هاشم رسایی فر: بی شک داشتن ورزشی پویا و سرآمد در دنیا بدون پرداختن به رده های سنی پایه و سرمایه گذاری بر روی ورزشکاران نونهال و نوجوان به دست نخواهد آمد.

 پایه های لرزان فوتبال پایه در خراسان رضوی

 فوتبال نیز یکی از ورزش هایی است که توجه به رده های سنی پایه در ارتقاء جایگاه آن می تواند تأثیر بسازیی داشته باشد. نگاه به فوتبال پایه و اهمیت دادن به آن قطعا در آینده این رشته می تواند نقش به سزایی ایفا کند. نکته ای که متأسفانه باید گفت طی سال های گذشته چندان توجهی به آن در فوتبال خراسان نشده است و فوتبال پایه از نگاه و توجه مسؤولان  خواسته یا نا خواسته به دور مانده است.

 

    فوتبال پایه مدیون مربیان زحمت‌کش

علی پوررمضان یکی ازمربیان فوتبال پایه در فوتبال خراسان رضوی است وی با اشاره به این نکته که از لحاظ ساختاری فوتبال خراسان از بسیاری از استان ها عقب مانده است گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه فوتبال استان و شهر ما در حال حاضر دچار عقب ماندگی شده است کم توجهی یا بهتر بگوییم بی توجهی به بحث فوتبال پایه است.هرچند که همین ادامه حیات فعلی فوتبال استان مدیون مربیان و مدیران فوتبالی است که از همه چیز گذشته اند و به فوتبال پایه کمک می کنند.

وی همچنین در خصوص بحث استعداد یابی و روند آن در فوتبال خراسان رضوی اظهار داشت:نمی توان گفت استعدادیابی در فوتبال ما وجود ندارد اما باید گفت اگر همین  مربیان دلسوز پایه کارشان را انجام ندهند در این مقوله نیز کاملا از چرخه خارج خواهیم شد. استعدادیابی وقتی نمود پیدا می کند که از کوچه و خیابان گرفته تا روستا و شهر همه جا زیر ذره بین کارشناسان استعدایابی قرار بگیرد و بهترین ها انتخاب شوند. هر گاه این اتفاق افتاد می شود گفت استعدادیابی درستی صورت گرفته است.

مربی تیم های پایه باشگاه پدیده در ادامه افزود:مسؤولان ما هر زمان که به فوتبال پایه و نتایج آن نیاز داشتند در سخنانشان ازافتخارات آن سخن به میان آوردند اما بعد از آن دیگر هیچ خبری از پایه های فوتبال نبوده است. چطور می شود وقتی تیم های ابومسلم و پیام دچار مشکل می شوند و روند سقوط در پیش می گیرند از موفقیت های فوتبال پایه مایه می گذارند اما به وقتش هیچ نگاهی به مقوله فوتبال پایه نمی شود.

پوررمضان نبود اسپانسر را یکی از مهمترین مشکلات حوزه فوتبال پایه می داند و می گوید: نداشتن اسپانسر در حیطه فوتبال پایه باعث می شود تا قشر بزرگی از فوتبال دوستان و استعدادهای نابی که در قشر ضعیف جامعه هستند ناشناخته بمانند و نتوانند از عهده هزینه های حضور در کلاس ها و مدارس فوتبال را بربیایند که در صورت وجود حامی مالی می توان تمامی این استعداد های ناب را پرورش داد. ضمن اینکه مربیان پایه نیز که باید در این رده فعالیت کنند چون حقوق و در آمدی از این راه ندارند یا جذب تیم های بزرگسال می شوند یا اینکه ترجیح می دهند خانه نشین شوند!

 

    لزوم نظارت دقیق برمدارس فوتبال

احمد زینلی یکی دیگراز مربیان پایه فوتبال مشهد و استان نیز با اعلام این موضوع که نظارت درست و اصولی در بحث مدارس فوتبال فعال که یکی از ارکان اصلی فوتبال پایه هستند وجود ندارد گفت:مدارس فوتبال یکی از ارکان اصلی فوتبال پایه هستند که توجه به آنها می تواند نتایج در خور توجهی برای فوتبال ما داشته باشند در صورتی که نظارت درست و اصولی بر این مدارس وجود داشته باشد که متأسفانه باید گفت نظارت قوی در این مقوله وجود ندارد .در واقع ضمانت اجرایی درستی در بحث نظارت بویژه در مورد مدارس غیر مجاز وجود ندارد. در حال حاضر و بویژه در فصل تابستان مدارس فوتبال مانند قارچ زیاد می شوند که خیلی از آنها بدون مجوز است و نظارتی بر آنها نمی شود. این مدارس با هر شهریه ای با هر امکاناتی و هر گونه شرایطی می توانند به راحتی فعالیت کنند و کسی هم نمی تواند آنها را کنترل کند. ضمن اینکه در بحث انتخاب و معرفی مدرسه نمونه نیز مشکلاتی هست و برخی مواقع در نهایت مدرسه ای نمونه می شود که خیلی ها از وجودش بی خبرند و از آن شناختی ندارند!

مدیرمدرسه فوتبال سایپای مشهد با ابراز گلایه از مسؤولان و رسانه های استانی اظهار داشت: فوتبال پایه که نه مسؤولان ورزش و فوتبال به آن اهمیتی می دهند نه رسانه ها توجهی به آن دارند چطور می تواند رشد پیدا کند همین الان ما تیمهای زیادی در رده های کشوری داریم که موقعیت های خوبی نیز در لیگ های خود دارند اما کمتر کسی از نتایج و شرایط آنها با خبر است!

زینلی در ادامه افزود:شاید خیلی ها به من و امثال من بگویند چرا با شرایطی که فوتبال پایه دارد رهایش نمی کنید؟ که البته موضوع قابل تأملی است اما باید بگویم من و امثال من به مانند باغبانی هستیم که نهالی را کاشته و به امید ثمر بخش شدنش در آینده هر چه از دستش بر آید انجام می دهد و نمی تواند نهالی را که کاشته به حال خودش رها کند. وی همچنین اظهار داشت: اگر هیأت فوتبال بخشی از همان درآمدی که از محل واریزی مدارس فوتبال و تیم های پایه عایدش می شود را برای رشد فوتبال پایه هزینه کند خیلی از مشکلات مالی بر طرف خواهد شد و کار برای مربیان و مدیران فوتبال پایه آسان تر خواهد شد.

 

    نگاه ها به فوتبال پایه عوض شود

محسن سخن سنج،از مربیان شناخته شده فوتبال پایه مشهد نیز با بیان این مطلب که هر چه توجه به فوتبال پایه بیشتر باشد نتایج آن را در آینده فوتبال خواهیم دید گفت: برای اینکه فوتبال پایه در کانون توجهات قرار بگیرد نیاز به این است که دیدگاه ها نسبت به فوتبال پایه عوض شود اگر به آینده فوتبال و جوانان علاقه مند به این رشته اهمیت می دهیم باید این دید عوض شود که در این راه باید از مسؤولان گرفته تا مطبوعات و رسانه در این امر مشارکت کنند.تا بلکه این حرکت باعث شود تا منابع مالی و اسپانسرها در این مقوله ورود پیدا کنند و در نهایت باعث تحول فوتبالمان شود.

نامزد انتخاب برترین مربی سال 93 فوتبال خراسان رضوی در ادامه افزود: فوتبال پایه 2 بحث دارد یکی امکانات و دیگری فنی که ما در مورد اول مشکلات زیادی داریم اما در بحث فنی با توجه به وجود مربیان خوب و کارکشته چندان مشکلی نداریم. هرچند که این نکته را هم نباید فراموش کرد که بهترین و فنی ترین مربیان به نظر من باید در فوتبال پایه به خدمت گرفته شوند چرا که فندانسیون یک فوتبالیست در سنین پایه شکل می گیرد.

سخن سنج با اشاره به نحوه فعالیت مدارس فوتبال گفت:باید در نظر داشت نگاه به فوتبال پایه به هیچ عنوان نباید در آمدزایی باشد و بیشتر بحث فرهنگی مد نظر است هرچند که در آمد زایی نیز در درازمدت نتیجه می دهد و ماحصل آن است که ارزشمند خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.