۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 278146

قدس آنلاین- اصفهان: دگرگوني سيستم اداري و نفوذ آن در شبکه ارتباطات جهاني و تبادل اطلاعات و بازارهاي تجاري، اينترنت را به عنوان سرچشمه و مظهر شکافي عظيم بين کشورهاي صنعتي و در حال توسعه مطرح ساخته است.

بايسته هاي ماليات الكترونيك

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، اين روند، دولت ها را بر آن داشته که با تمرکز و سرمايه گذاري بيشتر بر اين فضاي مجازي، ضمن افزايش دسترسي مردم به اينترنت، امکان دسترسي آن ها را به خدمات عمومي بيشتر کنند.

در کشور ما نيز طي سال هاي اخير بر گسترش دسترسي مردم به اينترنت، نيل به اهداف تعيين شده براي دولت الکترونيک و عرضه خدمات الکترونيک به صورت گسترده تمرکز شده است. اما بايد توجه داشت که با وجود گذشت چندين سال از اجراي طرح دولت الکترونيک و تاکيد بسيار کارشناسان بر لزوم اجرايي شدن تعامل دولت با شهروندان در جريان ارائه خدمات الکترونيکي، هنوز کاستي هاي فراوان در اين زمينه ديده مي شود. از آنجايي که اجراي طرح هاي مربوط به تجارت الکترونيک در کشور يکي از اهداف اصلي دولت الکترونيک بوده، مباحثي نظير سيستم "ماليات الکترونيک " از ابتدا در کشور اهميت ويژه يافت و سرمايه گذاري هاي فراواني روي آن انجام شد.

امروزه يکي از بارزترين نشانه هاي دولت الکترونيک در کشور هاي پيشرفته تعامل شهروندان با دولت در نظام هاي مالياتي است که در اين بخش سازمان امور مالياتي کشور تاکنون اقداماتي را انجام داده است.

در ايران، پايان تير ماه هر سال مهلت تحويل اظهارنامه مالياتي است و اين مساله باعث مي شود که در يک دوره زماني کوتاه، سازمان امور مالياتي کشور با خيل مراجعات مردمي مواجه شود و براي انجام ساده ترين اقدامات اداري، هزينه و زمان زيادي صرف شود. از آنجايي که اين روزها اجراي طرح ماليات الکترونيک براي مسؤولان کشورمان نيز اهميت فراواني يافته است، اين طرح هم اکنون با سرعت بيشتري نسبت به گذشته پيگيري مي شود.

به عنوان نمونه مي توان به راه اندازي سيستم ارايه اظهارنامه الکترونيکي و پرداخت ماليات متعلقه از طريق سامانه عمليات الکترونيکي موديان به نشاني WWW.TAX.GOV.IR اشاره نمود. اجراي موفقيت آميز مراحلي از طرح جامع مالياتي و قانون ماليات بر ارزش افزوده، به ميزان زيادي وابسته به پيگيري جدي برنامه هاي تحول فرهنگ مالياتي و بهره گيري از سيستم هاي فناوري اطلاعات است.

راه اندازي سامانه عمليات الکترونيکي موديان WWW.TAX.GOV.IRگام بلند ديگري در عرصه تحول فرهنگ مالياتي و تحقق دولت الکترونيک به شمار مي رود . موديان مالياتي مي توانند با مراجعه به سامانه مذکور دسترسي آساني به مجموعه اي از اطلاعات طبقه بندي شده در ارتباط با ماليات و خدمات اختصاصي تعبيه شده در اين درگاه داشته باشند.

مي توان با فرهنگ سازي درست، ماليات دهندگان سراسر کشور را به سمت کانال هاي ارتباطي و نسل جديد خدمات الکترونيکي سوق داد و شرايط را به گونه اي فراهم کرد که حوزه هاي مالياتي شاهد کمترين حضور فيزيکي موديان باشند و افراد بتوانند از طريق کانال هاي ياد شده، ارتباط دو سويه با بخش هاي مختلف سازمان و مديران اين مرکز برقرار کنند.

 استقرار يك نظام مالياتي مدرن يكي از اهداف برنامه ريزي شده در چارچوب اصلاح نظام مالياتي كشور جمهوري اسلامي ايران است. اين طرح در جهت جمع آوري ماليات با كيفيت بهتر نسبت به حالت كاغذي آن ،گام مهمي از دولت الكترونيك مي باشد. طرح مذكور در راستاي تحقق دولت الكترونيك در سايه همت تمامي اركان جامعه موثر و مفيد واقع خواهد شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.