باوجود گذشت ۱۷ سال از وعده‌های مسؤولان درخصوص انتقال آب به خراسان جنوبی، شاهد هستیم هر ساله گزینه‌های جدید برای استان مطرح می‌شود که در مراحل مطالعاتی باقی می‌ماند و به سرانجام نمی‌رسد.

بحران کم آبی خراسان جنوبی وگزینه هایی که هر روز تغییر می کند

طی چند سال گذشته موضوع تأمین و انتقال آب به خراسان جنوبی از سد دوستی، دریای خزر و کشور تاجیکستان همواره در نشستهای مختلف از سوی مسؤولان و نمایندگان مردم در مجلس اعلام شده است، اما گزارشهای رسمی ‌و میدانی نشان می‌دهد، آینده معلومی پیش روی این طرح وجود ندارد.

درحالی که خراسان جنوبی از کم آبی رنج می‌برد و خالی شدن روستاها به دليل خشک شدن قناتها و کمبود آب هرسال بيشتر از سال گذشته خود را نشان می‌دهد، اما گفته‌های مسؤولان و مقامهای کشوری حکایت از تغییر سال به سال مطالعات طرحهای انتقال آب به استان دارد

پس از بسته شدن طرح ايران رود، همين دو سال پيش بود که مطالعات انجام شده برای انتقال آب از دريای خزر به فلات مرکزی ايران هم با حرف و حديثهايی روبرو و کار نيمه تمام رها شد.

 بعد از آن نيز طرحهای انتقال آب از کشورهای پر آبی چون تاجيکستان و افغانستان به ميان آمد و نماینده اسبق مردم بیرجند و درمیان آن را بهترین گزینه برای تأمین آب خراسان جنوبی اعلام کرد، اما هنوز چشم کویرنشینان استان به تصميمات مسؤولان کشوری دوخته شده است.

مهرماه سال ۹۲ همچنان مسؤولان از در دست بررسی بودن دو گزینه انتقال آب از سد دوستی و تاجیکستان را به مردم نوید می‌دادند.

پس از کش و قوسها بین مسؤولان در خصوص اجرای این طرح حیاتی برای خراسان جنوبی، در سال گذشته زمزمه‌های  موافق و مخالف برای انتقال آب از سد دوستی شنیده شد.

 در حالی که مسؤولان متولی خراسان جنوبی طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد را مؤثرترین راه نجات بحران آبی خراسان جنوبی می‌دانستند، نماینده مردم شهرستانهای بیرجند و درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت که انتقال آب از سد دوستی مشهد، منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست.

حجت الاسلام عبادی به عنوان نماینده مردم در مجلس در دو سال گذشته به صورت مکرر مخالفت خود را به دلیل کم آبی سد دوستی مشهد در دیدار‌های مختلف مردمی برای خراسان جنوبی اعلام کرد.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تابستان93 با بیان اینکه درحال حاضر سرگردانی در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی برطرف شده است، اظهارکرد: وزارت نیرو قول داده است که ظرف 6 ماه آینده تکلیف انتقال آب به استان را روشن کند که امیدواریم وزارت نیرو در خصوص انتقال آب به استان پیگیر شود.

اما بنابر گفته‌های مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی، در سال گذشته مرحله اول مطالعات طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد با اعتبار ۷۴۰ میلیون تومان به اتمام رسیده که به دلیل کمبود منابع آبی این سد گزینه انتقال آب به خراسان جنوبی در بلاتکیلفی است و گزینه جدید برای استان مطرح شده است.

 انتقال آب به خراسان جنوبی از دریای عمان گزینه جدید دولت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی درگفت‌وگو با مهر، اظهارکرد: مطالعات مرحله اول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی ازسد دوستی مشهد به اتمام رسیده است.

حسین امامی با بیان اینکه از سد دوستی مشهد در گذشته برای خراسان جنوبی سهمیه ای تعیین شده است، گفت: به دلیل اینکه در حال حاضر سد دوستی مشهد با کمبود آب مواجه است، فعلاً انتقال آب از این سد امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: درحال حاضر طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی توسط دولت در دستور کار قرار گرفته که مطالعات مرحله اول این طرح از محل اعتبارات ملی و توسط شرکت آب و فاضلاب کشور در حال انجام است.

امامی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان توسط وزارت نیرو برای ۱۶ استان کشور طراحی و قرار داد بسته شده که در این طرح انتقال آب استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و شرق استان کرمان در اولویت هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد نه مورد تأیید و نه رد شده است، گفت: در آینده نزدیک جلسه برای تعیین تکلیف و بررسی دقیق این طرح برگزار می‌شود.

امامی افزود: به دلیل اینکه سد دوستی مشهد با کمبود آب مواجه است و برای اینکه برای تأمین آب تا افق ۱۴۲۵ استان از برنامه عقب نیفتیم، طرح انتقال آب از دریای عمان توسط وزارت نیرو مطرح شده است.

وی پیش نیاز آبی خراسان جنوبی را برای افق ۱۴۲۵ را سالانه ۲۱۷ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این نیاز آبی در صورت مناسب نبودن آب سد دوستی باید از این سد و دریای عمان برای استان تأمین شود.

دولت سرگردان در انتقال آب به خراسان جنوبی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه دولت درانتقال آب به خراسان جنوبی همچنان سرگردان است، گفت: مطالعات طرح انتقال باید توسط دولت برای مردم شفاف سازی شود.

حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی اظهارکرد: درسال گذشته مطالعات انتقال آب از سد دوستی مشهد به اتمام رسیده و به دلیل مشکلاتی که در وضعیت منابع آبی این سد به وجود آمده، این طرح قابلیت اجرایی شدن ندارد.

وی عنوان کرد: درسالیان گذشته دولت حق آبه ای برای خراسان جنوبی از این سد مصوب کرده که باید این سهمیه مصوب شده برای خراسان جنوبی محفوظ شود.

با مطالعات طرح انتقال آب توسط دولت، دردی از مردم دوا نمی‌شود و مردم خراسان جنوبی به دنبال اجرایی شدن این طرح هستند.

وی عنوان کرد: درسال گذشته طرح سؤال از وزیر نیرو را مطرح کرده ام که به دلیل اینکه مجلس در ایام نوروز تعطیل بوده، این طرح برای پاسخگویی وزیر نیرو در نوبت قرار دارد.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی در پایان یادآورشد: مسؤولان هرچه سریعتر مطالعات طرح انتقال آب به استان را برای مردم شفاف سازی و به اتمام برسانند و این طرح را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.