قدس آنلاین-امام پور: مدیرکل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی سانتریفیوژها در حال انجام است و تمام حق ایران حفظ شده و طرف مقابل حاضر بودند که همه چیز بدهند اما تحقیق و توسعه را از ایران بگیرند و ما با این موضوع مخالف بودیم و به شدت واکنش نشان دادیم و ذره‌ای از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

سانتریفیوژها در حال کار و تمام حق ایران محفوظ است / پیشرفت وتحقیق و توسعه حق ماست

به گزارش قدس آنلاین، حمید خادم قائمی در گفتگو با خبرنگار قدس انلاین اظهار داشت:  در خصوص بحث روند مذاکرات هسته‌ای باید گفت که هنوز به جایی نرسیدیم، اما اگر نتایج مطلوب حاصل شود به سمت رشد اقتصادی حرکت می‌کنیم و آب سنگین  و غنی‌سازی نیز در جای خود هست و کسی نمی‌تواند
مانع رشد علمی ما شود.


وی افزود: مذاکرات هسته‌ای در مراحل خوبی به سر می‌برد به شرط آنکه زیاده‌گویی‌های آمریکایی‌ها نباشد و در مصوبات منعقد شده مقرر شده که طرفین طبق توافق صورت گرفته به عهد و پیمانی که می‌بندند پایبند باشند .


خادم قائمی گفت: درخواست من از تیم مذاکره‌کننده در خصوص پیشرفت در حوزه فنی بوده و امیدواریم که نتایج به سمتی پیش برود که ایران در مسئله هسته‌ای به اهداف به حق خود دست یابد.برخی‌ها صنعت را مساوی ساخت بمب می‌دانند در صورتیکه به فرموده مقام معظم رهبری ما به دنبال بمب اتمی

نیستیم و رئیس جمهور هم بر این نکته تأکید داشت.

وی افزود: یکی از مزایای اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای تولید آب شیرین کن است و ایران هم به نتیجه خوبی در این خصوص دست یافته و هم‌اکنون در حال تولید برق است این درحالی است که  انرژی هسته‌ای نسبت به سایر انرژی‌ها از اولویت بالاتری برخوردار است.

مدیرکل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: نیروگاه اتمی 7 هزار تن آلایندگی را رفع می‌کند و چیزی که خارج می‌شود بخار آب بوده و پسماند حاصله هم بسیار کم است و ایمنی نیروگاه مسئله‌ای بسیار مهم بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به این مهم تأکید دارد و در نیروگاه‌های اتمی باید به دو اصل بسیار مهم تنوع و تعدد توجه کرد.

خادم قائمی تصریح کرد: یک نیروگاه اتمی روزانه 100 هزار متر مکعب آب شیرین تولید می‌کند و از دیگر مزایا نیز می‌توان به کنترل و استریل بسته بندی‌های مواد غذایی و دارویی در اشعه گاما و استفاده از رادیو داروها در پزشکی هسته‌ای اشاره کرد.

وی تأکید کرد: ساخت بیمارستان هسته‌ای در کشور در دستور کار قرار گرفته و در صنعت هسته‌ای در این مدت اقدامات خوبی صورت پذیرفته است و 3 نمونه رادیو داروی جدید در روز ملی انرژی هسته‌ای رونمایی شد.

مدیرکل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: کشاورزی هسته‌ای یکی دیگر از مقوله‌های بسیار مهم بوده و به طور مثال می‌توان به برنج شور و گندم اشره کرد که با اصلاح بذر صورت گرفته میزان باردهی آنها افزایش یافته است و آفت‌های مزرعه‌ها را عقیم کره‌ایم و یکی دیگر از مشکلات کشاورزان

آفت انار بود که عقیم‌سازی کرم انار را داشتیم و سالانه از  300 میلیارد تومان خسارت جلوگیری می‌شود و فرایند تولید خاویار در ماهی ماده هم یکی دیگر فعالیت‌های صورت گرفته بوده است.


وی افزود: مقام معظم رهبری خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای را تبیین فرمودند و در هیچ موردی از این خطوط عبور نکرده‌ایم  و فوردو هم تعطیل نشده و به فعالیت خود و بحث فرایند غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

مدیرکل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد دست واسطه‌ها و بازارهای سیاه بسته می‌شود و دیگر آسیبی به ما تحمیل نمی‌شود و تأمین قطعات موردنیاز هم از مجاری رسمی صورت می‌پذیرد .


خادم قائمی تصریح کرد: نیروگاه اراک آب سنگین و نیروگاه بوشهر آب سبک بوده و سوخت نیروگاه آب سبک زیر 50 درصد غنی‌سازی می‌شود و نیروگاه آب سنگین  نیازمند تکنولوژی‌ای هستیم که بتوانیم تولید رادیو دارو داشته باشیم و اقداماتی در این خصوص صورت پذیرفت که خوشبختانه به نتیجه هم رسیده است.


خادم قائمی گفت: چرخه سوخت هسته‌ای در کشور کامل شده و معادن اورانیوم یزد، سازغند و فردوس هم بهره‌برداری می‌شوند .

وی افزود: غنی‌سازی سانتریفیوژها در حال انجام است و تمام حق ایران حفظ شده و آنها حاضر بودند که همه چیز بدهند اما تحقیق و توسعه را از ایران بگیرند و ما با این موضوع مخالف بودیم و به شدت واکنش نشان دادیم و ذره‌ای از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

مدیرکل دیپلماسی عمومی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: باید به سمت تولید سانتریفیوژهای نسل بالاتر حرکت کنیم زیرا نیازمان بوده و ظرفیت 24 برابری سانتریفیوژهای فعلی را دارد .

خادم قائمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکره کننده پشتیبانی کردند و فرزندان ملت در این حوزه تلاش خود را داشته و دارند و دقت ویژه‌ای در مقابل مکر و نیرنگ طرف مقابل و به خصوص آمریکا دارند و دشمن به دنبال بهره‌برداری منافع خود بوده، اما تمام خط قرمزها حفظ شده و با اطمینان اعلام می‌کنیم که در حال حرکت به سمت توسعه و پشرفت هستیم و باید به سمت هزینه کمتر و توسعه بیشتر گام برداریم.

وی تأکید کرد: ایران و 104 کشور پارلمان جامع را پذیرفته‌اند و اگر ایران پروتکل الحاقی را بپذیرد محدودیت‌ها برای آژانس حذف می‌شود و برای این موضوع اگر ساده و حتی بدبینانه برخرود کنیم متضرر می‌‍شویم و باید دقت لازم را در این خصو داشته باشیم تا منافع ملت ایران حفظ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.