قدس انلاین – سعید کوشافر: اگر چه در دولت دهم نیز سخن از تک نرخی ارز درمیان بود اما با روی کار امدن دولت یازدهم این وعده های رییس کل بانک مرکزی دولت روحانی بود که باید جدی گرفته میشد ، وعده ای که سیف از زمان صدارت بانک مرکزی بر ان تاکید کرد ولی هر سال انرا به تعویق انداخت تا سال 94 که خود و به صراحت از عدم انجام تک نرخی شدن ارز سخن به میان میاورد.

توافق هسته ای هم ارز را تک نرخی نکرد/ بزرگترین فساد دولتی با چند نرخی ارز /دلالان و واردکنندگان مخالفان بزرگ ارز تک نرخی

دراین راستا یک نماینده مجلس به جلسه ای که با رییس کل بانک مرکزی داشتند اشاره کرده وتصریح کرد: در جلسه توضیحات و مباحثی درباره بازار ارز، حمایت از تولید، بحث اصلاح ساختار اقتصادی کشور و مشکلات موجود مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز به نمایندگان گفت و پیش بینی کرد که تغییرات خاصی در وضعیت بازار ارز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حاصل نخواهد شد و تک نرخی شدن ارز فعلا مقدور نیست.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص بازار ارز گفت: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد فعلا برنامه تک نرخی کردن ارز اجرا نمی‌شود. این سیاست بعد از به وجود آمدن ثبات در فضای اقتصادی، اجرا خواهد شد.

عاشوری با اشاره به توضیحات رئیس کل بانک مرکزی گفت: با این توضیحات اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در سال جاری بعید است.

***مانعی برای تک نرخی شدن ارز وجود ندارد

این اظهارات رییس کل بانک مرکزی درحالی است که یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با مثبت ارزیابی کردن موضوع تک نرخی شدن ارز در کشور گفت: مانعی برای تک نرخی شدن ارز وجود ندارد، بنابراین باید بانک مرکزی اختلاف موجود قیمت ارز آزاد و دولتی را به صفر برساند.

محمد حسن نژاد درباره یکسان سازی نرخ ارز در کشور گفت: باید توجه داشت تاثیر نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته در اقتصاد کشور مشهود بوده است بنابراین توجه به موضوع یکسان سازی نرخ ارز یک ضرورت است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: یکی از اولویت ها در موضوع نرخ ارز این است که اختلاف قیمت نرخ ارز در بازار آزاد و ارز مبادله ای حذف شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه راهکار دستیابی به ارز تک نرخی چیست؟ گفت: باید بانک مرکزی با یک نرخ مشخص ارز را به فروش برساند،بطور مثال به یک وارد کننده خودرو دلار را به همان قیمتی که در صرافی ها دارای مجوز بفروش می رسد، دلار بدهد.

حسن نژاد تصریح کرد: وجود مابه التفاوت در نرخ ارز یکی از عوامل مهم در ایجاد رانت اقتصادی است بنابراین حذف مابه التفاوت قیمت ارز آزاد و ارز مبادله ای (دولتی) باید در دستور کار مسئولان اقتصادی کشور قرار گیرد، در حال حاضر مانعی برای تک نرخی شدن ارز وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت توجه به سیاست نرخ ارز شناور مدیریت شده افزود: حذف مابه التفاوت نرخ ارز یا به عبارتی یکسان سازی نرخ ارز هیچ ارتباطی به موضوع رفع تحریم ها ندارد./

***ارتباط توافق با ارز تک نرخی

همچنین یک  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نسبت به تک نرخی شدن ارز در سال جاری اظهار خوش‌بینی و عنوان کرد که سقوط نرخ ارز نمی‌تواند اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور باشد.

ابوالحسن خلیلی درباره اینکه چقدر احتمال نوسات ارز در ماه‌های آینده وجود دارد، اظهار کرد:‌ به نظرمی‌رسد بازار ارز تا تیرماه که مذاکرات ایران با 1+5 ادامه داشته باشد نوسانات خود را در جهت افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: از تیر ماه که توافق نهایی صورت بگیرد به صورت موقت و مقطعی شوکی به بازار ارز وارد خواهد شد و قیمت‌ها با شیب نه چندان تند به سمت کاهش سوق خواهند یافت.

خلیلی افزود: واقعیت این است که اقتصاد و پشتوانه‌های ارزی ما و همچنین ارزش ریال در مقابل دلار واقعیت‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم، حتی بعد امضای توافق‌نامه آنچه مهم است موضوع ارزش دلار در مقابل ریال است. تمام علائم نشان می دهد که این ارزش کمتر از 3000 تومان نخواهد بود.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران معتقد است: اتفاقی که با امضای تفاهم نامه رخ می دهد این است که ابتدا ثبات بلند مدت و قابل پیش بینی‌تری در تغییرات نرخ ارز به وجود خواهد آمد. موضوع دوم نیز تک نرخی شدن ارز و خروج از شکل دو نرخی بودن ارز بانک مرکزی و ارز آزاد است.

وی اضافه کرد: امضای تفاهم نامه باعث می‌شود دسترسی به منابع ارزی که درخارج از کشور داریم بسیار راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین برای مبادلات ارزی هزینه زیادی نپردازیم.

خلیلی با اشاره به پیامدهای سقوط قیمت ارز اظهار کرد: الزاما سقوط قیمت دلار به معنی به وجود آمدن نقطه مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد بود. آنچه باید به آن توجه کنیم این است که در دوران بعد از تحریم نیاز کشور به صادرات غیر نفتی بیشتر خواهد شد و باید توجه‌ها به نکات اقتصاد مقاومتی بیشتر شود؛ بنابراین می طلبد که اسیر یک نوع توهم در مذاکرات هسته‌ای نشویم و سازوکارهای مناسبی را برای قوی شدن اقتصادمان جست‌وجو کنیم.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران ادامه داد: یکی از سازوکارها این است که قیمت ارز در کشور واقعی باشد، واقعی شدن قیمت ارز به این معنی است که از نوسانات شدید جلوگیری شود چون طبیعتا مصرف کننده در صورت بروز نوسانات شدید متضرر خواهد شد.

وی با بیان نقش بانک مرکزی در کنترل نوسانات ارز اشاره و تصریح کرد: درحال حاضر نوساناتی که در نرخ ارز مشاهده می کنیم آن شور و هیجانات گذشته را ندارد که بخواهیم تصور کنیم قیمت دلار به یکباره از 3000 تومان به 4000 تومان افزایش پیدا کند. درست است ظرف یک هفته گذشته دلار با نوسان حدود 60 تومانی مواجه شد اما این تغییرات طبیعی و قابل پیش بینی بود.

خلیلی ادامه داد: بانک مرکزی که طبیعتا تنظیم کننده بخش ارز در کشور است به دلیل نیازمندی‌های کشور و تبدیل ارز به ریال به نظر می رسد دراین خصوص راهکارهایی را برای افزایش‌ها یا کاهش‌های ناگهانی پیش بینی کرده است.

دبیر خانه صنعت و معدن تهران درباره پیش بینی خود از این که آیا می‌توان به تک نرخی شدن ارز در سال 94 امیدوار بود یا خیر؟ گفت: بعد از توافقی به ثباتی در پیش بینی‌ها و روند قیمت‌های ارز خواهیم رسید که باعث می شود امکان تک نرخی شدن ارز به وجود بیاید.

به اعتقاد وی البته این عدم تک نرخی شدن ارز به این دلیل است که دولت سعی دارد روند کاهشی تورم را حفظ کند. قاعدتا اگر پذیرفته شود که شوک تورمی در کنار تک نرخی شدن ارز ایجاد شود، می توانیم به ثبات نرخ ارز و شفاف سازی اقتصادمان برسیم.

***دلالان نمی‌گذارند !

دراین حال کار‌شناسان اقتصادی و مسئولان دولتی بر این باورند، آنچه باعث شد‌ ما با یک نظام تک‌نرخی به یک سیستم چند نرخی برسیم، محدودیت‌هایی بود که برای بانک مرکزی و اقتصاد کشور در اثر تحریم‌ها به وجود آمد‌ و با کاهش فروش نفت ایران درآمد‌های ارزی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

همچنین شرایط به سمتی پیش رفت که امکان دسترسی به منابع ارزی ـ که از همین فروش کم حاصل می‌شد ـ نیز با دشواری روبه‌رو شد؛ اما به نظر می‌رسد ‌در شرایط کنونی، اوضاع تغییر کرده و به گونه‌ای است که می‌توان آن ‌را اجرایی کرد، ولی در این گونه موارد، عوامل داخلی و کسانی که از ‌نظام چند نرخی سود می‌برند، معمولا مانع انجام این کار می‌شوند.

این افراد با شاخ و برگ‌های گسترده و پر قدرتی که در بدنه قدرت و سیاست دارند، همواره تا جایی که امکان دارد، مانع از بروز این کار می‌شوند، زیرا با قدرت خود به راحتی به ارز دولتی دسترسی دارند‌ و کالاهایی را هم که وارد می‌کنند، بدون واسطه و مستقیم و با ارز آزاد در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند و از این طریق سودهای کلان چند برابری عاید خود می‌کنند.

محمد‌رضا‌ پور‌ابراهیمی درباره عدم تک نرخی شدن ارز از سوی دولت و دلایلی که از سوی مسئولان در این خصوص بیان می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، اتفاقاتی در اقتصاد ایران ‌افتاد که باعث شد، شبکه‌هایی در بازار ارز به وجود آید که عرضه و تقاضا را بر هم ریخت. ساماندهی آن نیز به مدیریتی خاص نیاز داشت که از این بحران خارج شود، ولی عدم مدیریت در این حوزه، راه را به سمت چند نرخی شدن سوق داد.

این نماینده مجلس در خصوص سازوکارهای بازار در این حوزه گفت: متأسفانه بخشی از این معضل به دلیل سفته بازی در بازار است، به این صورت که حتی اگر تقاضایی هم در بازار نباشد، این افراد با سفته بازی و درخواست ارز، کاذب در بازار ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که تا کنون توانسته است از بازار‌های واقعی فرا‌تر عمل کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موضع دولت گفت: یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ‌این بازار آشفته بماند، این است که به دلایل شرایط تحریمی، امکان انتقال ارز به ‌کشور نیست و برای همین، رویکرد ارز‌ منابع ارزی در ‌کشور را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی در‌باره دلیل سوم انجام نشدن این کار در کشور نیز گفت: به دلیل افزایش‌های نرخ ارزی که از سوی دولت پیشنهاد می‌شود‌ و تأخیر در انجام این کار و عدم مدیریت بموقع ‌افزایش نرخ ارز در بازار، دولت عنوان می‌کند ‌که اینها باعث عدم تک نرخی شدن ارز در کشور می‌شود، ولی ما اعتقاد داریم ‌شرایط مناسب است و می‌تواند آن را تک‌نرخی کند.

وی اما در‌باره علت اصلی این موضوع‌ گفت: اما در اینجا یک دلیل دیگر ـ که به نظر یکی از دلایل اصلی انجام نشدن این کار است‌ و غالبا نیز در هیچ جایی گفته نمی‌شود ـ این است که عده‌ای در بازار ‌می‌توانند به سادگی ارز دولتی دریافت ‌و با ثبت سفارش از کشور‌های دیگر کالا وارد کشور کنند، اما کالا‌های وارده را با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند؛ این‌ها با شاخه‌هایی که در بدنه قدرت دارند و با توجه به اینکه از این چند نرخی بودن ارز سود خوبی عاید خود می‌کنند، اجازه تک نرخی شدن را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ما اعتقادمان این است که هر نوع بی‌نظارتی باعث‌ فساد می‌شود، گفت: اگر در هر موردی به جای یک نرخ، دو نرخ وجود داشته باشد، مطمئنا فسادی در این حوزه پدید خواهد آمد. شما امروز در هیچ جا هیچ کالایی را نمی‌توانید با دو قیمت متفاوت خریداری کنید.

این نماینده در توضیح سخن خود گفت: یعنی امکان ندارد کالایی در داخل ‌باشد که با دو نرخ آزاد و مبادله‌ای به مردم فروخته شود. هیچ فروشگاهی در کشور نیست که جنسی را به شما با نرخ مبادله‌ای بدهد‌ و تمام کالا‌ها با نرخ آزاد محاسبه می‌‌شود‌ و این فقط یک رانتی است که بین دلال‌های توزیع می‌شود. اینجا اگر دولت هم بخواهد قیمت ارز را تک نرخی کند، دلالان اجازه این کار را به آن‌ها نخواهند داد.

وی در پایان تأکید کرد: این مصداق فساد در کشور است و صدمات زیادی به کشور وارد می‌کند و در ‌‌نهایت به خود بانک مرکزی آسیب خواهد رساند، حال پرسش این است، اگر مصرف کننده با ارز آزاد باید کالای خود را خریداری کند، پس این ارز مبادله‌ای برای چه در کشور وجود دارد، زیرا غیر از اینکه به عده خاصی توجه بیشتری شده و رانت مخصوصی در دست ‌برخی‌ خواص است، چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.