تربت‌جام- علی نوروزی: بیش از 70 سال از اجرای طرحهای بیمه‌ای در کشور می‌گذرد و همه کارمندان و اکثر کارگران از مزایای این طرح برخوردارند و در سالهای اخیر با گسترش بیمه‌های اجتماعی، به صورت اختیاری به عضویت صندوق‌های بیمه و بازنشستگی درآمده‌اند.

 روزگار تلخ برخی از بازنشستگان تربت‌جام
درحالی که اصل بیست و نهم قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی را حق همه می‌داند، اما هنوز بازنشستگان تأمین اجتماعی از این مزایا بی‌بهره‌‌اند.
اما برای اینکه بدانیم مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی چگونه است، به کانون بازنشستگان تربت‌جام رفتیم و با تنی چند از بازنشستگان به گفت‌و‌گو پرداختیم و آنچه را می‌خوانید گوشه‌‌ای از صحبتهای آنان است.
منصور رحیمی می‌گوید: یک فرد بازنشسته هستم که نصف بدنم فلج شده، دو بچه استثنایی دارم، دخترم دانشجو دانشگاه آزاد است و ماهی 800 هزار تومان مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنم، با این حقوق نمی‌توانم زندگی خود را تأمین کنم!
«غلام حسن حیاتی» دیگر بازنشسته تأمین اجتماعی  تربت‌جام اینگونه سخن می‌گوید: پس از 40 سال رانندگی در جاده های کشور، از سال 80 با حقوق 59 هزار تومان بازنشسته شدم و از آن زمان تاکنون 14 سال می‌گذرد و تازه حقوق من شده 750 هزار تومان که با این مبلغ مانده‌ام چکار کنم و نمی‌دانم که این مبلغ را صرف خوراک و پوشاک کنم و یا درمان.
وی در رابطه با درمان می‌گوید: اکثر بازنشستگان به علت کهولت سن بیمار  هستند و به دارو و درمان نیاز دارند و من بیمه هستم و بیمه تکمیلی فقط هزینه بیمارستان را پرداخت می‌کند و اگر به دکتر بروم و ویزیت پرداخت نمایم، نه پول ویزیت را می‌دهند و نه پول درمان.
یکی دیگر از بازنشستگان می‌گوید: از جلوی منزلی عبور کردم، برای یک حاجی گوسفند قربانی می‌کردند، هرچه با خود کلنجار رفتم تا بروم مقداری گوشت قربانی بگیرم و برای خانواده‌ ببرم نتوانستم خودم را راضی به این کار کنم و خجالت کشیدم، چون من و فرزندان و خانواده‌ام مدت 6 ماه است که مزه گوشت را نچشیده‌ایم و با حقوق 230 هزار تومان در ماه فقط باید گوشت را در قصابی‌ها نظاره‌گر باشم.
عبدالکریم سرفرازی یکی دیگر از بازنشستگان اظهار داشت: برای بازنشستگان سفر زیارتی تدارک دیدند و مبلغ 40 هزار تومان هم برای هر نفر در نظر گرفته شده بود و با این مبلغ چطور یک فرد بازنشسته می‌تواند به سفر زیارتی برود و اگر خواسته باشد جهت زیارت آقا امام رضا(ع) به مشهد برود، فقط کرایه رفت و برگشت می‌شود.
اکثر بازنشستگان در کانون بازنشستگان تربت‌جام زیر خط فقرند.
مدیر کانون بازنشستگان شهرستان تربت‌جام با تأیید مشکلات، به خبرنگار ما خاطرنشان کرد: یکهزار و 735 نفر در این کانون عضویت دارند و ما افتخار می‌کنیم که مدت چند سال است که در خدمت این قشر از جامعه هستیم و اکثر ثبت نام کنندگان در کانون، بازنشسته، مستمری‌بگیر و بازمانده هستند و از سن بالایی برخوردار هستند و نیازمند مراقبت در حوزه‌های درمانی، رفاهی هستند و درحال حاضر وضعیت درمان در تربت‌جام در شأن بازنشستگان نیست و حتی در تنها درمانگاه تأمین اجتماعی یک دندانپزشک وجود ندارد.
احمد خدادادی، نامناسب‌ بودن حقوق مستمری بگیران و بازمانده‌ها را از معضلات بازنشستگان برشمرد و گفت: بانک مرکزی هزینه هر خانوار را در ماه 23 میلیون ریال اعلام کرده، درصورتی که در بین همین بازنشستگان افرادی را داریم که در ماه 230 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و با این مبلغ چطور می‌توانند امرار معاش نمایند. آیا این مبلغ در شأن یک فرد بازنشسته هست و اکثر بازنشستگان ما در زیر خط فقر قرار دارند.
وی ضمن انتقاد از عدم اختصاص سبد کالا به بازنشستگان می‌گوید: امید می‌رود دولت تدبیر و امید درخصوص اختصاص سبد کالا به این قشر هم اقدامهای جدی انجام شود تا آنان هم از این خدمات بهره‌مند شوند.
مدیر کانون بازنشستگان تربت‌جام به بحث وام به بازنشستگان در قبال سپرده‌گذاری مبلغ 20 میلیون ریال وام با بهره چهار درصد دریافت نمایند، با توجه به اینکه بعضی از بازنشستگان در ماه مبلغ 230 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند، برای آنان مقدور نیست که بتوانند مبلغ 20 میلیون ریال در بانک سپرده‌گذاری نمایند.
وی گفت: اگر بانک شرایطی مهیا نماید تا این مبلغ بدون سپرده‌گذاری در قالب وام به آنان پرداخت گردد، می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات را تا حدودی مرتفع نماید.
خدادادی در پایان به مکان فعلی کانون اشاره کرد و گفت: مکان فعلی ما به صورت آپارتمان است و با توجه به اینکه اکثریت بازنشستگان از سن بالایی برخوردارند، با مشکلاتی مواجه هستند که امیدواریم برای تهیه یک مکان مناسب و خوب مبلغی در اختیار کانونها قرار گیرد تا بتوانیم مکان بهتری در اختیار بازنشستگان قرار دهیم.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.