صالح آباد - صاحبی:   قدس ویژه خراسان - رجوع و آه و ناله متکدیان سمج از اوایل روز تا پاسی از شب در خیابانهای صالح‌آباد، آسایش شهروندان این شهر مرزی را سلب کرده است.

متکدیان سمج، مردم صالح آباد را کلافه کرده‌اند

یک شهروند صالح‌آبادی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متکدیان وقت نشناس مانند خروس بی‌محل در حالی که در منزل مشغول خواب و استراحت هستیم با مزاحمت‌های مکرر آسایش ما را سلب کرده و به بهانه گرفتن پول و خیرات امان ما را بریده‌اند.

حیدرپور می‌افزاید: مراجعه این افراد بیشتر بین ساعتهای 14 تا 17 و هنگام استراحت و خواب نیمروزی مردم است و بعضی اوقات هم شبانگاهان بین ساعت 19 تا 22 مراجعه می‌کنند که این امر که در واقع نوعی ناهنجاری و نابسامانی اجتماعی است، چهره شهر را مخدوش کرده است.

وی یادآور می‌شود: متکدیان آن قدر سمج و پررو هستند که بارها زنگ را به صدا درآورده و در شبانه‌روز باید چند مرحله با صدای زنگ منازل به بیرون آمده و به آنان کمک کرده و جالب است بدانید اگر کمک اهدایی کم باشد شروع به شکایت و نفرین می‌کنند، گویی طلبکارند.

شهروند دیگری با درخواست از مسؤولان بخش برای جمع آوری این افراد می‌گوید: یبشتر منازل، ادارات و خودروها صندوق صدقات و خیرات دارند و باید این کمکها به محرومان واقعی پرداخت شود تا از مراجعه متکدیان به ادارات و خیابانها و منازل جلوگیری شود.

کبکی می‌افزاید: روزانه چندین متکدی حرفه‌ای به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند و بیشتر این افراد معمولاً معتاد، بیمار و حتی جوانانی هستند که توانایی کار دارند و انسان وقتی به چهره آنها نگاه می‌کند خجالت می‌کشد که به آنها کمک کند و یا حتی چیزی بگوید.

وی اضافه می‌کند: بعضی از متکدیان با در دست گرفتن نسخه پزشک و برگه ترخیص از بیمارستان و حتی با همراه داشتن یک کودک و یا طفل شیرخوار اقدام به گدایی می‌کنند و با این رویه ناپسند اجتماعی، افکار و احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کنند.

یک کارمند هم می‌گوید: برخی گدایان با ترفند دیگری کاسبی می‌کنند، به گونه‌ای که در کنار خودپردازها، داخل بانکها و یا به طور ثابت در جایگاه پمپ بنزین می‌ایستند و دست تمنا جلوی مردم و رهگذران دراز کرده و درخواست کمک می‌کنند.

رضازاده می‌افزاید: با شناختی که از برخی متکدیان دارم همه این افراد دارای منزل شخصی هستند و هیچ کدام از آنان بی‌خانمان و درمانده نیستند و این قبیل افراد، تکدی گری را یک شغل و سرگرمی می‌دانند و به صورت حرفه‌ای عمل کرده و از این راه غیرمعقول امرار معاش می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: با وجود نهادهای حمایتی و خدمات رسان مانند بهزیستی، کمیته امداد و خیریه‌های متعدد نباید در سطح شهر حتی یک گدا وجود داشته باشد، بنابراین مسؤولان شهر برای جمع آوری و ارشاد این افراد برنامه ریزی و چاره اندیشی کنند.

وی اضافه می‌کند: برای یک زن و یک یا مرد جوان یا مسن که می‌تواند با کمترین زحمت و سرمایه مثلاً با یک قوطی واکس و برس کفش تا شب مبلغ خوبی کارگری کند و امرار معاش نماید بسیار جای تعجب و تأسف است که نزد عموم مردم با گردنی کج به ناله و التماس می‌افتند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.