قدس آنلاین : دبیر ستاد اعتکاف خراسان رضوی در گردهمایی توجیهی مسئولان مراسم معنوی اعتکاف از افزوده شدن معتکفین و مساجد حاشیه شهر مشهد در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف امسال خبرداد.

افزایش معتکفان در مساجد خراسان رضوی/ از شبهه افکنی در اعتکاف بپرهیزید

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی، کارشناس مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گردهمایی توجیهی مسئولان برگزاری مراسم معنوی اعتکاف که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  برگزار شد، گفت: در زمانی که بسیاری از دشمنان اسلام و مکتب تشیع و نظام اسلامی تلاش می‌کنند که جوانان این مرز و بوم را منحرف سازند، اعتکاف فرصت مناسبی است که در این جنگ نرم پیروزی از آن ما باشد.

وی در ادامه با بیان این که امسال در مسجد گوهر شاد حرم رضوی تعداد معتکفان محدود شده اند، گفت: در مساجد خراسان رضوی افزایش معتکفان را شاهد خواهیم بود و این افزایش، نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی های جامع برای برگزار مراسم اعتکاف باشکوه است.

حجت‌الاسلام رحمتی در ادامه از افزوده شدن مساجد حاشیه شهر مشهد در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف امسال خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته در ۵۳۵ مسجد در استان ۵۲ هزار نفر معتکف شدند که ۱۲۳ مسجد در مشهد هم مراسم معنوی اعتکاف را برگزار کردند.

وی با بیان این که در برنامه ریزی های امسال درباره برگزاری مراسم معنوی اعتکاف کیفی سازی دارای اهمیت ویژه ای است، اظهار داشت: امسال همه تلاش دست اندرکاران اعتکاف بایستی براین مبنا قرار گیرد که از شبهه افکنی در اعتکاف پرهیز شود.

حجت‌الاسلام رحمتی در ادامه به بیان نقاط قوت و ضعف مراسم اعتکاف در سال گذشته پرداخت و بیان داشت: در سال گذشته برنامه اعتکاف به خوبی مدیریت شد چرا که بین اعضای برگزار کننده همدلی و همراهی برقرار بود و امام جماعت در بیشتر مساجد حضور داشت و  سؤالات شرعی معتکفان را پاسخگو بود.

مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: برگزاری جلسه آموزشی قبل از اعتکاف ویژه معتکفان نیز از جمله دیگر نقاط قوت برنامه سال گذشته بود که در این جلسات از اساتید و علمای مساجد برای آشنایی معتکفان با احکام و آداب اعتکاف استفاده شد.

وی افزود: در سال گذشته ستاد برگزاری اعتکاف با حضور آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد برگزار شد و اعضا از رهنمودهای ایشان بهره مند شدند و از طرفی با همکاری نهادهای ذیربط در راستای آشنایی معتکفان ۵۰ هزار جلد کتاب و مجله در بین مساجد ویژه معتکفان توزیع شد.

دبیر ستاد اعتکاف خراسان رضوی تصریح کرد: تهیه منشور و آئین نامه اعتکاف با هدف یکسان سازی و هماهنگ سازی بین مساجد از دیگر نقاط قوت برنامه  اعتکاف در سال گذشته است و توجه به این نکته دارای اهمیت است که اعتکاف را نمی توان مرکز تفریحی قرار داد چرا که در اعتکاف نوجوان و جوان با نفس مبارزه می‌کند.

وی با بیان این که هزینه ثبت نام برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف امسال بین سی تا چهل و پنج هزا تومان است، اظهار کرد: در همین راستا بهتر  است که دست اندرکاران برای برگزاری این مراسم معنوی از کمک خیّران استفاده کنند.

همچنین در این گردهمایی، حجت‌الاسلام عبدالکریم آدینه دوست، به بیان احکام و اهمیت توجه به آداب آن پرداخت.

سخنران و خطیب حرم رضوی با بیان این که اعتکاف، فرصت خلوت با خدا است، افزود: توقف و ماندن در مسجد به قصد عبادت تعبیر به اعتکاف می‌شود.

این کارشناس مذهبی به بیان دیگر معانی اعتکاف از سوی مراجع پرداخت و اظهار داشت: بعضی از مراجع فقط قصد عبادت در مسجد را اعتکاف تعریف می‌کنند و بعضی دیگر انجام اعمال دیگری مانند نماز، روزه و خواندن قرآن را هم جزء اعمال اعتکاف معرفی می‌کنند.

وی درباره زمان اعتکاف گفت: بسیاری از مراجع بر روی این مسأله نظر مشترک دارند که هر زمانی که در آن روزه صحیح است، اعتکاف هم درست است و روزه اعتکاف از طلوع فجر آغاز می‌شود و غروب روز سوم تمام می‌شود و داخل کردن شب اول و چهارم جایز نیست.

وی ادامه داد: در جایی به جز مسجد نمی توان اعتکاف کرد و حسینیه برای اعتکاف جایز نیست و مسجد برای اعتکاف هم شرایط ویژه ای دارد و بایستی مسجد معتکفان به گروه خاصی اختصاص نداشته باشد و اقشار مختلف مردم در آن رفت و آمد داشته باشند.

کارشناس مذهبی با بیان این که اعتکاف در غیر حرم رضوی دارای اهمیت ویژه ای است و شرایط خاصی دارد، گفت: امسال به دلیل تعمیرات در مسجد  گوهرشاد فقط ۲۰۰ نفر مرد می توانند در آنجا معتکف شوند و به همین دلیل اکثر معتکفان امسال در مساجد هستند.

وی درباره صورت های جواز از خروج مسجد در هنگام اعتکاف بیان داشت: ادای شهادت، ادی دین، تشییع جنازه و عیادت مریض به شرط این که از  ضروریات عرفیه باشد، اشکالی ندارد و این خروج هم نباید طولانی باشد.

حجت‌الاسلام آدینه دوست تصریح کرد: استقبال و تودیع مومن هم اشکال دارد البته بعضی مراجع آن را جایز می دانند و خروج برای وضو و غسل مستحبی و شرکت در درس به شرط این که صورت اعتکاف از بین نرود، اشکالی ندارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.