سالها پیش در اوایل سرنگونی طالبان و به قدرت رسیدن «حامد کرزی» با تهاجم آمریکایی‌ها، به محفلی در کابل دعوت شده بودم. مجلس باشکوهی بود و شاید بیش از دو هزار نفر مدعو حضور داشتند.

آقای ظریف!  زبان فارسی چه عیبی دارد؟

 از این میان شاید حداکثر ده- دوازده نفر هم از کشورهای اروپایی و غیره بودند و بقیه همه از خود افغانستانی‌ها. حیرت‌آور آن بود که مجری مراسم تقریباً در تمام مدت انگلیسی حرف می‌زد. خود مجری هم آدم مهمی بود. ایشان از مشاهیر افغانستان و سفیر این کشور در یکی از کشورهای بزرگ و مهم جهان بود. من خنده‌ام گرفته بود. اوضاع وقتی بدتر شد که بیشتر مقامهای رسمی هم وقتی رفتند پشت تریبون، شروع کردند به انگلیسی حرف زدن، برخی وزرا و حتی رئیس جمهور و گاه حتی اگر کلامی بین مجری و سخنران رد و بدل می‌شد، به زبان انگلیسی انجام می‌گرفت! البته در مواردی هم فارسی حرف می‌زدند و این در حالی بود که از چند هزار نفر حاضران در آنجا کمتر از 15 نفر انگلیسی زبان بودند!

من بعدها این قصه را در کتابی نوشته و نسبت به این بی‌اعتنایی به زبان ملی و مادری افغانستانی‌ها توسط بزرگانشان در آن محفل انتقاد کردم. در سالهای اخیر اما با کمال تأسف، تفاخر به بلد بودن زبان انگلیسی به شکل نامطبوع و زننده‌ای به همه شؤون روابط اجتماعی ما راه یافته است. برخی از برنامه‌های صدا و سیما از این نگاه خجالت‌آور هستند. بعد از ده سال از ساخت کلمه زیبای «پیامک» هنوز مجری‌های رسانه ملی زورشان می‌آید و انگار خجالت می‌کشند به زبان فارسی حرف بزنند و اغلب کلمات معادل را به کار می‌برند. در برخی برنامه‌ها مانند برنامه «نود» این تفاخر به دانستن زبان خارجی متأسفانه به حد تهوع آوری آزاردهنده می‌شود. به نوعی که گویی مجریان و برخی میهمانان در این خصوص تعمد دارند و به آن مباهات می‌کنند. خب تا این حد اگر چه برای اهل فرهنگ بسیار دردآور و تأسفبار، اما باز هم بناچار قابل تحمل بود، زیرا این بی اعتنایی به زبان مادری از سوی جماعتی بود که نسبت به ارزش فرهنگ خودی جاهل بودند و همه هنر آنها دانستن تاریخ لیگهای قاره سبز و توپ و تور بود. از این افراد با این سطح سواد فرهنگی انتظار بیشتری هم نمی‌رفت و طبیعی بود که اینها گمان کنند دانستن زبان خارجی برتر از زبان مادری است و به جای آنکه ابتدا، درست صحبت کردن زبان مادری را بیاموزند، در پی پز دادن به خاطر دانستن زبان خارجی و اصطلاحات متداول آن باشند.

اما شنبه گذشته وقتی دیدم وزیر خارجه‌مان در نشست مطبوعاتی خود در تهران، با وزیر خارجه استرالیا، در حضور انبوه مخاطبان و خبرنگاران و مدعوان ایرانی دارد به زبان انگلیسی حرف می‌زند، فقط خدا می‌داند که تا چه حد خجالت کشیدم! آقای ظریف! در کدام عرف و آداب دیپلماتیک این رفتار توجیه دارد؟ افکار عمومی بین‌المللی این رفتار شما را تمسخر نمی‌کنند و مخاطبان هموطن شما عرق شرم بر پیشانیشان نمی‌نشیند. چه معنایی دارد در کشور خودتان و در حضور انبوه حاضران فارسی زبان بر صحبت کردن به زبان انگلیسی اصرار دارید؟

آیا شاهد نبودید که در دیدار با سران کشورهای عربی، مثلاً حیدرالعبادی؛ رهبر انقلاب با وجود تسلط کامل به زبان عربی، به زبان شیرین فارسی سخن گفتند و مترجم مذاکرات را ترجمه می‌کرد؟ آیا علت این پافشاری را می‌دانید؟ در یک کنفرانس مطبوعاتی در کشور خودتان و در پایتخت ایران، تنها به واسطه حضور یک مقام انگلیسی زبان، شما چنان هیجان زده شده‌اید که کشور و حاضران را که مخاطب شما هستند عرف دیپلماتیک را رها کرده و شروع کرده‌اید به زبان دیگری سخن گفتن؟ به قول دوستی، این رفتار شما معانی بسیار می‌تواند داشته باشد که شوربختانه هیچ کدام دلچسب و خوشایند نیستند. شما دانش دیپلماتیک لازم را دارید و این حرکت بسیار عجیب است. زبان فارسی را که زبان مادری شماست هم خوشبختانه به خوبی تکلم می‌کنید. اما شاید زبان انگلیسی را برای بیان احساساتتان قوی‌تر و تواناتر می‌دانید! دیگر همه ایرانی‌ها می‌دانند شما زبان انگلیسی را می‌توانید مثل بلبل حرف بزنید ... عصر روز شنبه فقط خدا می‌داند که چقدر از این رفتار شما میلیونها نفر از مردم ایران جلوی تلویزیونها، شرمنده شدند. حیف است آدمی با آن زحمات و سوابق، نکته‌های مهمی از این دست را رعایت نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تل IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 2
    حاج اقا زبان انگليسي زبان بين المللي است جنابعالي اگر نميتوانيد ٢ كلمه انگليسي صحبت كنيد دليل نميشود كه به بقيه مسئولين با سواد نظام توهين و تهمت بزنيد ، حسود هرگز نياسود
  • ناشناس IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    4 2
    اقای جعفری شما یک ساعت برای یک روستایی تبریز فارسی بلغور کن یا یک روستایی کردستان یا یک روستایی خرمشهر هیچ کدام ازانها زبان شما نمیدانند درحالی که ایرانی هستند حالا انتظار دارید با یک خارجی فارسی حرف زد تا شما وحسین بازجو ورسایی شرمنده نشوید فقط کمی فکر کنید وصادق باشید
  • Anonymous IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 2
    Having a good command of any international language, English in particular, is a necessity for any diplomat. However, as Mr Jafarian says there is no need to be talking in En while you’re in a Farsi speaking environment. این کامنت من بی شباهت به کاره آقای ظریفه نیست! آیا من باید تو یه سایت فارسی زبان کامنتم رو به زبان انگلیسی بذارم؟ عرف دیپلماتیک هیچ کجای دنیا این کار آقای ظریف رو قبول نمیکنه.
  • نیلان IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    نظرات دوستان عجیب است.انگار هیچ چیز از سیاست وکنفرانس مطبوعاتی واینکه درکجا بوده و عرف این مواقع نمیدانند.اینکارظریف مثل آن است که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک مثلا کری وظریف درامریکا که همه خبرنگلران وحضارامریکایی امد کری فارسی حرف بزند.جدا فهمیدن اشتباه فاحش وزشت آقای ظریف اینقدر برای شماها سخت است.اصلا دوستان نفهمیده اند که ظریف با وزیرخارجه استرالیا که درآن کنفرانس مطبوعاتی حرف نمیزده.اسمش روشه؛کنفرانس مطبوعاتی،آنهم درتهران با انبوه حضار وخبرنگاران ایرانی....خدایا!کج فهمی تاچقدر؟....بخاطرهمینقدر درک وفهم بعضی مخاطبانه که امثال ظریف حتی توی تهران ودرجلسات باهموطنانشان انگلیسی بلغور میکنند....آقای جعفری چرا به انگلیسی حرف زدن ظریف درلوزان وغیره اعتراض تکرده،چون اونجالازمه وبایدانگلیسی حرف بزنه.امادرتهران و....ای بابا!موضوع اینقدرروشنه که هیچ شرحی نمیخواد.مگه کسی نخواد بفهمه.درضمن ربط ترکی..؟
  • بابک IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    جناب محمد حسین جعفریان تمام روسای جمهور و وزرا در روابط بین الملل به زبان انگلیسی تکلم میکنند این یک عر ف دیپلماتیک است
  • امین IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    درود بر همه بیچاره ها انگلیسی حرف بزنن ی بدبختی دارن،فارسی حرف بزنن ی بدبختی دارن اصن حرف نزنن بازم بدبختی دارن شما قبول دارین ایا؟ هرکاری کنن بازم آقایون سیاسی حرف برا گفتن زیاد دارن کلا اینقدر گرفتاری و مشکل کمه که به جای گره گشایی از مشکلات میخوان با خودی نشون دادن جامعه ی اماده ی مارو بیش از این تحریک کنن بجای با هم بودن فقط کافیه ببینن یکی داره گره گشایی میکنه از هزار راه نرفته وارد میشن و موش میدوونن که زیر سوال ببرن همه چیو و خودشونو خدا نشون بدن دکتر ظریف هم ی ادمه مثه بقیه شاید کاراش و رفتاراش نواقصی داشته باشه اما ایجاد جو و موج اونم تو این برهه اصلا کار دلسوزانه ای نیس همین آقای ظریف اگر فارسی هم صحبت میکرن من شک ندارم بازم آقایونی از این دست پیدا میشدن که فضای مجازی رو تحریک کنن و موج بسازن چرا اقای ظریف نمیره انگلیسی حرف بزنه که ابرومون نره همیشه ی عده جای اینکه خودشون کاری انجام بدن نشستن رو دست بقیه نگاه میکنن اسم کارشونم گذاشتن نقادی کاملا محترمانه البته هرکس نظری داره اما این موضوع حداقل برای خود ما ایرانیا پوشیده نیس که خودمون بیشتر دشمن خودمونیم تا غریبه ها