بی شک بر پایی نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌تواند در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و آشتی مجدد مردم با کتاب نقش محوری داشته باشد.

در اهمیت برگزاری نمایشگاه  کتاب استانی

 بر هیچ کس پوشیده نیست که کتاب و کتابخوانی می‌تواند بینش، درایت، آگاهی و دانش مردم تأثیرگذار باشد.در این راستا برپایی نمایشگاه کتاب استانی این امکان را در اختیار مردم خاصه آنانی که در مناطق دور دست کشور سکنا دارند می‌گذارد تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند.جای هیچ تردید نیست که همۀ مردم ایران قادر نیستند، از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کنند. از این رو برپایی نمایشگاه استانی این امکان را در اختیار اهالی قلم و دوستداران کتاب قرار می‌دهد تا به آثار مورد علاقۀ خود دست یابند. در عین حال که نمایشگاه کتاب محرک خوبی است تا افرادی را که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیگانه هستند و یا مدتهاست با کتاب، آن یار مهربان، قهر کرده‌اند، جذب فضای گرم و دوست داشتنی نمایشگاه کند. تقویت کتابخانه‌هاو مجتمع‌های فرهنگی،ایجاد تحولات سازنده اجتماعی فرهنگی در مناطق مختلف کشور، عرضۀ مستقیم کتاب با تخفیف قابل توجه، ایجاد جریان‌های مناسب ادبی و فرهنگی، ایجاد فضای جذاب و مفرح فرهنگی و... تمامی می‌تواند از برکات برگزاری نمایشگاه کتاب استانی باشد.جالب این است که تاکنون به همت مسؤولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های مختلف بیش از 270 نمایشگاه استانی در سراسر کشور برگزار شده است. جا دارد تا در راستای سطح کیفی کار ، سایر نهادهاو ارگان‌های دولتی با وزارت ارشاد همکاری کنند. خوب است در خلال برگزاری نمایشگاه مذکور تنها عرضۀ کتاب با تخفیف هدف نهایی متولیان امور فرهنگی نباشد. تدوین برنامه‌های مناسب و هدفمند در جهت ظهور نوآوری، خلاقیت  و استعدادهای بالقوۀ جوانان، کشف استعدادهای درخشان برای نویسندگی، تشویق مردم در جهت مطالعه کتاب... می‌تواند در نمایشگاه مذکور موردنظر قرار بگیرد.برخی به اشتباه گمان می‌کنند بر پایی نمایشگاه استانی باعث می‌شود تا ناشران بومی متضرر شوند در صورتی‌که چنین اتفاقی نمی‌افتد.آنچنان که بر پایی نمایشگاه کتاب تهران نیز باعث ضرر ناشران نمی‌شود که برعکس ناشران به سود قابل توجهی می‌رسند.

در عین حال که برپایی نمایشگاه کتاب در دراز مدت تأثیرگذار خواهد بود و باعث می‌شود تا میزان خرید کتاب و مطالعه در طول سال افزایش یابد. خوب است در نمایشگاه مذکور به تمام کتابفروشی‌های بومی نیز اجازه داده شود تا حضوری فعال داشته باشند و بر پایی نمایشگاه عاملی برای ضرر آنهانباشد، خوب است ترتیبی اتخاذ شود تا هنگام برپایی نمایشگاه کتاب، کالا برگ خرید کتاب به میزان کافی در اختیار نویسندگان و مولفان بومی قرار گیرد.

 در نمایشگاه کتاب تهران شاید توزیع کالابرگ کتاب به طور گسترده قابل اجرا نباشد اما در شهرستان‌های مختلف به دلیل تعداد اندک نویسندگان توزیع بن کتاب قابل اجراست.

بسیاری از صاحبنظران عرصۀ کتاب بر این باور هستند که تجربه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب تجربۀ خوب و موفقی بوده است،‌ از این رو برای بالا بردن راندمان کار و بهره وری از ظرفیت‌های مناسب منطقه‌ای بهتر است، روند برپایی نمایشگاه استانی توسط کارشناسان آسیب‌شناسی و رصد شود تا برنامه‌های بهتری تدوین و در دستور کار قرار بگیرد .در عین حال که برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند در رفع نواقص و آسیب‌ها ثمربخش باشد،‌ آنچنان که در سال پیشین وزارت ارشاد و مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی به آسیب‌شناسی در این حوزه پرداختند و نشان دادند در بر پایی هرچه بهتر نمایشگاه استانی کتاب کوشا هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.