گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - سرانجام بانک مرکزی موافقت اولیه خود را با پرداخت وام 60 میلیونی خرید مسکن اعلام کرد.

جهش معاملات مسکن با وام 60 میلیونی خرید

این خبر را روز گذشته سید علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد تا بدین وسیله طرح پیشنهادی بانک مسکن برای افزایش وام خرید در صف تصویب شورای پول و اعتبار بماند. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن افزایش وام خرید مسکن قطعا بر بازار تاثیرگذار خواهد بود، اما این تأثیر مشروط به تعداد تسهیلات اعطایی و تقویت همزمان طرف عرضه خواهد بود.

 ایرج رهبر به خبرنگار ما گفت: این افزایش  می‌تواند متقاضیان شهرهای کوچک را خانه دار کند و رونق را به بازار برگرداند، اما در کلان شهرها این تأثیر به حداقل می‌رسد. مهمترین نکته این است که روند پرداخت و تعداد تسهیلات پاسخگوی نیازها باشد، به عبارتی دیگر اگر این پرداختها محدود و قطره چکانی (مثلا 300 هزار فقره) باشد، نمی تواند بازار را رونق دهد و اگر زیاد باشد هجوم برای خرید و افزایش تقاضا را در پی دارد که این امر قطعاً تورم زاست.

این فعال صنفی حوزه مسکن ادامه داد: بدون تردید باید طرف تولید و عرضه تقویت شود تا شاهد تعادل در بازار مسکن باشیم، وگرنه سنگین کردن طرف تقاضا بدون حمایت از تولید اقدامی مخرب است.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم سیاست حمایت از طرف تقاضا را بخصوص در ایران نامناسب دانست و به خبرنگار ما گفت: تجربه، تورم زا بودن این اقدام را به اثبات رسانده و این کار بیشتر به ضرر مصرف کننده است و بر این اساس باید دولت 70 تا 80 درصد از هزینه ساخت را برای سازندگان تامین کند.

دکتر محمود فاطمی عقدا در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش وام خرید می‌تواند محرکی برای بازار و خروج از رکود باشد، اظهار داشت: به اذعان بنگاه‌داران میزان مراجعه برای خرید افزایش یافته و در واقع دوره خروج از رکود مسکن از نیمه دوم سال گذشته با شیب ملایم آغاز شده و این روند به نظر می‌رسد، در سال جاری هم ادامه دارد، اما باید دید سیاست دولت برای سرعت دادن به این روند در آینده چه خواهد بود. به گفته وی، سیاست دولت در تقویت همزمان طرف عرضه می‌تواند مانع جهش قیمتی و کاهش بیش از پیش توان خرید مردم شود.  وی تأکید کرد: واقعیت این است که مسکن موتور محرک اقتصاد است و بر دیگر بخشها تأثیرگذار است. بر این اساس با حمایت دولت و بازگشت رونق به بازار مسکن شاهد تقویت اقتصاد کلان، رشد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود. گفتنی است، بانک مرکزی در حالی موافقت اولیه خود را با افزایش تسهیلات مسکن به 60 میلیون تومان اعلام کرده که گفته می‌شود، در نیمه دوم سال گذشته نه تنها تولید مسکن در کشور تقویت نشده، بلکه میزان ساخت و ساز تا 70 درصد کاهش یافته است که این مساله بیانگر تشدید رکود در حوزه مسکن است. البته نوبخت سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که وام مسکن همان ۵۰ میلیون تومان است، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسات مستمری با وزیر راه، شهرسازی، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، دارد تا چگونگی تولید مسکن ارزان قیمت تعیین شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    3 0
    برین بابا مسخره بازی درآوردین
  • فردوس توسی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    من معلم خواهشمندم وام مسکن بانک مسکن از 35 ب 60 برسد