پیمان طالبیان : مذاکرات رئیس فدراسیون فوتبال با مسؤولان وزارت اقتصاد و دارایی سبب شد مشکل ممنوع الخروجی کارلوس کی روش موقتاً برطرف شود،  ...

 آیا دبیرکل چک غیر قانونی را امضا  می کند؟!

اما پرسشی که برای منتقدان فوتبال بی پاسخ مانده، دلیل نامشخص پرداخت این رقم از سوی مسؤولان فدراسیون فوتبال است؟

در بند 12 بخش چهارم قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال آمده است، تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود. فدراسیون در صورت نیاز، مدارک مربوطه را به وزارتخانه مالیات کشور محل اقامت کی‌روش ارایه می‌کند تا کی‌روش را از پرداخت دوباره مالیات معاف کند.

نکته قابل توجه درباره این بند قرارداد این است که مدیران فدراسیون فوتبال بدون مشورت با وکلای حقوقی آشنا با قوانین داخلی کشور، زیر بار این تعهد رفتند؛ زیرا اگر یک فرد حقوقی آشنا با قوانین مالیاتی در جریان مذاکرات فدراسیون فوتبال با کی‌روش قرار می‌گرفت، مدیران این مجموعه را رسماً از تخلف بودن این بند قرارداد مطلع می‌کرد. پرسش اصلی اما اینجاست؛ فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران در 16 فروردین 1393 دستورالعمل رسمی سازمان مالیاتی کل کشور را به تمامی باشگاه‌ها ابلاغ کرده و آنها را از پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی منع کردند. در این تاریخ و به دنبال دستور اداره مالیات مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ و نایب رئیس فدراسیون فوتبال  در نامه‌ای به تمامی باشگاه‌ها اعلام کرد، از این پس باشگاه‌ها اجازه پرداخت مالیات قرارداد بازیکنان و مربیان را ندارند و مؤدیان مالیاتی (بازیکنان، مربیان و سایر عوامل باشگاه) باید شخصاً نسبت به پرداخت مالیاتشان اقدام کنند. سازمان لیگ برتر برای جلوگیری از بروز مشکلات حتی اعلام کرد،امکان پرداخت مالیات بازیکنان، مربیان و تمامی عوامل باشگاه از سوی باشگاه‌ها وجود ندارد. مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال در این باره در گفت‌وگو با  یکی از خبرگزاری ها گفته بود:  باشگاه ها به جز پرداخت مالیاتی که برعهده‌شان است، حق تقبل کردن پرداخت مالیات دیگری را ندارند و در این ارتباط ما در کنار سازمان امور مالیاتی هستیم و اگر مشکلاتی برای بازیکنان و مربیان به وجود آید ما از تصمیمات آنها دفاع می‌کنیم. وی با تأکید بر مصمم بودن سازمان لیگ در اجرای این تصمیم گفت: عملکرد سازمان لیگ نشان داده که بر اجرای تصمیماتش پافشاری می‌کند و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

صحبتهای تاج کاملاً درباره قوانین مالیاتی شفاف و واضح بود. حالا پرسش اینجاست که فدراسیون چگونه دستورالعمل و قانون اعلام شده توسط خودش را می‌خواهد زیر سؤال ببرد؟

احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی در این‌باره می‌گوید: “برای اداره مالیات هیچ تفاوتی نمی‌کند که مالیات قرارداد کی‌روش را چه کسی پرداخت کند. برای این اداره صرفاً پرداخت بدهی اهمیت دارد که سرانجام فدراسیون یا کی روش این پول را باید پرداخت کنند. اما فدراسیون فوتبال به عنوان یک مؤسسه عمومی که اموال و درآمد‌هایش متعلق به بیت‌المال است، به هیچ عنوان اجازه ندارد مالیات  کی‌روش را پرداخت کند. مالیات بر درآمد طبق قوانین باید از سوی خود کی‌روش پرداخت شود. حالا اگر فدراسیون مالیات قرارداد کی‌روش را تقبل می‌کند، دو بحث دارد. هیچ منعی برای پرداخت این پول توسط فدراسیون وجود ندارد و آنها می‌توانند مالیات قابل توجه این قرارداد را پرداخت کنند. اما در بخش دیگر پرداخت این پول توسط فدراسیون خلاف مقررات است و قانون بصراحت اعلام می‌کند، که مؤدیان باید مالیات خود را پرداخت کنند. این کار فدراسیون فوتبال نمونه بارز حیف و میل   بیت‌المال به شمار می‌آید و غیر قانونی است. “ با این حال مسؤولان فدراسیون فوتبال بدون ارایه پاسخ روشن و صریح در خصوص این تخلف آشکار تنها به سراغ مسؤولان رفتند تا از آنها تقاضای مهلت کنند تا این تعهد مالی را پرداخت کنند. کفاشیان که می‌داند کی روش در این ماجرا مقصر نیست، این روزها به دنبال پنهان کردن زوایای این تخلف است تا مبادا ترکشهای آن دامن او و همکارانش را بگیرد.

حال پرسش اینجاست که مدیران فدراسیون فوتبال بر اساس کدام ماده و تبصره قانونی می‌خواهند مالیات قرارداد یک میلیون و 400 هزار یورویی‌ را بدهند که خودشان پرداخت کننده مبلغ این قرارداد هستند؟

در حال حاضر علیرضا اسدی، دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال در کنار کفاشیان باید چک مالیات کی‌روش را برای حل این مشکل امضا کند، اما با در نظر گرفتن موضوع غیر قانونی بودن این پرداخت (ولو اینکه در قرارداد کی‌روش آمده باشد، پرداخت مالیات بر عهده فدراسیون است) باید دید آیا دبیرکل فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه زیر بار انجام این کار خواهند رفت یا خیر، زیرا اگر آنها این چک را امضا کنند، قوانین مالیاتی را نقض کرده‌اند و برای انجام این کار به مجمع فدراسیون و مراجع قضایی باید پاسخگو باشند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.