وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مولفه های اجتماعی سلامت بیش از 70 درصد مشکلات سلامت را تشکیل می دهد، گفت: این مولفه ها، مجموعه ای از عوامل هستند که خارج از نظام سلامت بر سطح سلامت مردم تاثیر گذار است.

70 درصد مشکلات سلامت مردم ناشی از مولفه های اجتماعی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیدحسن هاشمی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس مشورتی بین المللی مولفه های اجتماعی موثر در سلامت تاکید کرد: این مشکلات فقط با مشارکت مردم و همکاری بین بخشی قابل کنترل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین راه کنترل بیماری های شایع و همچنین آسیب های اجتماعی، توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت است.

وی ادامه داد: باید ساختار نظام سلامت و همچنین سیاست های کلان بر اساس توجه به مولفه های اجتماعی بر سلامت باشد تا نابرابری های اجتماعی در بازه زمانی مشخص به حداقل خود برسد.

وزیر بهداشت با اشاره به تجربیات همکاری های بین بخشی در ماه های اخیر برای توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت گفت: بطور مثال وزارت بهداشت با وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ورزش و سازمان محیط زیست، تفاهم نامه هایی را به امضا رساند.

هاشمی تاکید کرد: پیاده سازی پیوست سلامت در بخش های مختلف نه تنها امکان پذیر است بلکه یک ضرورت ملی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مولفه های اجتماعی و اقتصادی سلامت یک فرایند چند وجهی است، گفت: انتظار است برنامه های مرتبط با عدالت در سلامت با همت همه دولت ها، دستگاه های اجرایی، حمایت مردم و حمایت نهادهای غیردولتی، منطقه ای و جهانی ، محقق شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: توجه به سلامت و رسیدگی به وضعیت روستاها و کم کردن شکاف بین روستا و شهر از آرمان های انقلاب اسلامی بود ؛ تشکیل و گسترش شبکه بهداشتی و درمانی در سال های نخست انقلاب ، روند توسعه شهرهای محروم را تسریع کرد و موجب ارتقای شاخص های سلامت به ویژه در روستا ها شد.

وی، آموزش، راه سازی و تامین آب آشامیدنی سالم را از مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت نام برد و گفت: ارتقای این شاخص ها پس از انقلاب موجب ارتقای شاخص توسعه انسانی و کاهش مرگ و میر و بیماری ها به ویژه کاهش مرگ و میر مادران باردار شد.

هاشمی افزود: نابرابری در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی که منجر به کاهش قدرت مالی مردم می شود همواره از دغدغه های مردم به ویژه قشر آسیب پذیر بود اما در دولت تدبیر و امید، ارتقای سلامت مردم و افزایش نقش دولت در پرداخت هزینه های سلامت در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با پیوستن بیش از هشت میلیون شهروند فاقد بیمه به پوشش همگانی بیمه خدمات سلامت، تمام شهروندان تحت پوشش سه سازمان بیمه گر قرار گرفتند.

به گفته وزیر بهداشت، دولت موفق شده است که پرداخت هزینه های درمانی مردم را حداقل به 10 درصد کاهش دهد و امیدواریم این شاخص در سال های آینده کاهش 30 درصدی این هزینه ها را شاهد باشیم.

هاشمی، دسترسی 97 درصدی به دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها را یکی دیگر از دستاوردهای دولت در زمینه سلامت عنوان کرد و گفت: همچنین پرداخت های مردم در بخش بستری در 570 بیمارستان به کمتر از شش درصد رسیده و از سوی دیگر هزینه های کمرشکن درمانی مهار و داروهای بیماری های صعب العلاج مشمول بیمه دولتی قرار گرفته است.

وی افزود: پزشک مقیم در شهرهای کوچک به کار گرفته شده و هم اکنون نیز شبکه بهداشتی در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر تکمیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین توجه به پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر و بهبود شاخص توسعه انسانی ، همواره به عنوان زیربنای اقدامات وزارت بهداشت ، مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.