۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 278157

قدس آنلاین ـ سمانه بامشاد: نمایندگان جامعه آزمایشگاهیان بر این عقیده اند که تجهیزات آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور فرسوده اند، اما مشکلات باعث نشده که خدمات تشخیصی به مردم و بیماران دچار اختلال شود.

سیاست‌گذاری‌های ما در حوزه سلامت درست است؟

 

نمایندگان جامعه آزمایشگاهیان بر این عقیده اند که تجهیزات آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور فرسوده اند، اما مشکلات باعث نشده که خدمات تشخیصی به مردم و بیماران دچار اختلال شود.

دکتر محمد جواد غروی نماینده انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران در یک  نشست خبری، گفت: کمترین میزان شکوائیه ها و گلایه ها از آزمایشگاه ها اتفاق می افتد که این موضوع، حکایت از اعتماد مردم به آزمایشگاه های تشخیص طبی دارد.

 وی با اعلام اینکه در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی دچار فرسودگی هستیم، اظهارداشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی در حوزه نیروی انسانی از وضعیت خوبی برخوردارند. بطوریکه کشورهای غربی متقاضی جذب فارغ التحصیلان آزمایشگاهی ایران هستند.

 غروی تاکید کرد: آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور با چنگ و دندان خودشان را حفظ می کنند و اجازه نمی دهند که مشکلات، خللی در فعالیت ها و خدمات آنها وارد کند.

 دکتر فرید کرمی رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از نگاه برخی مسئولین حوزه سلامت به جایگاه آزمایشگاه ها، اظهارداشت: برخی دوستان از آزمایشگاه به عنوان چرخ پنجم سلامت یاد می کنند که اگر نباشد، اتفاقی رخ نمی دهد. در حالی که این نگاه، برای آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور خطرناک است.

 وی ادامه داد: برخی اطلاعات آزمایشگاهی آنقدر ارزش تشخیصی دارد که درمان بر اساس آن دنبال می شود. بنابراین، اگر نگاه به آزمایشگاه ضعیف باشد، تبعات آن را در سیستم سلامت کشور خواهیم دید.

 کرمی همچنین از تعرفه های آزمایشگاه های تشخیص طبی در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت انتقاد کرد و گفت: آیا نباید به تشخیص بیماری ها در تدوین این کتاب توجه شود؟

 فاضلیان دهکردی نماینده جامعه آزمایشگاهیان بالینی ایران نیز در این نشست خبری با عنوان این مطلب که نیروی انسانی مجرب کمبود تجهیزات آزمایشگاه های تشخیص طبی را پوشش داده است، تصریح کرد: متاسفانه عدم توجه به مشکلات معیشی آزمایشگاهیان، باعث شده که شاهد مهاجرت آنها به خارج از کشور باشیم. بطوریکه تنها ۱۰ نفر از ارومیه در سلیمانیه عراق کار می کنند.

 در ادامه دکتر علی صادقی تبار عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با انتقاد از سرانه درمان غیر واقعی در کشور، گفت: تعرفه های خدمات درمانی در کشورهای همسایه و توسعه یافته چندین برابر کشور ماست. آیا همه دنیا اشتباه می کنند.

 دکتر بهزاد پوپک رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، با تاکید بر اهمیت تشخیص بیماری ها در آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور، تشریح کرد: آزمایشگاه ها نه تنها در تشخیص بیماری ها، بلکه در روند درمان نیز تاثیرگذار هستند.

 وی با اعلام اینکه بیش از ۶ سال است که استانداردهای ملی در آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور اتفاق افتاده است، افزود: آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور سالی سه مرتبه در برنامه کنترل کیفی شرکت می کنند.

 پوپک در ارتباط با تجهیزات فرسوده آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور، از واردات دستگاه های مستعمل با مجوز ورود خبر داد و گفت: در سال های گذشته، این قبیل دستگاه ها، پس از بازسازی از طریق شرکت های تجاری وارد چرخه آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور شده اند. البته ورود این قبیل دستگاه های مستعمل خیلی کاهش پیدا کرده و انجمن های آزمایشگاهی، بر روند واردات تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی نظارت مستمر دارند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.