گروه معارف/ ساحل عباسی - همدلی و همزبانی دولت و ملت یکی از مهمترین راهکارهایی است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری بر آن تاکید نموده و امسال را سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام نهادند.

جایگاه روحانیت در تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت

 بی‌گمان برای گسترش و دستیابی به همدلی هر چه افزون تر دولت و ملت به راهکارها و واسطه‌هایی نیازمندند تا بتوانند زمینه مشارکت اجتماعی مردم و دولت را در کنار هم فراهم نموده و در تمامی زمینه‌های ارزشی،  مذهبی و معرفتی مردم را به دولت پیوند دهند. در این بین روحانیت به عنوان یکی از مهمترین و مؤثرترین گروه‌هایی که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استمرار آن تا کنون از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم و دولت برخوردار بوده‌اند، از اصلی ترین گروه‌هایی به شمار می‌روند که می‌توانند در راستای تحقق شعار سال جاری موثر باشند. از این رو در گفت وگویی با دکتر محمدصادق یوسفی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن، نقش روحانیت را در ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت و وظایف متقابل این دو، مورد بررسی قرار دادیم.

 

  از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی نظامهای قدرتمند جهان در برابر نظام نوپای اسلامی موضع خصمانه گرفتند، به نظر شما اصلی ترین پیام جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان چه بود که خواب را از چشم ابرقدرتها گرفت و آنها را در وحشت فرو برد؟

-انقلاب اسلامی ایران پس از ظهور، جریانی نو در عرصه بین المللی به وجود آورد.  نظامی اسلامی بر مبنای اندیشه دینی در برابر نظامهای سیاسی موجود در عالم بویژه نظام سرمایه داری و سوسیالیستی که دو قطب اصلی کشورهای دنیا بودند پا به عرصه حیات می‌گذارد که خواهان ایستادگی در برابر نظامهایی است که تمام بلاد اسلامی و کشورهای غیر اسلامی را تحت پوشش خود قرار داده بودند.  پیدایش انقلاب اسلامی با دکترین جدید در عالم بر مبنای اندیشه‌های امام خمینی(ره) انفجار نوری بود که به مذاق نظامهای سوسیالیستی و امپریالیستی خوش نیامد، بنابر این هر دو جریان در برابر نظام اسلامی موضع گرفتند. پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی شوروی همه کشورهای بزرگ استعمارگر به شیوه‌های  گوناگون در برابر نظام انقلاب اسلامی قرار گرفتند و درصدد مقابله با آرمانهای این نظام اسلامی نوظهور برآمدند. یکی از مهمترین دلایل و فلسفه موضعگیری ابرقدرتهای جهان در برابر پیدایش انقلاب اسلامی این بود که انقلاب اسلامی؛ انقلابی در راستای ارتقای اندیشه دینی، رشد افکار بشریت و رفع استبداد و ظلم در سرتاسر عالم بود، این انقلاب به تمامی مستضعفان جهان پیام می‌داد تا آنها را از  سلطه استکبار نجات دهد و اصلی ترین رویکرد انقلاب اسلامی متوجه و خطاب به مردمی بود که عموما مظلوم واقع شده یا انسانهای آزاده‌ای بودند که از ظلم وتعدی سرکشان عالم به تنگ آمده بودند. انقلاب اسلامی ایران از آنها می‌خواست که همسو و در کنار جریان انقلاب اسلامی ایران باشند، بنابراین سران قدرتهای جهان،  به شیوه‌های گوناگون در برابر نظام اسلامی به توطئه پرداختند. آنچه مسلم است قدرتهای بزرگ هرگز انقلاب اسلامی و پیام آن را فراموش نکرده‌اند و اکنون هم به بهانه‌های واهی درصدد زدودن پیام انقلاب و از بین بردن دستاوردهای آن هستند.

 

  ایران اسلامی اکنون در مرحله حساسی بسر می‌برد، به نظر شما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر همدلی دولت و ملت تاکید داشته اند، روحانیت چه نقشی دارد؟

- با تمامی توطئه‌های جنایتکاران عالم، با مدیریت ارزشمند امام راحل و پس از آن امام خامنه‌ای و حضور ملت بصیر ایران در صحنه‌های گوناگون انقلاب، تمامی این توطئه ها در جای خود خاموش و خنثی شده است و نظام اسلامی به دلیل حضور همیشگی ملت در تمامی عرصه‌های سازندگی به بالندگی و افتخارات ارزشمندی در عرصه‌های سیاسی و علمی از جمله؛ هسته ای، پزشکی و دیگر فناوری ها دست یافته است. به نظر می‌رسد اکنون شرایط انقلاب نسبت به گذشته از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا باید برای همه مقاومتهای مردمی و ملتهای بپا خاسته علیه استبداد جهانی پناهگاه امنی باشد. در حقیقت انقلاب اسلامی ایران می‌تواند اردوگاهی برای ملتهای مستضعف عالم باشد. به هر حال پایگاه انقلاب اسلامی که امید همه مستضعفان و مسلمانان جهان است شکل گرفته و چنانچه بتوانیم در برابراستکبار جهانی همانند سالهای گذشته مقاومت نماییم، ایران اسلامی می‌تواند به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای اسلامی از منافع ملی ایران و ملتهای مسلمان حمایت نماید.  بی تردید ایران اسلامی اکنون در شرایط ویژه‌ای بسر می‌برد؛ مرحله‌ای که نظام سلطه تمایلی برای پذیرفتن موجودیت بزرگی به نام ایران قدرتمند ندارد، از آن سو ناچار است به نوعی با نظام جمهوری اسلامی کنار آمده و از طریق دیپلماتیک به نظام جمهوری اسلامی صدمه وارد کند. با توجه به شرایط کنونی که دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر این گروه قرار دارد و تیم هسته‌ای کشور نیز در حال مذاکره با دشمنان اسلام است، می‌توان گفت ایران در جنگی متفاوت از جنگهای دیگر بسر می‌برد؛ مقاومتی دیپلماتیک در عین حال بسیار حساس و ظریف. آنچه مسلم است حفظ موقعیت نظام اسلامی شرایطی است که مقام معظم رهبری کاملاً بر آن وقوف داشته‌اند و سال جاری را به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیدند که عنوان بزرگی است و باید مورد توجه دولت و ملت قرار بگیرد. روحانیت در چنین زمانی به مراتب وظیفه‌ای سنگین تر نسبت به سالهای گذشته دارد و باید ابعاد گوناگون کینه و دشمنی قدرتهای جهان و عداوتی که با اسلام دارند را برای مردم تبیین نمایند، همچنین در کنار دولت و با ملت با حفظ همدلی و همزبانی به پیشبرد اهداف متعالی نظام اسلامی کمک نماید.

 

 آیا می‌توان گفت دولت و روحانیت برای تحقق همدلی و همزبانی نسبت به هم وظایف متقابلی دارند؟

- دولت و ملت باید در کنار هم با توجه به همدلی و همزبانی به حفظ نظام از توطئه‌های دشمنان اندیشیده تا به اهداف متعالی نظام دست یابند. با توجه به اینکه یکی از وظایف روحانیت بودن در کنار مردم در محافل گوناگون است باید در تمامی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در کنار مردم بوده و برای دولت و نظام جمهوری اسلامی به منزله پشتوانه عظیمی باشد. در حقیقت می‌توان گفت روحانیت برآمده از ملت و در کنار ملت و همدوش با ملت و همراه با آنها همواره بوده و خواهد بود. یکی از مهمترین دلایل پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی حضور روحانیت در کنار مردم است روحانیت با توجه به رهبری زعیم عالیقدر خود حضرت امام خمینی (ره) و اکنون مقام معظم رهبری جزو محورهای اصلی پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و بودن در کنار ملت و حضور روحانیت در تمامی عرصه‌های انقلاب به این دلیل است که روحانیت خود را جزیی از مردم و برخاسته از مردم و خدمتگزار به آنان می‌داند، بی‌تردید روحانیت به طور طبیعی طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته نیازهای مردمی را درک نماید، زیرا اصل مهم در برنامه‌های مورد توجه روحانیت، اهتمام به برنامه ها و مطالبات مردمی از نظام اسلامی است، بنابر این اگر دولت بتواند با مساجد، تکایا، مراکز فرهنگی و مذهبی و ستادهای نماز جمعه و... رابطه تعریف شده‌ای برقرار نماید بی‌گمان پل مستحکمی را در راستای تحقق شعار مورد نظر مقام معظم رهبری در سال جاری به وجود آورده است. البته همدلی و همزبانی دولت و ملت به بایسته‌هایی نیاز دارد، اینکه روحانیت نیازهای مردمی را که به صورت روزانه مشاهده می‌کند به دولت منتقل کند.

به هر حال آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است حفظ نظام جمهوری اسلامی و توجه به معیارهای مهم مد نظر بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی است تا بتوان با همدلی و همزبانی آرمانهای متعالی مد نظر انقلاب را محقق نمود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.