عباسعلی سپاهی یونسی:  قدس ویژه خراسان - شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشهد دیروز با حضور مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد  و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد  برگزار شد.

گرانی تعرفه های شهری و پیامدهای ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد

در دستور اول این جلسه، مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی در خصوص تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا ، خشکسالی و تأثیر آن در مدیریت شهری هشدار داد.

مجید حبیبی با بیان اینکه هم اکنون ریزگردها 21 استان  کشور را در می‌نوردد، افزود: ما در مرکز اقلیم شناسی  تمام آمارهای ایستگاه‌های هواشناسی را در 40 سال گذشته در مشهد بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده ایم که حداقل دمای شبانه شهر مشهد افزایش یافته که این موضوع سبب کاهش آسایش بدن می‌شود.

وی تصریح کرد: هواشناسی استان نتایج بررسی‌های خود را در اختیار مدیران شهری قرار داده و نیاز است به این اطلاعات توجه بیشتری بشود تا از برخی مشکلات جلوگیری شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از اعضای شورای شهر که آیا ساخت و سازها در ارتفاعات مشهد می‌تواند بر اقلیم مشهد  تاثیر داشته باشد یا خیر نیز گفت: هر ساخت و سازی که در ارتفاعات جنوبی مشهد انجام می‌شود موجب كاهش توان انتقال جريان باد و هوا در مشهد شده و  این ساخت ‌و سازها موجب تغيير اقليم شده است.

حبیبی با یادآوری این نکته که  اداره‌کل هواشناسی در این باره به شورای شهر تذکر داده و اعضای شورا از این جریان کاملا آگاهی دارند اما تا کنون توجهی به آن نشده است، افزود: يكى از نكات مهم در تغيير اقليم، افزايش روزهاى آلوده در شهر است كه مى‌تواند با كاهش ميانگين ميزان بارندگى براى مديريت شهرى و حفظ محيط ‌زيست هشداردهنده باشد.

* کناره‌گیری الیت با دریافت 8 میلیارد

پس از ارایه گزارش مدیرکل هواشناسی استان  وضعیت پارکهای حاشیه و وضعیت شرکت الیت مورد بررسی قرار گرفت.

در این بخش  نظریه کمیسیون  حمل و نقل و ترافیک  و کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری  اطلاعات و امور اداری  در دو موضوع شرکت الیت و پارکهای حاشیه‌ای  و موافقان و مخالفان اظهار نظر کردند.

 علی‌اصغر نخعی‌راد با بیان اینکه سرمایه‌گذار پارک هوشمند الیت شهر مشهد، 17 میلیارد تومان طلب داشت که باید پرداخت می‌شد، افزود: آورده شرکت الیت با توجه به قرارداد بر اساس قیمت دلار روز بوده است، اما با توافقی که با سرمایه‌گذار انجام شد این افزایش نرخ دلار برداشته نشد و در واقع هیچ سودی به سرمایه‌گذار پرداخت نشد.

 وی تصریح کرد: در نهایت هشت میلیارد تومان به این شرکت داده شد و سهام 51 درصدی این شرکت به شهرداری واگذار و قرار شد به خاطر زحماتی که سرمایه‌گذار برای تربیت نیروها کشیده است مدتی شهرداری این شرکت را اداره کند تا وضعیت درآمدهای آن  روشن و سپس  درباره واگذاری و یا  ادامه کار این شرکت توسط شهرداری تصمیم گیری شود.

در این جلسه جواد ستاری یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی مشهد با بیان اینکه تعرفه‌های شهری مشهد بسیار گران است و هزینه‌های گزافی را به شهروندان تحمیل‌می‌کند درباره درخواست افزایش 25 درصدی برای توقف‌های بیش از یک ساعت پارکهای حاشیه‌ای گفت: به عنوان مثال برای پارک حاشیه خیابان که 10 متر مربع است تا سقف 25 هزار تومان در نظر گرفته شده،این در حالی است که در یک ماه این مبلغ به 750 هزار تومان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند تقاضا برای پارک خودرو وجود دارد، در حالی که مردم مجبور هستند از این معابر برای پارک استفاده کنند و حتی اگر هزینه آن را تا 10 برابر هم افزایش دهیم، مردم از آن استفاده می‌کنند، اما نباید با رقم‌های بالا برای پارک خودرو به مردم فشار بیاوریم.

 در این جلسه همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: 118 معبر با ظرفیت بیش از 28 هزار جای پارک خودرو برای پارک هوشمند الیت در نظر گرفته شده است.

 هوشنگ غلامزاده افزود: هدف از این طرح رعایت عدالت در پارکینگ شهری مشهد است که در شورای عالی کشور در آذر ماه سال گذشته مصوب و اقدامهای خوبی طی این مدت انجام که در نهایت مصوبه آن به شورای شهر ارایه شد.

وی افزود: مدیریت شرکت الیت نسبت به گذشته تغییر کرده و ما به دنبال عدالت در بحث پارک خودرو هستیم تا با این روش هر کسی که بیشتر خودروی خود را پارک کند هزینه بیشتری بپردازد .

وی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی در بحث الیت سرمایه‌گذاری کرده بود و نظر شورای شهر و شهرداری این بود که این شرکت تعیین تکلیف شود، گفت: در جمع‌بندی قرار شد تمام سهام این شرکت به شهرداری واگذار شود و این کار انجام شد و تغییراتی را نیز در هیأت مدیره الیت دادیم و در حال حاضر مدیریت الیت در اختیار شهرداری است.

* دریافت‌های غیرقانونی الیت از مردم

محمدرضا  دیمه کار، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد دیگر مخالف طرح در بخش گروه بندی معابر و نرخهای تعیین شده برای هر گروه و افزایش 25 درصدی حق توقف برای توقف‌های بیش از یک ساعت با بیان اینکه مردم از وضعیت شرکت الیت ناراضی بودند و پیگیر روشن شدن وضعیت این شرکت هستند، افزود: رقم هایی که الیت دریافت می‌کرد غیر قانونی بود، بنا بر این از اعضا می‌خواهم به افزایش 25 درصد هم رأی ندهند. 

در این جلسه مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد طی 6 ماه ساز  و کار تجمیع ارایه خدمات شهروندی از طریق من کارت را تهیه و برای تصویب به شورای اسلامی ارایه دهد.

بر اساس این گزارش همچنین  تعرفه ارایه خدمات در معابر گروه الف هشت هزار ریال، معابر گروه ب هفت هزار ریال و معابر گروه ج 6 هزار ریال است.

همچنین مقرر شد افزایش 25 درصدی برای توقف‌های بیش از یک ساعت در پارکهای حاشیه‌ای برای بررسی مجدد به کمیسیون برگردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.