رژیم سعودی پس از سه هفته تجاوزو حمله وحشیانه به یمن و ناتوانی در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای تسلیم انقلابیون حوثی، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده است.

تماس های محرمانه عربستان با انصارالله

یک فعال اینترنتی عربستانی که در شبکه‌های اجتماعی با نام مستعار "مجتهد" شهرت یافته، در جدیدترین یادداشت خود در این باره نوشت: با توجه به بی‌نتیجه بودن تجاور عربستان به یمن، به نظر می‌رسد مقامات سعودی تصمیم به عقب‌نشینی از مواضع سرسختانه خود گرفته‌اند.
«مجتهد» فعال اینترنتی عربستانی که مسائل پشت پرده آل سعود را فاش می‌کند، به تازگی در یادداشت‌های توییتری خود نوشت: به نظر می‌رسد که پس از طولانی شدن زمان حملات هوایی و موفق نبودن این حملات در جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله و نیز عدم همکاری پاکستان، اکنون ریاض از خود انعطاف نشان می‌دهد.
به نوشته مجتهد، رایزنی‌های مقامات عربستان با آمریکا نیز ادامه دارد تا با تصمیم واشنگتن شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از حل و فصل مسالمت آمیز مساله یمن حمایت کند. این فعال عربستانی می‌افزاید: سعودی‌ها موافقت کرده‌اند که خسارت میلیاردی را با عنوان بازسازی یمن به انصارالله پرداخت نمایند، به شرط آن که این گروه از شهرهای جنوبی خارج شود.
وی می‌نویسد: سعودی‌ها با حضور نظامی انصارالله در خارج از شهرهای جنوب موافقت کرده‌اند و این درحالی است که انصارالله اصرار دارد که حضور نظامی‌اش مانند گذشته حفظ شود و آزادی فعالیت نظامی داشته باشد.
همچنین عربستان با مشارکت انصارالله در اداره امور یمن از طریق شورای ریاست جمهوری با رهبری "البحاح" و نیز حضور نظامی کامل در استان‌های شمالی موافقت کرده است.
به نوشته مجتهد، معرفی خالد البحاح به عنوان معاون رئیس جمهور مستفعی و فراری یمن نیز نوعی عقب‌نشینی عربستان برای رسیدن به یک تفاهم بود، زیرا البحاح مورد قبول انصارالله است و در گذشته حتی نامزد آنها بود.
وی فاش کرد: اکنون تماس‌های محرمانه‌ای در خصوص حل وفصل سیاسی بحران موجود بین عربستان با انصارالله و با میانجی گری کشور عمان صورت گرفته است و بر اساس گفت وگوهای صورت گرفته، این گونه تفاهم شده که حوثی‌ها در یمن دستاوردهای خود را حفظ کنند، اما خود را پیروز نشان ندهند.
اختلاف در خاندان سعودی بر سر حمله به یمن
یک منبع آگاه نزدیک به شاهزاده «ولید بن طلال» پسر پادشاه سابق عربستان اطلاعات بسیار مهمی از اختلاف نظر خاندان حاکم بر عربستان در خصوص تجاوز نظامی به یمن منتشر کرد.
براساس این گزارش «متعب بن عبدالله» پسر پادشاه سابق عربستان، «محمد بن سلمان» پسر پادشاه کنونی و وزیر دفاع را تهدید کرده است که دست به اقدام‌های لازم برای متوقف کردن ماجراجویی‌های خطرناک عربستان دریمن می‌زند.
«متعب بن عبدالله» مخالف جنگ یمن است و در این میان محمد بن سلمان وزیر دفاع و پسر پادشاه کنونی که سیاست‌هایش مورد تایید پدرش است، شاهزاده متعب را شدیدا تهدید کرده است و این تبادل تهدید‌ها ادامه دارد.
شاهزاده ولید بن طلال با خطاب قرار دادن خاندان حاکم در عربستان تاکید کرده است که چراغ سبز آمریکا برای حمله به یمن در حقیقت دامی است که آمریکا برای عربستان پهن کرده است و از این طریق می‌خواهدعربستان را تضعیف و در نهایت تجزیه کند و به همین دلیل وی از بزرگان خاندان حاکم بر عربستان خواسته است که جلوی محمد بن سلمان ومحمد بن نایف که آن‌ها را «بچه‌های بی‌خیال» توصیف کرد، بگیرند زیرا به گفته وی، آن‌ها آینده عربستان و امنیت آن را به بازی گرفته‌اند.
این منبع سعودی افزود: شاهزاده‌ها و مسئولان استان‌های جنوبی عربستان که هم مرز با یمن است، کاخ‌های خود را در این مناطق ترک کرده و به جده رفته‌اند.
حبس خانگی 7شاهزاده سعودی منتقد حمله به یمن
در پی انتقاد علنی چند تن از شاهزداگان سعودی از سیاست‌های پادشاه عربستان در حمله به یمن دولت این کشور آنها را در حبس خانگی قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری «روزنامه المنار»، دستور حبس خانگی هفت نفر از شاهزادگان سعودی که به صورت علنی از سیاست‌ خارجی این کشور انتقاد می‌کردند، توسط «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد عربستان صادر شد. منابع اختصاصی المنار تاکید کردند سران جدید آل سعود همچنین بازداشت‌های گسترده‌ای را علیه پزشکان، مهندسان و استادان خارجی در این کشور در دو شهر ریاض و طایف آغاز کردند و تاکنون ده‌ها نفر از اتباع خارجی که در عربستان کار می‌کردند، بازداشت شده‌اند.
به گفته این منابع، جنگ‌هایی را که رژیم سعودی در یمن، آغاز کرده است، تلاش سران جوان این رژیم برای اثبات موجودیت و تقویت جایگاه خود در خاندان آل سعود و نتیجه ضعف «سلمان بن عبدالعزیز» است.

*جمهوری اسلامی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    33 4
    آغاز جنگ دریمن شروع پایان آل سعود خواهد بود
  • علي IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    9 0
    انشاءالله