۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
کد خبر: 277778

چند روز پیش  مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی درنشستی تحت فشار افکار عمومی کارشناسان، تولید کنندگان و برخی ازمسؤولان  توافق کردند که نرخ سودسپرده‌ها یکساله با 2 درصد کاهش به 20 درصد برسد.

توافقی  برای خلع سلاح بانکهای مجاز!

کاهش نرخ سود سپردها و نرخ تسهیلات هر چند خبر خوبی برای تولیدکنندگان و صنعتگران محسوب می‌شود، اما خبر خوبی برای سپرده‌گذاران و برخی از مسؤولان نیست .

درحال حاضر بانک مرکزی به زحمت در حال ساماندهی مؤسسات غیر مجاز بی شماری  است که تحت هیچ شرایطی مقید به نرخ سودهای قانونی نیستند و گاهی به قدری نرخ سود سپرده‌های این مؤسسات با نرخهای قانونی متفاوت است که حتی سپرده‌گذاران را وسوسه می‌کند تا در این مؤسسات سپرده گذاری کنند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، کاهش نرخ سودسپرده‌ها به دلایلی چون کمبود منابع بانکی از یک سو و احتمال تشدید خروج نقدینگی از مؤسسات و بانکهای مجاز فرش قرمزی است برای 6 تا7 هزار مؤسسه غیر مجازی که قطعاً از کاهش نرخ سود سپرده‌ها استقبال می‌کنند! مؤسسات که همچنان با عناوین خاص مثل هبه، پاداش و نرخهای روز شمار بالا، سرمایه مردم را با ترفندهای خاصی جمع‌آوری می‌کنند.

البته بارها مسؤولان اقتصادی و بانک مرکزی بر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی تأکید دارند و اخیراً عنوان می‌کنند، پرونده آنها امنیتی شده، اما تجربه نشان داده که ساماندهی تعداد انگشت شمار برخی مؤسسات غیر مجاز ماه‌ها طول کشیده است،  بنابراین به نظر نمی‌رسد،  بتوانند هزاران مؤسسه غیر مجاز را طی مدت حداقل یک سال تعطیل یا ساماندهی کنند .

حال قطع نظر از برخورد دیرهنگام با این موسسات که به نظر می‌رسد، ساماندهی 7هزار مؤسسه در یک پروسه طولانی وقت‌گیرمی باشد، کاهش نرخ سود بانکی تنها به فربگی این مؤسسات کمک خواهد کرد و بیش از پیش فضا را برای خروج نقدینگی و هدایت به سمت این مؤسسات فراهم می‌ کند. از همین روست که قائم ‌مقام بانک مرکزی نیز  نسبت به تشدید فشارها برای  نرخ سود بانکی هشدار می‌دهد.کمیجانی معتقد است: عملکرد مخرب مؤسسات غیرمجاز و مدت‌دار بودن قراردادهای سپرده‌گذاری دو مانع کاهش نرخ سود است، بویژه کاهش ناگهاني نرخهاي سود مي‌تواند زمينه‌ساز عدم تعادل جدي در جريان منابع و مصارف بانکها باشد.

حال که بناست، نرخ سود بانکی کاهش یابد، ضرورت ساماندهی مؤسسه‌های مالی و اعتباری بی مجوز بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. مؤسسات که به قیمت اخلال در بازار پولی و اقتصاد با عناوین خاص مردم را به سپرده گذاری در این مؤسسات تشویق می‌کند. این  سیل ورود سپرده‌گذاران در آینده برای خود آنان دردسرساز خواهد بود، بویژه اینکه مؤسسات غیر مجاز نیز به پشتوانه همین سپرده‌گذاران از قدرت چانه‌زنی بالاتری برخوردار خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.