قدس انلاین-مصطفی لعل شاطری: شب گذشته برنامه خندوانه با محوریت رامبد جوان پس از چند ماه دوباره بر روی شبکه های دیجیتال قرار گرفت و رسما آغاز کار سری جدید خود را اعلام نمود، اما در اولین شب این برنامه در عین ناباوری برای خنداندن تماشاچیان و بینندگان از سوی یکی از میهمانان این برنامه با همکاری مجری برنامه، قشر کم توقع و سخت کوش جامعه؛ رفتگران مورد تمسخر و انتقاد قرار گرفتند!

تمسخر رفتگران به قیمت خنده تصنعی بینندگان!

یکی از ویژگی هایی که مردم ایران زمین از گذشته دور و بویژه در چند دهه اخیر تا حد بسیار زیادی در آن به اشتهار یافته اند، روحیه طنز و انتقادهای طنزآلود آنان و گاه شوخی با اصناف و شغل های گوناگون است، مثلا شما می توانید با پزشکان شوخی کنید و اینگونه انتقاد کنید: به صورت كاملا غير مستقيم از تعدادي انگشت شمار، خيلي كم، در حد چند پزشك كه شايد حواسشان نيست و خدايي نكرده، زير ميزي ميگيرند. اما واكنش آن ها: تمام پزشكان يك هفته مطب هاي خود را بسته و سه روز روبروي مجلس تحصن مي كنند و تيترِ يك تمام خبرگزاري ها مصاحبه ي رييس بيمارستان ها در محكوم كردن اين توهين بسيار بي تربيتانه است. اما عواقب آن: حتي اگر براي تعيين نمره ي چشم هم به پزشك مراجعه كنيد برايتان 3 عدد پني سيلين تجويز ميشود. دكتر تزريقاتي هم هنگام تزريق ناگهان دچار حمله ي عصبي شده و آمپول را چنان تزریق می کند که تمام آن خنده ها جبران شود! اما شوخی با كارمندان در حد انتقاد: خيلي اندكي و غير مستقيم به صورت سربسته از كارمندي كه در يك اداره اي بخاطر فشار زندگي و خواهش هاي بچه اش براي خريد یک گوشی میلیونی و خرج عمل ليفت ابروي همسرش خدایی ناکرده زيرميزي گرفته. اما واكنش آن ها: تمام كارمندان تا دو هفته از پاسخگویی درست و حسابی خود را مصون می دانند. اما عواقب آن: كارهاي اداري تا اطلاع ثانوی سه برابر طول ميكشد و آن وامي كه برايتان جور شده بود به علت درگذشت ناگهاني پسر عمه ي همسايه بالايي كارمند بخش صدور وام به طور ناگهان كنسل ميشود! شوخی با قشر ضعيف در حد انتقاد: شما با اين قشر هرجور شوخي مي توانيد بكنيد. از مسخره كردن تا... . واكنش: لبخند ميزنند و مي گذرند. عواقب: شما محبوب تر مي شوید!

اما جالب است که خندوانه در نخستین برنامه خود به محوریت رامبد جوان در عین ناباوری برای خنداندن تماشاچیان و بینندگان از سوی یکی از میهمانان این برنامه با همکاری مجری برنامه، قشر کم توقع و سخت کوش جامعه؛ رفتگران را مورد تمسخر و انتقاد قرار دادند! رضا شفیعی جم که در این برنامه نقش میهمان را بر عهده داشت در قسمتی با شیوه ای بسیار زننده و به دور از مروت و جوانمردی و به یاد آوردن خدمات شبانه روزی صاحبان این شغل با اشاره به سر و صداهای بیش از حد رفتگران در حین حمل زباله و تقلید صدای رفتگران و تمسخر این قشر محترم و نیز همراهی  رامبد جوان با وی، با حرکتی بسیار تلخ و گزنده خنده را بر روی لبان بینندگان جاری نمود که حتی از این امر از خنده های تصنعی نقش بسته بر روی لبان هر بیننده ای قابل تشخیص بود!

این در  حالی است که جواد فرحانی تهیه‌کننده خندوانه چندی پیش در مصاحبه ای بیان داشته بود: این برنامه در خارج از کشور و نزد ایرانیان دور از وطن نیز پخش خواهد شد و تأکید نموده بود: ما نزدیک به سه چهار ماه کار شبانه‌روزی داشته‌ایم و پیش تولیدی داشته‌ایم که این روزها حتی فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها هم چنین پیش تولیدی ندارند.

اما باید واقعا به این تهیه کننده و عوامل آن دست مریزاد گفت، چراکه واقعا در اولین شبِ آن گل کاشتن و با تمسخر قشر رفتگران که شاید از نظر شغل اجتماعی از دیدگاه آقای رامبد جوان و دوستان ایشان در مرتبه پایینی قرار دارند، اما همین قشر زحمت کش با تلاش و کوشش بی منت خود آراستگی جامعه را رقم می زنند و شاید کمی بی انصافی بود که در نخستین برنامه با قربانی کردن رفتگران دوست داشتنی خنده ای تصنعی را فراهم آورند، خنده ای که بی شک همراه خود سرشکستگی صاحبان این شغل را فراهم می نماید.

از این رو بی شک به حق می باشد گفته شهرام شکیبا، منقد مطرح در عرصه طنز، که چندی پیش به صورت طعنه به برنامه خندوانه و دست اندرکاران آن بیان کرده بود: همه چیزمان دارد از دست می رود. داریم می آموزیم که به هیچ وجه فکر نکنیم و به چیزهای احمقانه بخندیم و گاهی به هیچی بخندیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • goli IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 1
    متاسفانه این اقایون این سری برنامه های بیمحتواراصرفابرای خندوندن مردمم میسازن.ولی به چه قیمتی؟یعنی دارن فرهنگسازی میکنن یافرهنگ یه مملکتوازبین میبرن؟
  • محمدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    خدا قوت خداییش من دیشب این برنامه رو دیدم و خیلی متاسف شدم. خدا قوت که مطلبی در این باره گذاشتین. دست مریزاد هرچه بگم نمیتونم کار خوبتون رو جبران کنم. خیلی خیلی ممنون
  • زهرا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    پدر من یک رفتگر است. من بعد از دیدن این برنامه اشک در چشمانم جمع شد آخر تمسخر تا چه حد باید پخش برنامه خندوانه متوقف شود. مسولین کجایید؟ چرا جلوی بازی با آبروی مردم را نمی گیرید؟
  • اخوان IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    من برنامه رو ندیدم اما از خواندن این موضوغ واقعا متاسف شدم و انتظار از رامبد جوان نداشتم به عنوان یک مجری و یک هنرپیشه چنین رفتاری داشته باشد. بنده تمام این اتفاقات و حتی خشونت و بی احترامی های که در ورزش اتفاق می افتد منشاشان خودمان هستیم .
  • رحیم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    چرا مسئولین با این برنامه برخورد نمیکنن؟
  • منتقد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    جدا این برنامه خندوانه خیلی مسخره و پوچه
  • مسعودی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    به جا بود تذکرتون
  • واعظی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    5 0
    کاملا به جا بود. ممنون از نویسنده محترم.
  • صمد IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 0
    تاکی تمسخر قشر ضعیف؟ رامبد جوان حیا کن کمی.
  • غلامی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 0
    جلوی پخش این برنامه را چرا کسی نمیگیرد؟
  • حديث IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    5 0
    بله دقيقا به جاي اينكه افرادي كه به ظاهر منزلت اجتماعي دارند افراد پايينتر خود را احترام كنند تا تضاد طبقاطي نباشد برعكس عمل ميشود هر چه سطح مردم معموليتر باشد مورد بي توجهي بيشتري از طرف ديگران قرار ميگيرند
  • سارا IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    2 0
    این برنامه بسیار بی محتواست. بسیار