مسئول بسیج دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، گفت: مردم و مسئولین ایران از مسئولان عربستان می‌خواهند که عاملان بی‌حرمتی به حجاج عمره ایرانی را مجازات کنند در غیر این صورت، تعلیق موقت به صورت همیشگی خواهد بود.

اگر عاملان بی‌حرمتی حج عمره مجازات نشوند، تعلیق حج دائمی خواهد بود

صابر جزینی‌زاده در گفت‌وگو باایسنا،اظهار کرد: ما به عنوان یک کشور مسلمان خواستار تعامل با دیگر کشورهای مسلمان هستیم. مبانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران این است که با همه کشورهای مسلمان تعامل سازنده برقرار کند. اما متأسفانه سیاست‌هایی که عربستان در رابطه با منطقه و برخورد با زائرین حج عمره اتخاذ کرده باعث تیرگی روابط می‌شود. این بار اول نیست که اعمال این سیاست‌ها و برخوردهای هتاکانه و بی‌حرمتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: حرکت شنیعی که در حج عمره اخیر اتفاق افتاد اعتراض عمومی ملت ایران را برانگیخت و مسئولان تصمیم به تعلیق حج عمره گرفتند تا زمانی که عربستان با آن مأمورها برخورد کند. یعنی تعلیق دایمی صورت نگرفته که البته به نظر من این تصمیم بهتری است.

این فعال دانشجویی با تأکید بر ضرورت مجازات دو مأمور خاطی عربستانی،‌تصریح کرد: ایران می‌تواند این هتک حرمت را در حد تخطی دو مأمور بداند و به کل عربستان تعمیم ندهد. اما برخورد عربستانی‌ها با آن دو مأمور بسیار مهم است و ایران خواستار مجازات آنهاست.

وی با بیان این‌که باید به سود کلانی که ایرانی‌ها از طریق حج عمره به اقتصاد عربستان تزریق می‌کنند توجه کرد، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 5 هزار میلیارد دلار از طریق سفر حجاج ایرانی در حج عمره وارد عربستان می‌شود. باید فکر کنیم این مبالغ کجا هزینه‌ می‌شود. وقتی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان را می‌بینیم متوجه آن خواهیم شد. اتفاقاتی که در یمن افتاده، حمایت‌های عربستان از تروریست‌های منطقه را باید ببینیم و فکر کنیم که پولمان صرف این موارد می‌شود. در آن صورت است که خود به خود حج عمره برای مردم به صورت تعلیق درمی‌آید.

جزینی‌زاده همچنین تأکید کرد: اگر مجازات صورت نگیرد تعلیق حج عمره باید به صورت دایمی درآید تا هم پاسخی به این هتاکی باشد و هم پول ایرانیان صرف سیاست‌ورزی‌های منطقه عربستان نشود.

وی با اشاره به واکنش منفی مردم ایران نسبت به اقدامات عربستان، گفت: دولت با تعلیق حج عمره پاسخی به خواسته عمومی ملت و جوابی به واکنش آنها نسبت به اقدامات عربستان داده است و می‌توان آن را در راستای ایجاد اعتماد و همدلی و همزبانی دانست. نظر شخصی من این است که شکل‌گیری این واکنش‌های منفی نسبت به عربستان تنها به دلیل تجاوز به حجاج عمره نبوده و این مسأله کبریتی بر خشم پنهان مردم از اقدامات کلی عربستان بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.