قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در بعضی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، می توان تاریخ و سرگذشت یک روستا را از قرون وسطی تا عصر حاظر به روشنی ترسیم کرد، حال آن که اطلاعات و معلومات ما راجع به یک شهر یا منطقه در ایران بسیار اندک است.

جایگاه تاریخِ محلی در کشورهای غربی بی مانند است

به گزارش قدس انلاین، نقی لطفی در باره اهمیت تاریخ بیان نمود: انسان تاریخ ساز است و از آنجایی که نسل انسان در زمان تداوم می یابد، با تداوم نوع انسان، تاریخ نیز ضرورتا استمرار پیدا می کند. بنابراین تاریخ باید گردآوری و تدوین شود تا به یادگار بماند و هیچ ملت و قومی از این امر مستثنی نیست و همه مایلند تا حوادث گذشته را به یاد داشته باشند و آن را به عنوان یک وجدان تاریخی و یک سرگذشت جمعی برای پیوند عاطفی و انسانی میان خود و نیاکانشان حفظ کنند. به همین دلیل هر نسلی با نگاهی به گذشته به نوبه خویش به بازسازی گذشته و نوشتن تاریخ خودش می پردازد و در نتیجه تدوین تاریخ هر سرزمین به ضروره مرتبا ادامه پیدا می کند.

این استادِ پیشکسوت تاریخ افزود: روش صحیح و دقیق برای بررسی تاریخ این است که از معرفتِ به امور ساده شروع نمود و به سوی شناختِ امور پیچیده حرکت کرد؛ یعنی از جزییات آغاز و به کلیات دست یافت. به همین دلیل پیچیدگی و پیوستگی و کلیتِ یکپارچه تاریخ اقتضا می کند که آن را از امور بسیار جزیی مورد بررسی قرار دهیم. به این معنا که در ابتدا به تاریخ محلی بپردازیم تا از این طریق به تدوین تاریخ ملی و نهایتا جهانی دست یابیم. از این رو پرداختن به تاریخ محلی سرزمین ها امری است که تا کنون در ایران به غفلت گذشته است.

استاد لطفی در ادامه با توجه به روند تاریخ نگاری محلی در کشورهای غربی عنوان کرد: در بعضی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، می توان تاریخ و سرگذشت یک روستا را از قرون وسطی تا عصر حاظر به روشنی ترسیم کرد، حال آن که اطلاعات و معلومات ما راجع به یک شهر یا منطقه در ایران بسیار اندک است. در نتیجه برای رفع این مشکل باید به سراغ شناخت تاریخ محلی ِمناطق مختلف رفت و در کنار آن از دستاوردهای باستان شناسی نیز بهره برد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بهترین روش در راهِ تدوین تاریخ های محلی این است که با دیدی جدید و ژرف و توام با صاحب نظری و منتقدانه به تاریخ نگاه کرد و به کمک علوم مختلف و با تاکید و توجه به علوم تاریخی، به نحوه حیات فکری، فرهنگی، اقتصادی و چگونگیِ تطور افکار و اندیشه ها دست یافت و بی شک پس از در نظر داشتن این امور، می توان به شناختی دقیق از تاریخ های محلی دست یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.