گروه جامعه / محمد رضایی - چند روز بود همسایه را نگران می‌دیدم. دلیلش را پرسیدم، گفت: کوچولوی ما به دلیل عفونت ریوی و اتساع معده در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بستری است. 

 غیبت بیمه‌ها در جشن تولد هفته سلامت

برایش آرزوی شفا و بهبودی کردم، ولی به دلیل حاد شدن بیماری عفونی‌اش نگران مداوا و هزینه‌های درمان فرزندش بودم. مشخصات یکی از پزشکان حاذق‌‌ همان بیمارستان را به او دادم و چند روز بعد همسایه را به همراه بچه و مادرش -که از پارکینگ به طرف خانه می‌رفتند- دیدم با ابراز خوشحالی از بهبودی فرزندش با گشاده رویی به سوی من آمد و از راهنمایی‌ام تشکر کرد. وقتی درباره هزینه‌ها پرسیدم گفت خوشبختانه «طرح تحول» به داد ما رسید و هزینه چندانی نداشتیم و فقط یک دهم هزینه‌های بیمارستانی را پرداخت کردیم.

 

  بی‌مهری بیمه‌ها نسبت به طرح تحول

رئیس سابق بیمارستانهای دولتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرنگار ما می‌گوید: با اجرای طرح تحول در نظام سلامت هیچ بهانه‌ای برای رسیدن به لایه‌های ایده آل در حوزه بهداشت و درمان نداریم و با توجه به حمایت خانه ملت و تزریق اعتبار حذف یارانه‌ها باید وزارت بهداشت و بدنه دانشگاه‌های علوم پزشکی با رفع نواقص در این زمینه همه تلاش خود را به کار گیرند.

دکتر یوسف فتحی،  در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت هنوز هم در حوزه‌های بیماری‌های روانی، دندانی و بیمارهای دیر درمان و خاص و نیز بیماران سرطانی مشکل داریم، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این طرح از سوی همه بخشهای وابسته به نظام سلامت مورد اجرا قرار نگرفته و بیمه‌ها با بی‌مهری نسبت به این طرح به بیماران به عنوان مشتریان نظام سلامت جفا می‌کنند.

این مدیر پیشکسوت نظام درمانی می‌افزاید: برای پایان دادن به دور باطل هزینه‌های بیماران در این عرصه باید بیمه‌ها نیز از طرح تحول، حمایت و حتی از مصوبات آن تبعیت کنند و آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت و رفاه را در بحث تعمیم خدمات بیمه‌ای مد نظر قرار دهند وگرنه نمی‌توانیم به آینده درخشانی در این حوزه امیدوار باشیم. به باور دکتر فتحی، باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت، بیمه‌ها را در بحث صندوقها و پرداخت هزینه‌ها یکسان سازی کنند و با خدمات گسترده در مناطق محروم و شهرهای غیر برخوردار از بیمار‌تر شدن مردم و تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام سلامت جلوگیری کنند.

 

 پرداخت ۹۶درصد هزینه‌های دندان از سوی مردم

وی می‌افزاید: بیمه‌ها با بی‌اعتنایی به سلامت دهان و دندان و مقاومت در برابر تامین نیازهای بیماران موجب شده‌اند این طرح در این حوزه شکست بخورد، به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۹۶درصد هزینه‌های دندانپزشکی توسط مردم و از جیب بیماران پرداخت می‌شود. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تأکید می‌کند: در بحث بیمه بیماران روانی، بیماران نابارور و نیز بیماران صعب العلاج هنوز مشکلات زیادی داریم، چون بیشتر این عزیزان را بیمه‌ها زیر پوشش قرار نمی‌دهند و اگر هم بیمه‌های پایه‌ای را پوشش دهند، در بحث بیمه‌های مکمل بیماران را تنها می‌گذارند و باید در این حوزه‌های حساس نیز چاره جویی شود.

وی با بیان مصداقهایی از فرار بیمه‌ها از مسؤولیت حمایتی‌شان خاطرنشان می‌کند: درمان ناباروری و بیماری‌های روانی مورد غفلت قرار گرفته و بخش درمان دندانپزشکی در طرح «تحول نظام سلامت» به دلیل هزینه‌های سنگین به هیچ وجه لحاظ نشده و حداکثر شامل فلوراید تراپی و جرم‌گیری دندان به صورت جزئی است.

 

  رنج بیماری و بی‌دارویی

دکتر امید بساک‌نژاد، کار‌شناس غذا و دارو نیز به خبرنگار ما می‌گوید: گرچه در بحث تامین نهاده‌های اعتباری، واردات دارو و مواد اولیه از سوی وزارت بهداشت تلاش شده، اما هنوز هم بسیاری از بیماران به دلیل کمبود دارو رنج بیماری و رنج بی‌دارویی را همزمان تحمل می‌کنند.به گفته وی، گرانی داروهای بیماران- بخصوص بیماران کم توان و دیر درمان- برخی از آنها را در مقاطع مختلف دچار مشکل کرده است. همچنین باید توجه داشت کمبود یا نبود دارو یا اختلال در برنامه مصرف دارو، روند درمانی این عزیزان را با مشکلات جدی روبه‌رو می کند و به تلاشهای تیم درمانی آسیب می‌زند که باید وزارت بهداشت این مشکلات را از بین ببرد.

وی می‌افزاید: در این زمینه باید تلاش زیادی صورت گیرد. گرانی داروهای بیماران مبتلا به «ام اس» آنها را دچار مشکل کرده، یارانه داروی بیماران خاص، درگیر بدقولی شده و نیز داروی بیماران پیوندی به دلایلی کم و گران شده و بیماران سرطانی نیز مشکل داروی جدید دارند که در اصل علاوه بر مشکلات تامین دارو، رفتار بیمه‌ها نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل مشکلات بیماران است که باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود.

 

  شعار ایمنی غذا کافی نیست

این کار‌شناس تغذیه با تأکید بر شعار امسال هفته سلامت یادآور می‌شود: اینکه بیان شده دولت می‌خواهد برای تحقق شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» تلاش کند هدفگذاری زیبایی است، اما کافی نیست و باید در عمل رفتار غذایی مردم در جامعه تغییر پیدا کند. باید با مشارکت و همدلی وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی و عرضه کنندگان مواد غذایی در جهت ارتقای کیفیت مواد غذایی گام برداشت و به شعار بسنده نکرد.

دکتر بساک‌نژاد، با اشاره به بهره برداری از سامانه‌های علمی و تخصصی جدید در حوزه یکپارچه کردن قرنطینه مواد غذایی تأکید می‌کند، در صورت تکمیل این سامانه، می‌توان به سلامت مواد غذایی امیدوار بود. این طرح یکی از روش‌‌های مهم در فرآیند ردیابی فرآورده‌های خام دامی است که به کمک آن می‌توان با وارد کردن نوع فرآورده دامی در سامانه، از زنجیره تولید، فرآوری تا مصرف همه مشخصات آن را مشاهده کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.