کوچک بودن  فضای در نظر گرفته شده و متناسب نبودن آن  با شمار مراجعه کنندگان این پایگاه که به صورت سازه سبک بود  با اختصاص مساحت بیشتری نسبت به گذشته به یکی از مجتمع‌های تجاری تازه احداث شده منتقل شد، تا در زمینی به وسعت بیش از 160 متر با استقرار 12 تخت مکان مناسبی برای اهداکنندگان خون فراهم شود.

با وجود این همچنان گلایه‌های مردم از کمبود نیرو و نیز شمار تختهای در نظر گرفته شده برای اهدای خون در این پایگاه که «امید» نام دارد پا برجاست.

یکی از مراجعه کنندگان با اشاره به کمبود کادر در این پایگاه گفت:عصر یکی از روزهای ماه جاری برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کردم، اما با وجود جمعیت زیاد افراد در نوبت،فقط یک‌نفر کار خونگیری را انجام می‌داد که این مسأله موجب شد به دلیل معطلی و طولانی شدن زمان انتظار از این کار منصرف شوم.

وی ادامه داد:بسیاری از مردم که برای زیارت امام رضا(ع) به حرم مشرف می‌شوند تمایل دارند نسبت به کار انساندوستانه اهدای خون اقدام کنند، اما بستر و امکانات لازم و متناسب با این حجم از نیاز مهیا نیست بویژه اینکه در این پایگاه تنها هشت تخت برای آقایان و چهار تخت برای بانوان اختصاص داده شده است.

  اطلاع‌رسانی ناکافی برای اهداکنندگان خون

وی با تأکید بر اینکه متولیان انتقال خون با گسترش فضای مورد نیاز و افزایش کادر  این پایگاه می‌توانند با توجه به انبوه حضور زائران و مجاوران به حرم مطهر حجم بیشتری از خون مورد نیاز بیماران استان و بلکه دیگر شهرهای کشور را تامین کنند،گفت:با این حال اختصاص مکانی کوچک و آن هم در طبقه پایین یک مجتمع تجاری با کادری اندک با این هدف همخوانی ندارد.

یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز گفت:معلوم نیست چرا یک واحد خدمات رسان و عام المنفعه عمومی باید در یک مجتمع تجاری طوری احداث شود که اکنون حتی بسیاری از کسبه و مردمی که به حرم مشرف می‌شوند نمی‌دانند پایگاه انتقال خون در نزدیک ترین مکان به حرم وجود دارد.

وی اضافه کرد:هر چند پایگاه قبلی که به صورت کانکس بود کوچک و در شأن مردم و زائران علاقه‌مند به اهدای خون نبود، اما حداقل در معرض دید همگان بود.

  نبود تابلوی تبلیغاتی

شهروند دیگری هم گفت: یکی دیگر از ضعف‌ها نبود تابلوی تبلیغاتی بزرگ و در معرض دید در خیابان و اطراف این مجتمع تجاری است تا پایگاه انتقال خون «امید» که بسیار تمیز و  آبرومند است به مردم معرفی و شمار بیشتری از مردم برای  اهدای خون به آن مراجعه کنند.

وی نبود امکانات لازم برای فصد درمانی در این پایگاه را یکی دیگر از کمبودها دانست و گفت:با توجه به شمار زیاد مراجعه کنندگان به این پایگاه در مقایسه با دیگر نقاط شهر نیاز است این خدمت نیز در این مرکز ارایه شود.

  تناسب نداشتن کادر با حجم مراجعان

مسؤول روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در خصوص گلایه مردم از کمبود کادر و تخت در پایگاه انتقال خون «امید» اظهار داشت: شمار کارکنان هر پایگاه انتقال خون بر اساس آمار مراجعه کنندگان در دو نوبت صبح و عصربرنامه ریزی می‌شود، البته برای  پایگاه «امید» به دلیل نزدیکی به حرم و شمار متقاضیان اهدای خون استقرار بیشترین  کادر مد نظر بوده و هست و طبق آن انجام می‌شود، به طوری‌که این پایگاه یکی از مراکزی است که دارای بیشترین کادر برای خدمات رسانی به مردم است.

حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: با این وجود در بیشترمواقع شمار نیرو و کارکنان متناسب با حجم مراجعان به این پایگاه نیست.

وی با بیان اینکه گلایه مردم بابت عدم تناسب بین نیروها با شمار متقاضیان اهدای خون درست است،گفت:اداره کل انتقال خون استان نیز این مسأله را قبول دارد و بارها این موضوع به سازمان انتقال خون کشور اعلام شده و موضوع افزایش شمار کارکنان به عنوان یکی از نیازهای اساسی انتقال خون پیگیری می‌شود.

وی درباره انتقاد مردم از کوچک بودن فضای پایگاه اهدای خون «امید» با توجه به نزدیکی به حرم و افزایش شمار متقاضیان اهدای خون تصریح کرد: همین فضای کوچک نیز به دلیل گران بودن قیمت زمین در بافت پیرامون حرم  پس از 6 سال پیگیری توسط شهرداری اختصاص داده شده است  و البته با وسعت 180 متری دومین پایگاه بزرگ مستقر در مشهد می‌باشد.

 گرانی زمین‌های تجاری در اطراف حرم

وی در خصوص  اینکه چرا این پایگاه خدمات رسان و عام المنفعه در طبقه پایین مجتمع تجاری استقرار یافته است،خاطر نشان کرد:در این فضای تجاری با قیمتهای بسیار گران اطراف حرم با کلی پیگیری و رفت و آمد، اداره کل انتقال خون توانست فضایی برای پایگاه امید بگیرد، بنابراین چندان اختیاری برای اینکه این فضا در موقعیت بهتری باشد نداشته است.

وی همچنین درباره ناشناخته بودن این پایگاه برای مردم و زائران به دلیل نبود تابلوی بزرگ تبلیغاتی تصریح کرد:اداره کل انتقال خون در حد توان در این خصوص اقدام کرده، از جمله اینکه در ابتدای مجتمع این کار انجام شده است اما از آنجا که مجتمع‌های تجاری نیز دارای ضوابط و شرایطی هستند و نیز بر اساس محدودیت‌های موجود در سطح شهر بویژه اطراف حرم برای نصب تابلوی تبلیغاتی ، نمی توان بیش از این اقدام کرد.

وی درخصوص اینکه آیا کاهش اهدای خون در مشهد در نوروز امسال  به دلیل کمبود پرسنل و فضا در پایگاه‌های انتقال خون بوده است،گفت:خیر چنین چیزی نیست.همیشه در ایام نوروز کاهش اهدای خون وجود داشته است و امسال هم از این قاعد مستثنا نیست، دلیل آن هم مسافرت ساکنان مشهد به دیگر شهرها و در نتیجه خالی شدن شهر نسبت به قبل از عید و نوروز است.

  پیشی گرفتن مجاوران از زائران

وی در این خصوص که چند برابر بیش از سفرهای مردم مشهد به دیگر شهرها،زائرانی از اقصی نقاط ایران برای زیارت امام رضا(ع) وارد شهر شدند و در نتیجه باید حجم متقاضیان برای اهدای خون افزایش یابد،گفت:درست است که گردشگران و زائران زیادی وارد مشهد می‌شوند، اما این بدان مفهوم نیست که همه آنان تمایل به اهدای خون دارند.لازم به ذکر است بیشتر شمار مراجعه کنندگان به پایگاه انتقال خون «امید» ساکنان و مجاوران بارگاه منور رضوی هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.